Frode Andersen je norský akordenonista narozený na ostrově Askøy poblíž Bergenu, který se stal jedním z nejuznávanějších představitelů klasického akordeonu ve Skandinávii. Od dokončení studií na Královské dánské hudební akademii v Kodani v roce 1997 se etabloval jako všestranný interpret pohybující se napříč žánry od současné vážné hudby až po klezmer a tango.
Životopis
Frode Andersen studoval akordeon na Královské dánské hudební akademii v Kodani nejprve u profesora Mogense Ellegaarda, později u Geire Draugsvolla a Jamese Crabba. V roce 1997 dokončil studia debutem ze Sólistické třídy s programem složeným výlučně z děl současných skladatelů. Následující rok debutoval také v Norsku jako jeden z Debutantů roku. Od té doby působí jako freelance komorní hudebník, sólista a divadelní hudebník. V letech 2006-2010 zastával pozici producenta a uměleckého ředitele ansámblu Esbjerg Ensemble, v období 2011-2013 byl členem hudebního výboru Dánské nadace pro umění. V současnosti pracuje jako projektový manažer pro soubor Concerto Copenhagen.
Tvorba
Andersenovo umělecké působení se vyznačuje mimořádnou žánrovou rozmanitostí. Pohybuje se od nejexperimentálnějších a avantgardních výrazů až po jádro klasické hudby, stejně jako lidovou hudbu, klezmer, kabaret, tango a crossover žánry. Nahrál mnoho alb pro prestižní labely včetně Edition Dacapo, Bridge Records, Cantaloupe a Gateway Records. Jeho sólové album „Trash“ z roku 2006 bylo nominováno na dánskou Grammy. V roce 2021 spolupracoval se skladatelem Davidem Langem na soundtracku k filmu „The Village Detective“. Tvoří duo Askou//Andersen s houslistkou Hanne Askou, které vydalo řadu úspěšných alb s instrumentálními úpravami dánských písní, hymnů a lidových melodií.
Význam
Andersen je považován za jednoho z nejuniverzálnějších a nejšíře používaných klasických akordeonistů ve Skandinávii. Jeho přístup k hudbě se vyznačuje snadno rozpoznatelným, barevným tónem, který dokáže současně splynout s nástroji, se kterými hraje, a zároveň výrazně vyniknout. Jako zastánce současné hudby aktivně spolupracuje se skladateli na tvorbě nových děl a přispívá k rozšiřování repertoáru pro akordeon. Jeho administrativa a organizační činnost na dánské hudební scéně významně podporuje rozvoj současné hudby ve Skandinávii.
Zajímavosti
Andersen pravidelně vystupuje s klezmerovou kapelou Mazel, což odráží jeho zájem o židovskou hudební tradici. Jeho filosofie interpretace zdůrazňuje, že ačkoli jsou tradice a historie důležité pro všechny hudební žánry, vždy se snaží vyhnout tomu, aby historie a tradice bránily hudbě v přímé a bezpodmínečné komunikaci se současným publikem. Tato otevřenost vůči různým hudebním stylům a jeho schopnost spojovat tradiční a moderní prvky činí z Andersena jednoho z nejoriginálnějších akordeonistů současnosti.