Janice Baird je americká operní sopranistka narozená 10. ledna 1963 v New Yorku, která se řadí mezi přední světové dramatické sopranistky současnosti. Proslavila se především interpretací Wagnerových a Straussových hrdinných ženských rolí a vystupuje na nejprestižnějších operních scénách světa.
Životopis
Baird se narodila v hudební rodině v New Yorku, kde její matka byla zpěvačkou a otec učitelem zpěvu. Vzdělávala se jak v Evropě, tak v Americe, kde studovala flétnu, zpěv a herectví. Své pěvecké umění zdokonalovala pod vedením legendárních sopranistek Astrid Varnay, která byla jejím mentorem po patnáct let, a Birgit Nilsson. Ovládá němčinu, angličtinu, španělštinu, italštinu a francouzštinu. Je vdaná za německého herce a žije střídavě v Berlíně a v andaluském Španělsku, kde také vyučuje zpěv a předává své zkušenosti mladé generaci pěvců.
Tvorba
Kariéru začínala jako mezzosopranistka v německých operních domech, kde zpívala role jako Tosca, Giulietta v Hoffmannových povídkách či Amelia v Un ballo in maschera. Postupně se rozvinula v dramatickou sopranistku specializující se na Wagnerův a Straussův repertoár. Mezi její nejslavnější role patří Brünnhilde v Prstenu Nibelungově, Isolda v Tristanu a Isolde, Elektra, Salome, Ortrud v Lohengrinovi a Kundry v Parsifalovi. Vystupovala v předních operních domech včetně Metropolitan Opera New York, Deutsche Oper Berlin, Vídeňské státní opery, Teatro Colón Buenos Aires, Semperoper Drážďany a mnoha dalších. Její koncertní repertoár zahrnuje díla Beethovena, Mahlera, Berga či Ravelovy Šeherezádu.
Význam
Baird je považována za jednu z nejvýznamnějších současných interpretů wagnerovských a straussovských hrdinných sopranových rolí. Kombinuje výjimečné hlasové možnosti s inteligentním hereckým projevem a dramatickou expresivitou. Její interpretace jsou oceňovány kritikou i publikem po celém světě. Na Metropolitan Opera debutovala v roce 2008 jako náhrada za indisponovanou Deborah Voigt v roli Isoldy, což se stalo senzačním úspěchem. Jako pedagožka zpěvu předává své bohaté zkušenosti a znalosti dalším generacím operních pěvců, čímž přispívá k rozvoji operního umění.
Zajímavosti
Její debut na Metropolitan Opera v New Yorku byl mimořádně dramatický – během druhého dějství Tristana a Isoldy musela ve dvaceti minutách nahradit indisponovanou hlavní představitelku Deborah Voigt a dokončit představení prakticky bez přípravy. Tato situace se stala legendární a upevnila její pověst jako spolehlivé a všestranné umělkyně. Kromě klasické opery se věnuje také výuce jiných hudebních stylů včetně muzikálu, rocku, blues a jazzu, což považuje za obohacení uměleckých možností svých studentů.