Natalie Bauerová-Lechnerová (1858–1921) byla rakouská violistka, která se proslavila především jako blízká přítelkyně Gustava Mahlera a autorka cenných vzpomínek na tohoto významného skladatele. Její deníkové záznamy z období jejich přátelství patří k nejdůležitějším pramenům pro poznání Mahlerovy osobnosti a tvůrčího procesu.
Životopis
Natalie Anna Juliana Lechnerová se narodila 9. května 1858 v Penzingu u Vídně do rodiny knihkupce a nakladatele Rudolfa Lechnera. Od roku 1866 do 1872 studovala na vídeňské konzervatoři housle a klavír společně se svou sestrou Ellen, přičemž v pouhých čtrnácti letech absolvovala s druhou cenou. Roku 1875 se provdala za profesora architektury Arthura Bauera, čímž získala příjmení Bauerová-Lechnerová a stala se nevlastní matkou tří dětí. Manželství bylo rozvedeno roku 1890. S Gustavem Mahlerem se seznámila na konzervatoři a jejich hluboké přátelství trvalo od počátku 90. let až do Mahlerova zasnoubení s Almou Schindlerovou v prosinci 1901. Zemřela 8. června 1921 ve Vídni v chudobě.
Tvorba
Od roku 1895 působila jako violistka v celofeminném Soldatově-Roegerově smyčcovém kvartetu, které vedla Marie Soldatová-Roegerová, žačka Josepha Joachima. Kvarteto koncertovalo po celé Evropě a bylo aktivní až do roku 1913, kdy se rozpadlo. Bauerová-Lechnerová také učila hru na housle a violu. Kromě hudební činnosti publikovala v roce 1907 knihu esejů „Fragmente. Gelerntes und Gelebtes“ věnovanou různým tématům od literatury po socialismus. Roku 1918 vydala článek o válce a volebním právu žen, za který byla údajně zatčena a vězněna pro velezradu.
Význam
Největší význam Bauerové-Lechnerové spočívá v jejích podrobných denících dokumentujících rozhovory s Gustavem Mahlerem. Tyto záznamy, publikované posmrtně v roce 1923 pod názvem „Gustav Mahler v vzpomínkách Natalie Bauerové-Lechnerové“, poskytují jedinečný vhled do Mahlerova tvůrčího procesu a osobního života v klíčovém období jeho kariéry. Byla svědkem dokončení 2. symfonie, vzniku 3. a 4. symfonie i počátku 5. symfonie. Jako vzdělaná hudebnice dokázala pochopit technické i estetické aspekty Mahlerových úvah o hudbě, filozofii a životě.
Zajímavosti
Bauerová-Lechnerová byla pokrokovou feministkou a pacifistkou, což se odrazilo v jejích textech i životním postoji. Nedávno objevený 59stránkový dopis odhalil, že její vztah s Mahlerem měl i romantickou rovinu a poskytl nové informace o skladatelových milostných aférách. Mahlerovy romance často končily kvůli žárlivosti jeho sestry Justiny, která žila v jeho domácnosti. Bauerová-Lechnerová si uvědomovala, že její přátelství s Mahlerem skončí jeho sňatkem, což se skutečně stalo – poté, co se Mahler zasnoubil s Almou, jejich kontakt prakticky ustal.