Dvanácté Letní pěvecké kurzy v Litni: Zámek zněl belcantem i muzikálem

Jsme v rezidenci, která patřívala Jarmile Novotné, vzpomeňme tedy její výuku, hodiny zpěvu u Emy Destinnové. „…Moje studium soustřeďovala od počátku na správné ovládání dechu a hlasu: nejdůležitější je stát úplně vzpřímeně a dýchat jen pomocí bránice. Nikdy se nesmí změnit poloha hrudní kosti a nesmí nastat žádný pohyb ramen. Tato cvičení byla pro mne velmi důležitá a stala se základem celého mého pěveckého vývoje. Také výslovnost je velmi důležitá. Když je slovo vysloveno vpředu v ústech, hrdlo zůstane volné a hlas krásný, vyvine se bez jakékoliv námahy. Stejný důraz Destinnová kladla na širší vzdělání a cizí řeči…“
Základní pravidla zpěvu mají letošní frekventanti kurzu už zažitá, a právě dalším studiem si je stále zdokonalují. Aby mohli být do liteňského kurzu vybráni, museli odevzdat seznam árií a repertoáru, na kterém pracují. Výuka se pak zaměřila na studium programu vybraného pro závěrečný koncert. Mistrovské kurzy obsahují 8 individuálních výukových lekcí, a to pro každého pěvce dvě půlhodiny za den s různými lektory. Zda studenti nacvičují stejnou skladbu se všemi lektory, nebo s každým lektorem repertoár jiný, to je na jejich vlastní volbě.
Kvalitu a oblibu těchto kurzů dokládá už prostý fakt návratů: sopranistky Zuzana Čurmová, Eva Hartová, Pavla Hubáčková, Jana Vondrů, Bedřiška Ponížilová i mezzosopranistka Alžběta Symerská přijely už potřetí, stejně jako barytonista Andrej Prachár, podruhé zvolil Liteň tenorista Matěj Kotrba, nováčky byli sopranistka Vanesa Soares, tenorista Jakub Trnečka a barytonista Jonatan Müller. Těchto jedenáct zvídavých pěvců, kteří systematicky pracují na svém vývoji, lákají nejenom lektoři, ale též neopakovatelné kouzlo a zázemí liteňského zámku. Většinou studenti, někteří jsou už i v pěvecké praxi. Jedna z účastnic dokonce píše o Festivalu Jarmily Novotné diplomovou práci, zaměřenou právě na tyto pěvecké interpretační kurzy.
Ústřední postavou lektorského týmu je opakovaně operní pěvkyně Helena Kaupová, vysokoškolská profesorka, která se pěvecké výuce věnuje systematicky. Také Ahmad Hedar je lákadlo liteňských kurzů už po několikáté. Umělec, angažovaný nejen v žánru klasické hudby, se prohlašuje za zpívajícího klavíristu. Působí na Konzervatoři Jana Deyla i na AMU jako korepetitor a kouč operního zpěvu, jako korepetitor a vyhledávaný doprovazeč zajíždí i do ciziny k nastudování českých operních titulů.
Jako nový lektor letošních kurzů přijel Francesco Milioto, a byla to skvělá volba. Výrazná osobnost americké operní scény, věnuje se klavíru, zpěvu a dirigování. Rozený Ital s prvým hudebním vzděláním v rodném Torontu, kariérně spjatý s operou v Chicagu, což je dokonalá vizitka. Odborníci i publikum velmi oceňují jeho preciznost a evidentní nasazení pro reprodukční výklad díla, vlastnosti, které jej přivedly také k lektorské činnosti. Vzorem mu byl James Conlon, americký všestranný dirigentský velikán, proslavený i bohatou vzdělávací aktivitou.

Kurzy mají čtyři dny intenzivní pěvecké výuky, konají se v Čechovně, k dispozici jsou tři klavíry, v pátek je nácvik a generálka koncertu v režii Heleny Kaupové. Pohybovou kreaci vystoupení doladila také baletní mistryně Renata Sabongui. Je zážitek pozorovat, s jakou profesní a empatickou péčí se lektoři svým žákům věnují. Letos se repertoárově zaměřili na bel canto a v druhé půli pak inovačně a ke spokojenosti frekventantů také na americké muzikálové hity. V závěru kurzu dostali studenti certifikát své účasti, podepsaný všemi lektory. Sobotní, velmi vyhledávaný koncert je vyvrcholením kurzu.
