Aiko (vlastním jménem Aiko Yanai, narozena 22. listopadu 1975) je japonská zpěvačka a textařka, která patří mezi nejvýznamnější představitelky současného J-popu. Proslavila se především hity jako „Boyfriend“, „Hanabi“ a „Kabutomushi“, které ji etablovaly jako jednu z nejpopulárnějších japonských umělkyň přelomu tisíciletí.
Životopis
Aiko se narodila v roce 1975 ve městě Suita v prefektuře Osaka. Po ukončení vysokoškolských studií začala v dubnu 1996 pracovat jako rozhlasová moderátorka na stanici FM Osaka. Současně se věnovala vlastní hudební tvorbě a v srpnu téhož roku vydala nezávisle produkované CD. V říjnu 1996 získala Cenu za výjimečný výkon na soutěži „The 5th Music Quest Japan Final“, kterou si rozdělila s Ringo Sheena. Na major labelu debutovala v červenci 1998 singlem „Ashita“, který byl použit jako filmová píseň.
Tvorba
Aiko je autorkou všech svých písní a dlouhodobě spolupracuje s producentem Masanorim Shimadou. Její hudební styl kombinuje melodický pop s prvky folku a jazzu, přičom charakteristickým rysem je její lehký, vzdušný vokální projev. Průlomovým se stal singl „Hanabi“ z roku 1999, po němž následovalo album „Sakura no Ki no Shita“ (2000), které se prodalo v nákladu přes 1,4 milionu kopií a dosáhlo první pozice v žebříčku Oricon. Mezi její nejznámější písně patří také „Boyfriend“, „Kabutomushi“ a „Kira Kira“. Do roku 2024 vydala více než dvacet studiových alb.
Význam
Aiko významně ovlivnila japonskou populární hudbu přelomu tisíciletí svým osobitým stylem, který dokázal oslovit nejen tradiční teenagerské publikum J-popu, ale i dospělé posluchače. Její schopnost vyjadřovat romantické i melancholické nálady prostřednictvím sofistikovaných aranžmá z ní učinila jednu z nejrespektovanějších japonských zpěvaček. Pravidelně vystupuje na prestižním festivalu Kohaku Uta Gassen a její vliv se rozšířil i mimo Japonsko do celé východní Asie.
Zajímavosti
Aiko je známá tím, že si sama píše všechny své texty a aktivně se podílí na produkci svých alb. Před hudební kariérou pracovala jako DJ v Osace, což ovlivnilo její pozdější hudební vnímavost. Její singl „Boyfriend“ se stal jedním z nejprodávanějších J-popových singlů začátku 21. století s prodejem přes 500 000 kopií. Vyznačuje se také tím, že si zachovala svůj charakteristický zvuk a nezávislost i po více než dvaceti letech v hudebním průmyslu.