Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Marina Abramović
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Marina Abramović

Marina Abramović je srbská koncepční a performance umělkyně, považovaná za průkopnici performance artu jako vizuálního uměleckého směru. Svou tvorbou, která zkoumá limity lidského těla a vědomí prostřednictvím dlouhodobých performancí, si získala přezdívku „babička performance artu".

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Marina Abramović je srbská koncepční a performance umělkyně, považovaná za průkopnici performance artu jako vizuálního uměleckého směru. Svou tvorbou, která zkoumá limity lidského těla a vědomí prostřednictvím dlouhodobých performancí, si získala přezdívku „babička performance artu“.

Životopis

Marina Abramović se narodila 30. listopadu 1946 v Bělehradě tehdejší Jugoslávie do rodiny bývalých partyzánů. Vyrůstala u babičky do šesti let, poté žila s rodiči pod přísným dohledem matky, která jí až do devětadvaceti let nepovolovala vycházet po desáté hodině večerní. Studovala na Akademii výtvarných umění v Bělehradě (1965-1970) a následně na Akademii v Záhřebu (1970-1972). V roce 1976 se přestěhovala do Amsterdamu, kde zahájila dvanáctiletou uměleckou a osobní spolupráci s německým umělcem Ulayem (Frank Uwe Laysiepen). Jejich vztah ukončili v roce 1988 symbolickým setkáním po dlouhém pochodu po Velké čínské zdi. Od 90. let působila jako profesorka na prestižních evropských uměleckých školách. Dnes žije v New Yorku, kde v roce 2007 založila Marina Abramović Institute.

Tvorba

Abramović je známá extrémními performancemi, v nichž testuje fyzické a psychické hranice svého těla. Mezi její nejslavnější raná díla patří série Rhythm (1973-1974), zejména Rhythm 0, kde umožnila publiku používat na ni různé předměty včetně nože a pistole. Ve spolupráci s Ulayem vytvořila kultovní díla jako Rest Energy (1980), kde držela luk s šípem namířeným na její srdce. K jejím nejvýznamnějším pozdějším dílům patří The Artist is Present (2010), tříměsíční performance v newyorském MoMA, během níž osm hodin denně seděla nehnutě a navazovala oční kontakt s návštěvníky. Tvorba zahrnuje také videodíla, instalace a operní projekty jako 7 Deaths of Maria Callas.

Význam

Abramović je považována za jednu z nejvýznamnějších současných umělkyň a klíčovou postavu performance artu. V roce 1997 získala Zlatého lva na Benátském bienále za dílo Balkan Baroque. Její retrospektivní výstava The Artist is Present v MoMA byla nejnavštěvovanější performance v historii muzea. V roce 2023 se stala první ženou, která měla velkou sólovou výstavu v hlavních galeriích londýnské Royal Academy of Arts. Její díla jsou zastoupena v nejvýznamnějších světových muzeích a sbírkách. Prostřednictvím svého institutu podporuje rozvoj performance artu a spolupráci napříč disciplínami.

Zajímavosti

Abramović vlastní dům ve tvaru šesticípé hvězdy ve státě New York. Během performance The Artist is Present navštívilo muzeum přes 750 tisíc lidí, přičemž před budovou se tvořily několikahodinové fronty. Emotivní setkání s bývalým partnerem Ulayem během této performance se stalo virálním a patří k nejikoničtějším momentům současného umění. V roce 2025 obdržela prestižní japonskou cenu Praemium Imperiale za sochařství.

Související články

Erik Satie: Vexations – Igor Levit, Marina Abramović, 24. dubna 2025, Queen Elizabeth Hall (zdroj Igor Levit)

Zběsilý meditační maraton Igora Levita a Mariny Abramović

24. dubna 2025 se v londýnské Queen Elizabeth Hall odehrála událost, která překročila zažité meze hudebního výkonu a která spojila klasickou hudbu a performativní…

Glastonbury Festival of Contemporary Performing Arts (foto Nina Bumbálková)

Glastonbury Festival of Contemporary Performing Arts: prožívaná utopie performativního umění

Je dobré si stále dokola připomínat formulku „Nikdy nevíte, na koho narazíte.“ Na jednom z největších festivalů performativního umění světa, který se kompletně vyprodává…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Alyona Abramova
Další článek Daniel Abreu
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up