Bregje van Balen (narozena 11. ledna 1971 v Haarlemu) je nizozemská kostýmní výtvarnice a bývalá baletní tanečnice. Proslula především svou prací pro prestižní taneční soubory po celé Evropě a Americe, kde vytváří kostýmy pro přední choreografy současnosti.
Životopis
Bregje van Balen se narodila v Haarlemu v Nizozemsku a své baletní vzdělání získala na Nationale Ballet Academie v Amsterdamu. Osmnáct let působila jako tanečnice v prestižním Nederlands Dans Theater (NDT) I a II, kde se během své aktivní taneční kariéry začala zajímat také o kostýmní design. Již v roce 1995 vytvořila své první kostýmy pro každoroční NDT Workshop a další menší taneční projekty. Po ukončení taneční kariéry se rozhodla věnovat výhradně kostýmní tvorbě a absolvovala studium na Baruch Mode Academie v Amsterdamu, kde se přeškolila na profesionální návrhářku.
Tvorba
Van Balen navrhuje kostýmy pro přední světové taneční soubory včetně Royal Ballet London, Norského národního baletu, Bolšoj baletu, Královského švédského baletu, Královského dánského baletu, Hamburg Ballet, Stuttgarter Ballett a Alvin Ailey American Dance Theater. Spolupracuje s renomovanými choreografy jako Alexander Ekman, Johan Inger, Jorma Elo, Patrick Delcroix, Cathy Marston, Gustavo Ramirez Sansano a Jo Strømgren. Jejími díly jsou také kostýmy pro operní představení, například pro produkci Dido a Aeneas v Norské opeře, kde vytvořila extravagantní fantazijní trůn kontrastující s elegantními dobovými kostýmy.
Význam
Bregje van Balen představuje významný hlas v současném kostýmním designu pro tanec. Její jedinečná pozice bývalé tanečnice jí umožňuje dokonale pochopit potřeby pohybu a výběru materiálů, které podporují taneční výraz. Pravidelně navrhuje kostýmy pro premiéry a významné produkce na předních světových scénách, čímž si vybudovala mezinárodní reputaci jako jedna z nejžádanějších kostýmních výtvarnic v oblasti baletu a současného tance.
Zajímavosti
Van Balen je unikátní tím, že kombinuje osmnáctiletou zkušenost profesionální tanečnice s formálním vzděláním v kostýmním designu. Tato dvojí perspektiva jí umožňuje vytvářet kostýmy, které nejen vizuálně doplňují choreografii, ale také prakticky podporují technické požadavky tanečníků. Její práce se vyznačuje schopností přecházet mezi historickými a současnými styly, od elegantních barokních kostýmů po moderní taneční oblečení.