Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Karel Audy
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Karel Audy

Karel Audy (* 1984) je český baletní tanečník a choreograf, který se řadí mezi přední sólisty současné české baletní scény. Proslavil se interpretacemi hlavních rolí v klasických baletech na scénách Národního divadla v Brně, pražského Národního divadla a Divadla J.…

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Karel Audy (* 1984) je český baletní tanečník a choreograf, který se řadí mezi přední sólisty současné české baletní scény. Proslavil se interpretacemi hlavních rolí v klasických baletech na scénách Národního divadla v Brně, pražského Národního divadla a Divadla J. K. Tyla v Plzni.

Životopis

Karel Audy se narodil v Brně, kde v jedenácti letech nastoupil na Taneční konzervatoř (1996–2004). Již během studia vystupoval v představeních brněnského Národního divadla. Po absolutoriu se stal členem souboru baletu Národního divadla v Brně, kde rychle postupoval – v roce 2006 byl jmenován demisólistou a o rok později sólistou. V sezóně 2008/2009 přestoupil do baletu pražského Národního divadla jako demisólista, později získal sólovou smlouvu. V současnosti působí jako sólista v Divadle J. K. Tyla v Plzni. V roce 2014 dokončil magisterské studium taneční pedagogiky na brněnské Janáčkově akademii múzických umění.

Tvorba

Karel Audy vytvořil výrazné interpretace hlavních mužských rolí v klasických baletech – Princ v Louskáčkovi, Konrád v Korzárovi, Merkucio v Romeu a Julii, Solor v Bajadéře, Spartakus ve Spartakovi či Jago v Othellovi. Vystupoval také v moderních choreografiích Petra Zusky, včetně děl Déjà vu, A Little Extreme nebo Brel – Vysockij – Kryl. Jako choreograf vytvořil taneční čísla The Rhythm a The Vision of Soul, u kterého byl také spoluautorem hudby. Pravidelně hostuje na baletních galách v Německu, pobaltských zemích a skandinávských státech.

Význam

Karel Audy patří mezi nejvýznamnější představitele své generace českých baletních tanečníků. Získal řadu mezinárodních ocenění – první místo na mezinárodní soutěži ve Vídni (2004), byl finalistou prestižní soutěže Premio Roma (2007), kde se setkal s legendární Majou Plisetskou. Dvakrát byl nominován na Cenu Thálie – za roli Abdérachmana v brněnské Raymondě (2008) a za ztvárnění Jaga v pražském Othellovi (2010). Výrazně přispěl k propojování českých baletních scén a rozvoji mezinárodní spolupráce.

Zajímavosti

Karel Audy pochází z neumělecké rodiny – jeho otec byl malíř pokojů, což často vtipně komentuje při rozhovorech o svých začátcích. K baletu se dostal náhodou prostřednictvím talentového hledání na základních školách. Vedle tance se věnuje jachtingu, který označuje za svou druhou velkou lásku. V roce 2007 se na soutěži Premio Roma v Itálii setkal s legendární primabalerinou Majou Plisetskou, která předsedala porotě. V současnosti také vystupuje v projektu Hommes Fatals.

Související články

Balet DJKT, Návštěva staré dámy (Sara Antikainen a Karel Audy, foto Irena Štěrbová)

Návštěva staré dámy v taneční podobě v Plzni – Dürrenmatt v růžovém světě mámení

Soubor baletu Divadla J. K. Tyla v Plzni má od soboty 24. 5. na svém repertoáru nový titul – komorní balet Návštěva staré dámy…

Baletní inspirace 2025, Nikki deník (Aneta Pašková a Riccardo Gregolin, foto Irena Štěrbová)

Baletní inspirace 04 na Malé scéně v Plzni přinesly především komplikovaná témata

Necelý týden po Baletu Gala 2025 v historické budově Velkého divadla a čtrnáct dní před premiérou nového tanečního titulu Návštěva staré dámy uvedl soubor…

DJKT Balet Gala 2025 (Mami Mołoniewicz a Gaëtan Pires, foto Irena Štěrbová)

Balet Gala 2025 ve Velkém divadle jako svědectví o měnícím se vztahu choreografů k hudbě

První květnový víkend patřil ve Velkém divadle v Plzni tanečníkům. U příležitosti Mezinárodního dne tance se zde 3. května 2025 konalo Balet Gala –…

Balet DJKT – Německé requiem (Isabel Örjansberg de la Cruz, Karel Audy, foto Kristýna Housková)

Brahmsovo Německé requiem v taneční podobě v Plzni – temné stíny na jevišti

Baletní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni sáhl ve své druhé premiéře této sezóny po Špalíčku Bohuslava Martinů do ne často navštěvovaných vod…

Německé requiem Divadlo J. K. Tyla Plzeň, sólisté a soubor baletu DJKT (foto Irena Štěrbová)

Brahmsovo Německé requiem ožije v DJKT nejen hudbou ale i tancem

Divadlo J. K. Tyla v Plzni si připravilo pro své diváky Německé requiem v jedinečném propojení hudby a tance. Diváky uchvátí přes 140 umělců…

Louskáček v Plzni jako cesta za dětským snem

Divadlo J. K. Tyla v Plzni uvedlo ve Velkém divadle 19. listopadu novou inscenaci baletu Petra Iljiče Čajkovského (1840–1893) Louskáček, díla, které je tradičně…

Načíst další
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Andrea Andermann
Další článek Peter Anders
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up