Život dává nečekané výzvy, Ahmad Hedar musel náhle a neodkladně odjet, tudíž veškerá hudební aranže koncertu byla v rukou Francesca Miliota. Z jeho pera jsou transkripce partitur, orchestr nahrazuje klavír a smyčcové kvarteto. Efektní prezentaci pěvců a posluchačsky velmi přitažlivý program dirigoval od klavíru, stručným průvodním slovem uváděla sólistka Národního divadla Ester Pavlů.
Les oiseaux dans la charmille/ Ptáci ve vrcholcích stromů… je árie okouzlení láskou a přírodou, Jacques Offenbach ji v Hoffmannových povídkách zkomponoval pro Olympii, pozoruhodnou loutku. Evu Hartovou přivezli na pódium skutečně jako loutku a ona loutku též dokonale hrála pohybem očí i topornými gesty rukou, v pauzách jí přicházel asistent klíčem dotočit energii. Eva Hartová má praxi v divadle v Ústí nad Labem, zpívá skvěle i barokní operní repertoár a její koloratury byly dokonalé.
Si, mi chiamano Mimi/ Říkají mi Mimi – je vstupní árie švadlenky Mimi, v níž se představuje malíři Rodolfovi v Bohémě Giacoma Pucciniho. Jejich okamžitá láska staví celý děj opery. Jana Vondrů má temnější sopránový témbr a její kantilénový přednes dramatické empatie Mimi byl velmi přesvědčivý. Pucciniho vrcholný verismus, vhled do života chudé pařížské bohémy jsme slyšeli ve skvělém oblouku. Závěrečnou árii Mimi Donde lieta uscì/ Půjdu tam, odkud mne vylákalo tvé milostné vábení, představila krásně tvárným sopránem Pavla Hubáčková, s plnou schopností vyjádřit loučení s Rodolfem. Árii Alfreda z Verdiho Traviaty Lunge da lei – De’ miei bollenti spiriti…/ Čas neutíká, když chvíli jsem bez ní, přednesl tenorista Matěj Kotrba, disponuje krásně znělými výškami. Bel cantový hit O mio babbino caro/ Ó můj milý tatíčku, árie Lauretty z Pucciniho jednoaktovky Gianni Schicchi je tak vydařená, že o premiéře opery v Římě 1919 musela být opakována.
Vanesa Soares, v kurzu prvňáček, zpívala tento hit skvěle, s přitažlivou pěveckou suverenitou. Volta la terrea fronte/ Obrací pozemské čelo ke hvězdám je árie, ve které se Páže Oscar ve Verdiho opeře Maškarní ples přimlouvá za věštkyni Ulriku, která má být popravena. Bedřiška Ponížilová zde dostala výbornou šanci předvést svůj průrazný soprán. Muzikální Andrej Prachár v árii Dr. Malatesty z opery Don Pasquale Bella siccome un angelo/ Krásná jak anděl, prezentoval svůj sonorní baryton i fakt, jak okázale psal Gaetano Donizetti vokální party. Tenorista Jakub Trnečka skvěle zpíval Chanson de Kleinzach, árii Hoffmanna z Hoffmannových povídek Jacquese Offenbacha. Tou posměšnou písničkou o trpaslíku Kleinzachovi nás přesvědčivě pobavil, asi tak jako básník Hoffmann bavil v díle společnost svou. Je dis que rien ne m’epouvante/ Říkám, že mne nic nevyděsí, zpívá Micaela v Bizetově Carmen. Přichází do hor, aby přiměla Dona José vrátit se domů.

Zuzana Čurmová má pevný výrazný soprán, kterému suverénně vládne. Ich lade gern mir Gäste ein/ S radostí vítám hosty je árie prince Orlofského z opery Netopýr Johanna Strausse ml. Mezzosopranistce Alžbětě Symerské dala možnost náležitě předvést svůj um zpěvu, dokonalou výslovnost i hereckou zdatnost. Pokračováním pak byla finální Champagner Lied, sborová oslava Im Feuerstrom der Reben/ Každý znej naše přísloví – láska a víno a svět je náš! Tento vtipný výstup celého ansámblu ukončil velmi zdařile prvou půli večera a potvrdil, že v ringu bel cantové opery se tito mladí pěvci pohybují právem suverénně.
