Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Roderich Benedix
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Roderich Benedix

Julius Roderich Benedix byl německý dramatik a libretista, který se proslavil především svými komediemi zobrazujícími život měšťanské třídy. Jeho hra "Das Gefängnis" se stala východiskem pro libreto slavné operety "Die Fledermaus" Johanna Strausse II.

Publikováno 07/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Julius Roderich Benedix byl německý dramatik a libretista, který se proslavil především svými komediemi zobrazujícími život měšťanské třídy. Jeho hra „Das Gefängnis“ se stala východiskem pro libreto slavné operety „Die Fledermaus“ Johanna Strausse II.

Životopis

Benedix se narodil 21. ledna 1811 v Lipsku, kde navštěvoval proslulou Thomasschule. V roce 1831 se rozhodl pro hereckou dráhu a začal působit v kočovné společnosti H. E. Bethmanna, která hostovala v Dessau, Köthen, Bernburgu a Meiningenu. Následně vystupoval jako tenorista v několika divadlech ve Vestfálsku a na Porýní. V roce 1838 se usadil ve Weselu, kde se stal ředitelem místního divadla a kde také uvedl svou první komedii „Das bemooste Haupt“ (1841), která sklidila velký úspěch. Po angažmá v Kolíně nad Rýnem převzal vedení nového divadla v Elberfeldu (1844-1845). V roce 1849 byl jmenován učitelem na Rýnské hudební škole v Kolíně a v roce 1855 se stal intendantem městského divadla ve Frankfurtu nad Mohanem. Tuto pozici však opustil již v roce 1861 a vrátil se do Lipska, kde 26. září 1873 zemřel.

Tvorba

Benedix napsal více než dvacet komedií, z nichž nejznámější jsou „Dr. Wespe“, „Die Hochzeitsreise“, „Der Vetter“, „Das Lügen“ a „Das Gefängnis“. Jeho hry se vyznačovaly jasnou zápletkou, živým a přirozeným dialogem a humorným zobrazením všedního života vyšší střední třídy. Kromě divadelních her vydal také teoretické práce, mezi něž patří „Bilder aus dem Schauspielerleben“ (1847), „Der mündliche Vortrag“ (1859-1860) a „Das Wesen des deutschen Rhythmus“ (1862). Posmrtně vyšla jeho kritická studie „Die Shakespearomanie“ (1873), v níž napadal přehnanou adoraci britského dramatika.

Význam

Benedix patřil k nejúspěšnějším německým komediografům 19. století a jeho hry se těšily oblibě nejen v německých zemích, ale i v zahraničí. Jeho díla byla pravidelně uváděna na německých lidových scénách a mnohá z nich se stala trvalou součástí repertoáru. Největší význam má však jeho nepřímý přínos k operetní literatuře prostřednictvím hry „Das Gefängnis“, která inspirovala vznik jedné z nejslavnějších operet všech dob.

Zajímavosti

Benedixova hra „Das Gefängnis“ prošla složitou cestu, než se stala základem pro „Die Fledermaus“. Nejprve byla přeložena do francouzštiny jako „Le Réveillon“ od autorů Meilhaca a Halévyho, poté zpět do němčiny od Karla Haffnera a nakonec adaptována Richardem Genéem pro Straussovu operetu. Benedix byl také ženatý s Leontine Paulmannovou a jeho syn Hugo se rovněž stal divadelním hercem.

Související články

O životaschopnosti jednoho nemanželského dítěte. Vídeňská „zlatá“ éra. Die Fledermaus

Z dějin operety (4) „Jediný Straussův valčík převyšuje, pokud jde o půvab, jemnost a skutečný hudební obsah, většinu často pracně získaných cizích řemeslných produktů,“ napsal…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Michal Benedik
Další článek Ondřej Benek
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up