Dvě operní aktovky v podání studentů JAMU

Nezvyklé spojení dvou kratších oper dnes nabídlo posluchačům brněnské Divadlo na Orlí. Komorní opera Hudební fakulty JAMU v jednom večeru uvedla jazzovou operu Slzy nože Bohuslava Martinů z roku 1928 a světovou premiéru díla Zhasnutí od mladého skladatele Jiřího Najvara. Jednoaktové opery od jejich vzniku dělí bezmála století. Oba tituly byly na jevišti propojeny vizuálně scénografií a kostýmy hostujícího Davida Janoška, studenta činoherního herectví.

Opera Slzy nože snoubí moderní kompoziční styl tehdejší Paříže s prvky jazzu a swingu. Jednoaktová surrealistická hříčka z pařížského období Martinů s libretem předního francouzského surrealisty Ribemont-Dessaignese se točí kolem lásky mladé dívky k oběšencovi, kterého oživí Satan. Opera si pohrává s dadaistickou poetikou dialogů tří postav.

Novinka Zhasnutí byla dnes uvedena ve světové premiéře. Její autor a v této inscenaci i dirigent Jiří Najvar je posluchačem třetího ročníku oboru kompozice na JAMU. „Bylo mi třiadvacet, když jsem předloni operu komponoval a zajímalo mě, po jakém autorovi by sáhl v tomto věku Leoš Janáček. S kolegou libretistou Michalem Trávníčkem jsem vybral Lermontovovu poému Démon. Určující hlavní dějový proud této opery symbolicky odkazuje na Janáčkovo rusofilství,“ uvedl před premiérou autor. Duch Janáčka alias Průvodčí se tomto díle objevil i na jevišti.

Foto archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky