Dvořákovo Stabat Mater na Pardubickém hudebním jaru
Z bohaté studnice duchovních skladeb vybrali pořadatelé mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro Stabat Mater, oratorium Antonína Dvořáka pro sóla, sbor a orchestr. Vzhledem k blížícím se velikonočním svátkům zvolili velmi dobře. Za šťastné rozhodnutí – a zároveň s vítanou přidanou hodnotou – pak lze považovat skutečnost, že provedení tohoto rozsáhlého vokálně-instrumentálního kusu v Sukově síni Domu hudby svěřili mladým začínajícím sólistům, absolventům pardubické konzervatoře, orchestru této umělecké školy a regionálním sborům. Dirigent Tomáš Židek musel zvládnout celkem na dvě stě čtyřicet účinkujících.Všichni na pódiu, ač se v naprosté většině nejednalo o profesionální umělce, přistoupili k interpretaci náročného díla s velkou zodpovědností. O sólistech to platí bezezbytku, vždyť každé takovéto vystoupení je pro ně zároveň vítaným obohacením praxe. Sopranistka Lucie Vágenknechtová studuje na pražské AMU, Markéta Štefániková (alt) je pěvkyní se zkušeností z opery libereckého Divadla F. X. Šaldy, nyní pedagogicky působí na královéhradecké univerzitě. Pedagogem, tentokráte na pardubické konzervatoři, je rovněž Jaroslav Patočka (bas), který také zároveň zpívá v Liberci. Tenorista Petr Nekoranec na pardubickém hudebním učilišti stále ještě studuje, výrazně se však zapojil do práce Operního studia při Bavorské státní opeře v Mnichově. Právě posledně jmenovaný pěvec působil, při vší úctě k výkonům ostatních tří, na pódiu asi nejlépe, jeho hlas je dokonale zušlechtěný, s výrazným přirozeným základem, mladý umělec disponuje skvělou výslovností a přes svůj věk již vyzařuje charisma, jímž dokáže bezprostředně atakovat posluchačovy city.Sborové části Dvořákova oratoria vynikají častým střídáním poloh, z pianissima se přechází postupně do opačných krajních poloh a naopak, v závěrečné části zpívá sbor a capella. Tomáš Židek je mimo jiné sbormistrem tří zúčastněných sborů (Vysokoškolský umělecký soubor Pardubice, Salvátor Chrudim, Pěvecký sbor Konzervatoře Pardubice), a tak přesně ví, co je při řízení tak ohromného tělesa zapotřebí, které části vyzdvihnout, kde přidat či ubrat. Během provedení bylo ovšem dobře znát, kolik úsilí vložili do přípravy i členové ostatních sborů (Jitro Hradec Králové a Vlastislav Heřmanův Městec), bez přehánění klobouk před nimi dolů.
Interpretace orchestrální části díla se ujal Symfonický orchestr Konzervatoře Pardubice, pro tuto příležitost samozřejmě nepatrně posílený. Až na pár nepatrných chybiček, kterých se občas nevyvarují ani skuteční profesionálové, byli posluchači svědky standardně kvalitních výkonů, jaké takováto tělesa produkují. Tomáši Židkovi je zapotřebí vyslovit uznání za celkovou vyrovnanost provedení, občas kořeněného emocemi i naprosto neskrývanou pokorou. U tak závažných děl, jako je právě Stabat Mater, je něco takového obzvláště zapotřebí.
Hodnocení autora glosy: 75 %
Pardubické hudební jaro 2014
Velikonoční koncert
Dirigent: Tomáš Židek
Lucie Vágenknechtová (soprán)
Markéta Štefániková (alt)
Petr Nekoranec (tenor)
Jaroslav Patočka (bas)
VUS Pardubice
Jitro Hradec Králové
Pěvecký sbor Konzervatoře Pardubice
Vlastislav Heřmanův Městec
Salvátor Chrudim
Symfonický orchestr Konzervatoře Pardubice
13. dubna 2014 Sukova síň – Dům hudby Pardubice
program:
Antonín Dvořák: Stabat Mater
Foto Lada a Miloš Kolesárovi
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]