Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Dvě nové opery pro festival Janáček Brno
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Dvě nové opery pro festival Janáček Brno

Studenti hudební fakulty brněnské akademie napsali a nastudovali pro janáčkovský festival dvě nové opery. Skladatel Jiří Najvar je autorem komického Falstaffa, jeho kolega Daniel Šimek napsal meditativní Neznámou na motivy stejnojmenné hry ruského dramatika Alexandra Bloka. Společnou premiéru budou mít obě opery 18. listopadu v Divadle na Orlí.

ČTKredakce
Publikováno 09/11/2018
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Falstaff & Neznámá (autor vizuálu Kateřina Doleželová)

Inscenační tým tvoří asi 100 lidí, kromě studentů Janáčkovy akademie múzických umění také externí herci a sbor Kantiléna. „Posluchače snad potěší, že uslyší dvě hudebně úplně odlišná díla,“ řekl dirigent Jiří Habart.

Skladatel Jiří Najvar se rozhodl sáhnout ke komické shakespearovské látce, hudebně čerpá z tradic baroka a klasicismu, ovšem ovlivněných soudobou hudbou. Hrdinou díla je stárnoucí požitkář, kterého touha po hýření a mladých ženách dovede až do nastrojené pasti. „Mám obecně pocit, že se v opeře málo smějeme,“ uvedl Najvar k volbě tématu.

Režisérka Natálie Gregorová inscenaci pojala jako „divadlo v divadle“. Herci zpočátku na jevišti vystupují sami za sebe, postupně se dostávají do rolí. Cílem je ukázat některé vnějškové rysy fungování divadelního života, včetně vztahů či intrik.

Opera Neznámá se podle Gregorové naopak obrací do vnitřního světa a k ideálům, k nimž se postava Básníka snaží přiblížit. „Když jsem si hru přečetl, byla to láska na první pohled,“ uvedl skladatel Šimek.

Některé postavy se objeví v obou operách. Scéna je pojatá jednoduše, hraje se v podstatě na prázdném jevišti. Kostýmy postupně přecházejí od civilu k magickému realismu, uvedla scénografka Kateřina Doleželová. Důležitou roli má v koncepci světlo.

Festival Janáček Brno letos začne 17. listopadu. Potrvá do 5. prosince. Jeho hlavním cílem je prezentovat hudbu Leoše Janáčka.

TémataDaniel ŠimekFestival Janáček BrnoJanáčkova akademie múzických umění BrnoJiří HabartJiří NajvarNatálie Gregorová
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Janáčkovo divadlo otevře po rekonstrukci operou Liška Bystrouška
Další článek Švýcarský sýrař vylepšuje svůj ementál hudbou
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up