Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Ongeborg Bachmann
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Ongeborg Bachmann

Ingeborg Bachmann byla rakouská básnířka, spisovatelka a libretistka, jedna z nejvýznamnějších postav německy psané literatury 20. století. Proslavila se nejen svou poetickou tvorbou, ale také spoluprací se skladatelem Hansem Wernerem Henzem na operních libretech, čímž výrazně přispěla k opeře druhé…

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Ingeborg Bachmann byla rakouská básnířka, spisovatelka a libretistka, jedna z nejvýznamnějších postav německy psané literatury 20. století. Proslavila se nejen svou poetickou tvorbou, ale také spoluprací se skladatelem Hansem Wernerem Henzem na operních libretech, čímž výrazně přispěla k opeře druhé poloviny 20. století.

Životopis

Ingeborg Bachmann se narodila 25. června 1926 v Klagenfurtu v rakouské Korutanské spolkové zemi jako dcera učitele Matthiase Bachmanna a Olgy Bachmannové. Studovala filozofii, psychologii, germanistiku a práva na univerzitách v Innsbrucku, Grazu a Vídni. V roce 1950 získala doktorát filozofie na Vídeňské univerzitě s disertační prací o kritickém přijetí existenciální filozofie Martina Heideggera. Po studiích pracovala jako scenáristka a redaktorka rozhlasové stanice Rot-Weiss-Rot. V roce 1952 se poprvé představila na setkání literární skupiny Gruppe 47, což znamenalo začátek její spisovatelské kariéry. Od roku 1953 žila převážně v Římě, kde jako svobodná spisovatelka vytvořila většinu svého díla. Zemřela 17. října 1973 v Římě na následky popálenin utrpěných při požáru ve svém bytě.

Tvorba

Bachmann začínala jako básnířka se sbírkami „Die gestundete Zeit“ (1953) a „Anrufung des Grossen Bären“ (1956), které ji proslavily v celém německy mluvícím prostoru. Psala také rozhlasové hry, z nichž nejznámější je „Der gute Gott von Manhattan“ (1958). Pro operní scénu vytvořila ve spolupráci s Hansem Wernerem Henzem libreta k operám „Der Prinz von Homburg“ (1960) podle Kleistovy dramatické předlohy a „Der junge Lord“ (1965) podle pohádky Wilhelma Hauffa. Později se věnovala próze – napsala sbírky povídek „Das dreißigste Jahr“ (1961) a „Simultan“ (1972) a román „Malina“ (1971). Hudba hrála v jejím díle klíčovou roli; jako dítě začala psát básně, protože potřebovala slova k hudbě, kterou si vyhledávala na klavíru.

Význam

Ingeborg Bachmann patří mezi nejdůležitější německy píšící básnířky poválečného období a je považována za jednu z hlavních postav německé literatury 20. století. Její operní libreta pro Henze představují významný příspěvek k moderní opeře a jsou dodnes uváděna na předních operních scénách. V roce 1963 byla nominována na Nobelovu cenu za literaturu. Její vliv na současnou německou literaturu je srovnáván s vlivem Virginie Woolfové na anglickou literaturu. Od roku 1977 se uděluje prestižní Cena Ingeborg Bachmann mladým německy píšícím autorům.

Zajímavosti

Bachmann pocházela z trojjazyčného pohraničního regionu, což podle jejích slov přispělo k jejímu chápání hranic jako něčeho, co má být překonáno. Měla bouřlivé vztahy s básníkem Paulem Celanem a spisovatelem Maxem Frischem. V posledních letech života trpěla depresemi a drogovou závislostí. Její smrt byla dlouhodobě předmětem spekulací – některé zdroje naznačovaly možnost sebevraždy nebo dokonce vraždy, sedmiměsíční policejní vyšetřování však došlo k závěru o nehodě způsobené cigaretou při silném vlivu drog.

Související články

Balet ND: Beyond Vibrations (foto ze zkoušek Serghei Gherciu)

Beyond Vibrations, vibrace s téměř nulovou amplitudou

Balet Národního divadla v Praze vstoupil do nové divadelní sezóny triptychem sestávajícím z děl autorů do různé míry „postižených“ Nizozemskem. Hanse van Manena, rodilého…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Carola Bauckholt
Další článek Marek Baláž
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up