Vít Bébar (narozen 1975, Olomouc) je český cembalista, stavitel cembal a pedagog, který patří k předním představitelům historicky poučené interpretace staré hudby v České republice. Spojuje aktivní koncertní činnost s řemeslnou výrobou barokních klávesových nástrojů a pedagogickým působením na JAMU v Brně.
Životopis
Studoval klavír na Pražské konzervatoři u profesora Novotného, poté se věnoval studiu cembala na Týnské škole v Praze u Jaroslava Přikryla, který mu otevřel cestu do světa staré hudby. Vzdělání dokončil na vídeňské Hochschule für Musik u renomovaného cembalisty Gordona Murrayho. Absolvoval také mistrovské kurzy, například v rámci Akademie für Alte Musik v Drážďanech pod vedením Johna Tolla. Pedagogicky působil na Akademii staré hudby při Filozofické fakultě Masarykovy univerzity a v současnosti vyučuje na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Provozuje dílnu na výrobu cembal v Dolní Kroupné v obci Nosislav u Brna společně s truhlářem Tiborem Haluščákem.
Tvorba
Jako cembalista spolupracuje s předními českými soubory staré hudby, mezi něž patří Czech Ensemble Baroque, Musica Florea, Musica Figuralis, Castello in Aria a Societas Incognitorum. Věnuje se interpretaci renesanční a barokní hudby, provádí spartace historických pramenů a vytváří autorské úpravy skladeb. V oblasti stavby cembal se specializuje na reprodukce nástrojů podle různých historických škol – z německé tradice Mietke a Zell, z vlámské A. Ruckers a I. Ruckers, z italské Giusti a Grimaldi. Po mnoha letech se vrací také ke kompozici a připravuje kantátu v barokním stylu. Zabývá se výzkumem v oblasti akustiky hudebních nástrojů a historického ladění.
Význam
Bébar významně přispívá k rozvoji české scény historicky poučené interpretace jak jako interpret, tak jako výrobce autentických nástrojů. Jeho cembalové realizace umožňují českým souborům dosahovat vysoké úrovně v mezinárodním kontextu. Pedagogická činnost na vysokoškolské úrovni zajišťuje kontinuitu oboru a výchovu nové generace interpretů staré hudby. Kombinace praktické interpretace s řemeslnou výrobou nástrojů a teoretickým výzkumem z něj činí komplexní osobnost českého hudebního baroka.
Zajímavosti
Pracuje na unikátních projektech, například na takzvaném cembalu cromatico s 24 tóny v oktávě místo obvyklých dvanácti, což představuje konstrukční výzvu a umožňuje hru v historicky čistém ladění. Je ženatý se sopranistkou Markétou Bébarovou a má dceru Amálku, která hraje na zobcové flétny. Kromě tradičních nástrojů experimentuje také s elektromechanickými konstrukcemi. Připravil program zaměřený na zapomenuté poklady latinskoamerické barokní hudby pro soubor Castello in Aria.