Achille Edmond Audran byl francouzský hudební skladatel, který se proslavil především svými operetami a komickými operami. Jeho díla dosáhla značného úspěchu nejen ve Francii, ale také v Anglii a dalších zemích.
Životopis
Edmond Audran se narodil 12. dubna 1840 v Lyonu jako syn tenora Marius-Pierre Audrana, který působil v pařížské Opéra-Comique. Hudbu studoval na École Niedermeyer v Paříži pod vedením Julese Duprata, kde v roce 1859 získal cenu za kompozici. V roce 1861 se jeho rodina přestěhovala do Marseille, kde Audran začal pracovat jako varhaník v kostele sv. Josefa. Zde komponoval nejprve duchovní hudbu, včetně mše z roku 1873 a oratoria La Sulamite z roku 1876. Své první dramatické dílo L’Ours et le Pacha uvedl v Marseille roku 1862. V roce 1879 se přestěhoval do Paříže, kde zahájil svou nejúspěšnější tvůrčí etapu. Zemřel 17. srpna 1901 v Tierceville.
Tvorba
Audranovy nejznámější operety vznikly během jeho pařížského období. Prvním velkým úspěchem byly Les noces d’Olivette z roku 1879, které získaly obrovskou popularitu a byly uvedeny také v Londýně. Ještě větší triumf zaznamenala opereta La mascotte z roku 1880, která se stala repertoárním skvostem a měla premiérový běh trvající 472 představení. Toto dílo dokonce zavedlo slovo „maskot“ do francouzštiny i angličtiny. Mezi další úspěšné tituly patřily Gillette de Narbonne (1882), La cigale et la fourmi (1886), Miss Helyett (1890) a La poupée (1896). Revidovaná verze jeho marseillské operety Le Grand Mogol z roku 1884 se také stala repertoárním standardem.
Význam
Audran byl považován za jednoho z nejlepších následovníků Jacquesa Offenbacha v oblasti francouzské operety. Jeho hudba se vyznačovala elegancí a rafinovaností, která ji pozvedla nad úroveň běžné opéra bouffe směrem ke skutečné opéra comique. Ačkoli neměl Offenbachův humor, byl plodným melodikem s pestrou orchestrací. Kritici oceňovali zejména jeho hudební řemeslo, které překračovalo úroveň běžných lehkých jevištních děl. Jeho díla se těšila stejné oblibě v Anglii jako ve Francii a většina z nich byla adaptována pro londýnská divadla.
Zajímavosti
Po úspěchu operety La mascotte uzavřel Audran s ředitelem Théâtre des Bouffes-Parisiens pětiletou smlouvu, podle které nesměl komponovat pro žádné jiné pařížské divadlo. Inspirace pro La mascotte přišla od amuletu, který dostal od svého švagra jeho manželka pocházející z Provence – nikdo jiný se nesměl dotknout jejího „mascotte“. V posledních letech života trpěl duševními a fyzickými problémy, které ho donutily stáhnout se z pařížského společenského života.