Tak trochu symbolicky jsme po přestávce zavítali do Ameriky. Amerika byla zásadní destinace Jarmily Novotné, po komunistickém nástupu jí byla dokonce azylem. V čase jejího pobytu byly tam muzikály a jazzové opery plně zavedenou linií hudebního divadla, George Gershwin ani Leonard Bernstein sice nebyl její repertoárový svět, ale pro nás je přitažlivý a mnozí operní pěvci se v něm dnes pohybují suverénně a zdařile, když si připomeneme třeba Janu Janků či Adama Plachetku.
Účastníci kurzu velmi vítali rozšíření studia také právě o tento žánr a na koncertě předvedli svůj interes naprosto skvěle. Počínaje vynikajícím startem amerického bloku, Vanesa Soares zpívala árii Clary Summertime z Porgy a Bess George Gershwina naprosto dokonale. Když se k ní přidal Andrej Prachár do dueta Porgy a Bess Bess, You Is My Woman Now vydobyli plným právem velký potlesk. Také další duet Over the Rainbow z muzikálu Čaroděj ze země Oz skladatele Harolda Arlena je zazpívali Jana Vondrů a Jakub Trnečka velmi výstižně a v plné lahodnosti melodické linie, které skladatel dává maximum. Toto půvabné maximum přednesli čistě stylově, zcela bez nežádoucí okázalé virtuozity. Some Enchanted Evening, hit z muzikálu South Pacific Richarda Rodgerse zpívali Andrej Prachár a Zuzana Čurmová plně poeticky, s plnou dávkou krásy svých hlasů ve službě krásné melodii. Could Have Danced All Night je jeden z nejslavnějších muzikálových hitů My Fair Lady Fredericka Loevea. Pavla Hubáčková a Eva Hartová předvedly jeho přitažlivost naplno. Bernsteinovu West Side Story připomnělo několik výstupů, nejprve kvartet dívek. Mariu ve scéně I Feel Pretty zpívala výborná Bedřiška Ponížilová a efektně, báječně sonorně a v citlivé choreografii ji doprovodily Vanesa Soares, Pavla Hubáčková a Alžběta Symerská. Jakub Trnečka ve velmi lyrickém hitu Maria ukázal dokonale svůj krásný hlasový potenciál, v duetu Tonight, kdy Maria a Tony si vyznávají lásku, bylo barevné souznění hlasů Pavly Hubáčkové a Matěje Kotrby přesvědčivě líbivé až k velkému aplausu. V duetu Somewhere zaujaly Alžběta Symerská a Eva Hartová, sborové scéně America dostaly party Anity a Rosalie Zuzana Čurmová a Alžběta Symerská a souzněly výborně s celým perfektním ansámblem, který rozehrál parťáckou atmosféru dohadů dokonale. Právem následovaly velké ovace. Stejně tak patřily sborovému vystoupení Make Our Garden Grow, finále operety Candide Leonarda Bernsteina a úspěšnému finále úspěšného koncertu. Vskutku vydařeného, pečlivá příprava dala ovoce.
Open air koncert se letos konal v průčelí salla terreny, byl to její křest. Z totálně zdevastované trosky dokázali majitelé obnovit barokní skvost (uvnitř i s jediným náznakem fresky, která byla vandalstvím minulého režimu nevratně zničena). Salla terrena se tak vrací ke svému poslání, bývala vždy stánkem umění, i Jarmila Novotná zde pořádala své domácí koncerty. Mladí liteňští pěvci dostali luxusní prostředí k setkání s publikem. Publikem plně nadšeným, pěvecký koncert je vždy dlouhodobě vyprodán.
Dvanáctý ročník liteňských pěveckých kurzů se plně vydařil k plné spokojenosti všech zúčastněných, jak dosvědčují i vděkuplné zápisy v liteňské kronice, což je prosté zadostiučinění též manželům Leidlovým. Své kulturní nasazení rozvíjejí naplno a patří jim vysoká úcta a velké poděkování.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]