Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Martina Bernášková
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Martina Bernášková

Martina Bernášková je slovenská flétnistka narozená 12. června 1969 v Piešťanech, která se proslavila především jako specialistka na interpretaci barokní a klasicistní hudby. Je uznávanou představitelkou historicky poučené interpretace a první slovenskou flétnistkou, která se systematicky věnuje hře na barokní…

Publikováno 07/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Martina Bernášková je slovenská flétnistka narozená 12. června 1969 v Piešťanech, která se proslavila především jako specialistka na interpretaci barokní a klasicistní hudby. Je uznávanou představitelkou historicky poučené interpretace a první slovenskou flétnistkou, která se systematicky věnuje hře na barokní flétnu.

Životopis

Studovala nejprve na Konzervatoři v Bratislavě v letech 1983-1988 u Dagmar Zsapkové-Šebestové a Marty Braunsteinerové, poté pokračovala na Vysoké škole múzických umení v Bratislavě (1988-1993) ve flétnové třídě profesorů Vojtecha Samce a Miloše Jurkoviče. Během vysokoškolských studií se stala laureátkou rozhlasové soutěže Concertino Praga a členkou mládežnického orchestru Gustava Mahlera pod vedením Claudia Abbada. V roce 1990 absolvovala studijní pobyt na Conservatoire National de Région de Cergy-Pontoise u Hélène d’Yvoire. Od roku 1994 se začala specializovat na barokní hudbu a v letech 1995-1997 studovala barokní flétnu u profesora P. Secheta na pařížské konzervatoři CNSMDP, kde v roce 1996 získala první cenu. V současnosti žije v Roztokách u Prahy.

Tvorba

Martina Bernášková pravidelně koncertuje jako sólistka i komorní hráčka s předními soubory zaměřenými na starou hudbu. Spolupracuje s orchestry a ansámbly jako Collegium Marianum, Ensemble Inégal, Solamente Naturali, Musica Aeterna Bratislava a Musica Florea. Její repertoár zahrnuje skladby od baroka po klasicismus, přičemž se specializuje na autentickou interpretaci na dobové nástroje. Nahrála řadu CD nahrávek, včetně projektů se slovenskou barokní hudbou a díly J. S. Bacha. Vystupuje na významných festivalech staré hudby v Česku, na Slovensku i v zahraničí.

Význam

Bernášková je považována za průkopnici autentické interpretace barokní hudby na Slovensku a jednu z nejvýznamnějších flétnistek své generace ve střední Evropě. Svou pedagogickou činností na Konzervatoři Jana Deyla v Praze přispívá k rozvoji nové generace interpretů staré hudby. Její specializace na barokní flétnu a systematická práce s dobovými interpretačními praktikami ji řadí mezi uznávané odbornice v oboru historicky poučené interpretace.

Zajímavosti

Kromě tradičních barokních fléten ovládá také další dobové nástroje jako flauto dolce, piccolo piccolo a různé typy zobcových fléten. Absolvovala mistrovské kurzy u významných specialistů na starou hudbu, včetně Charlese Zehleyho ve Francii a Bartholda Kujkena ve Švýcarsku. Aktivně se věnuje také archivnímu výzkumu a objevování zapomenutých skladeb ze slovenských a českých hudebních archivů.

Související články

Nekonečný plezír na Pražském hradě

Ne, to není prognóza výsledku příštích prezidentských voleb, těmito slovy lze shrnout další z výjimečných, a přitom pravidelných koncertů souboru Collegium Marianum, který se…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Cecilia Bernardini
Další článek Julia Katharina Berndt
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up