Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Dvě operní aktovky v podání studentů JAMU
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Zprávy

Dvě operní aktovky v podání studentů JAMU

ČTK
Publikováno 22/03/2015
sdílejte:
1 minut čtení
sdílejte:

Nezvyklé spojení dvou kratších oper dnes nabídlo posluchačům brněnské Divadlo na Orlí. Komorní opera Hudební fakulty JAMU v jednom večeru uvedla jazzovou operu Slzy nože Bohuslava Martinů z roku 1928 a světovou premiéru díla Zhasnutí od mladého skladatele Jiřího Najvara. Jednoaktové opery od jejich vzniku dělí bezmála století. Oba tituly byly na jevišti propojeny vizuálně scénografií a kostýmy hostujícího Davida Janoška, studenta činoherního herectví.

Opera Slzy nože snoubí moderní kompoziční styl tehdejší Paříže s prvky jazzu a swingu. Jednoaktová surrealistická hříčka z pařížského období Martinů s libretem předního francouzského surrealisty Ribemont-Dessaignese se točí kolem lásky mladé dívky k oběšencovi, kterého oživí Satan. Opera si pohrává s dadaistickou poetikou dialogů tří postav.

Novinka Zhasnutí byla dnes uvedena ve světové premiéře. Její autor a v této inscenaci i dirigent Jiří Najvar je posluchačem třetího ročníku oboru kompozice na JAMU. „Bylo mi třiadvacet, když jsem předloni operu komponoval a zajímalo mě, po jakém autorovi by sáhl v tomto věku Leoš Janáček. S kolegou libretistou Michalem Trávníčkem jsem vybral Lermontovovu poému Démon. Určující hlavní dějový proud této opery symbolicky odkazuje na Janáčkovo rusofilství,“ uvedl před premiérou autor. Duch Janáčka alias Průvodčí se tomto díle objevil i na jevišti.

Foto archiv

TémataDivadlo na Orlí BrnoKomorní opera Janáčkovy akademie múzických umění
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Smetana, Martinů, Donizetti a Thomas v opeře, v baletu bude tančit Chaplin. Ostrava zveřejnila premiéry v nové sezoně
Další článek Pravdivost a umělecká svoboda Svjatoslava Richtera
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up