Juanjo Arqués

Juanjo Arqués (* 1980, Murcia) je španělský choreograf a bývalý baletní tanečník, který se stal jednou z významných postav současné evropské choreografie. Působí především v Nizozemsku a je známý svým neoklasiským stylem, který kombinuje tradiční baletní formu s moderními vlivy…

3 minut čtení

Juanjo Arqués (* 1980, Murcia) je španělský choreograf a bývalý baletní tanečník, který se stal jednou z významných postav současné evropské choreografie. Působí především v Nizozemsku a je známý svým neoklasiským stylem, který kombinuje tradiční baletní formu s moderními vlivy z různých uměleckých oblastí.

Životopis

Juanjo Arqués se narodil v jihošpanělské Murcii, kde začal svou taneční přípravu na místním Conservatorio de Danza pod vedením mistra José Antonia Roblese. V dětství tančil ve folklorní skupině ve své vesnici, ale brzy se ukázalo, že má výjimečný talent. Po ukončení studia na konzervatoři se připojil k madridskému Ballet Victor Ullate, kde dosáhl pozice solisty. Následně působil jako solista v English National Ballet v Londýně, kde rozšířil svůj repertoár o klasická díla. V roce 2004 přešel do Dutch National Ballet v Amsterdamu pod vedením Teda Brandsena a o tři roky později byl povýšen na druhou solistku. Zde tančil díla předních choreografů jako William Forsythe, Christopher Wheeldon, Alexei Ratmansky, David Dawson a Hans van Manen. V roce 2012 ukončil taneční kariéru a věnuje se výhradně choreografii.

Tvorba

Arqués vytvořil většinu svých děl pro Dutch National Ballet a jeho juniorský soubor, ale také choreografuje pro mezinárodní společnosti jako Birmingham Royal Ballet, Theatre Ballet Moscow, Compañía Nacional de Danza a další. K jeho nejznámějším choreografiím patří Minos (2010), inspirovaný řeckou mytologií a labyrinty, Homo Ludens (2017), Ignite (2018) či Biomimicry (2020) vytvořená ve spolupráci s módní návrhářkou Iris van Herpen. Kromě baletu pracuje také s operou – choreografoval Missa in Tempore Belli od Haydna (2021) a Dvořákovu Rusalku (2023) pro Dutch National Opera. Jeho multidisciplinární přístup zahrnuje také práci s divadlem, filmem a módou, včetně spolupráce s režiséry Saskiou Boddeke a Peterem Greenawayem na video instalaci inspirované Matissovými obrazy.

Význam

Arqués získal řadu prestižních nominací včetně Dutch Dance Festival Award (2014), Golden Mask Awards v Moskvě za nejlepšího choreografa (2016) a Benois de la Danse (2019). Německý časopis Tanz ho v roce 2017 označil za „nejslibnějšího choreografa roku“ za dílo Homo Ludens. V letech 2017-2021 zastával pozici Young Creative Associate u Dutch National Ballet. Jeho choreografický styl kombinuje neoklasickou tradici s vlivy z nových médií, mytologie, literatury a architektury, čímž vytváří osobitý pohybový jazyk překračující konvenční hranice tanečního divadla.

Zajímavosti

Arqués pochází z pracující rodiny – jeho matka byla švadlena a otec pracoval v továrně na paprikový prášek. V dětství musel denně dojíždět vlakem do Murcie na taneční hodiny. Nyní žije mezi Amsterdamem a Lisabonem. Jeho zájem o choreografii se probudil již v dětství, kdy si jako jedenáctiletý představoval taneční kroky při poslechu Vivaldiho Čtyř ročních dob. Pro svou první studentskou choreografii si vybral hudbu k filmu Omen, protože měl vždy rád „temné“ náměty.

Související články

Sdílet článek