Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Christoph Birkmann
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Christoph Birkmann

Christoph Birkmann (10. ledna 1703 Norimberk – 11. března 1771 tamtéž) byl německý evangelický teolog, duchovní a především významný libretista řady kantát Johanna Sebastiana Bacha. Jako Bachův žák během studií v Lipsku napsal texty k některým z nejslavnějších Bachových sólových…

Publikováno 07/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Christoph Birkmann (10. ledna 1703 Norimberk – 11. března 1771 tamtéž) byl německý evangelický teolog, duchovní a především významný libretista řady kantát Johanna Sebastiana Bacha. Jako Bachův žák během studií v Lipsku napsal texty k některým z nejslavnějších Bachových sólových kantát, včetně „Ich habe genug“ BWV 82.

Životopis

Birkmann se narodil v Norimberku a získal hudební vzdělání. Nejprve rok studoval na univerzitě v Altdorfu, poté pokračoval ve studiu teologie a matematiky na univerzitě v Lipsku v letech 1724–1727. Během leipského pobytu se stal žákem Johanna Sebastiana Bacha a aktivně se účastnil jeho hudebních aktivit. Podle vlastních slov „pilně následoval velkého skladatele pana Bacha a jeho sbor a v zimě se účastnil collegia musica“. V roce 1732 byl vysvěcen na kněze a stal se pastorem kostela svatého Egydia v Norimberku, kde působil až do své smrti v roce 1771.

Tvorba

Birkmannova hlavní tvorba spočívala v psaní textů k duchovní hudbě. V roce 1728 publikoval v Norimberku rozsáhlý cyklus kantátových textů „GOtt-geheiligte Sabbaths-Zehnden“ obsahující 71 textů pro celý liturgický rok. Současný výzkum mu připisuje autorství textů k osmi Bachovým kantátám, mezi nimiž jsou takové skvosty jako sólová kantáta „Ich habe genug“ BWV 82 a „Ich will den Kreuzstab gerne tragen“ BWV 56. Pravděpodobně napsal také dodatečné áriové texty pro Bachovu revizi Janových pašijí z roku 1725. Jeho texty se vyznačují pietistickým zaměřením, subjektivním přístupem a důmyslnými matematickými a astronomickými odkazy.

Význam

Birkmann představuje zásadní objev v bachovsky orientovaném bádání 21. století. Výzkum muzikoložky Christine Blanken z Bach-Archivu v Lipsku, publikovaný v roce 2015, konečně identifikoval autora textů některých z nejcennějších Bachových kantát. Jeho moderní poetický styl s dokonalým smyslem pro metaforu inspiroval Bacha k vytvoření řady vynikajících sólových kantát, které vznikly zejména v období od podzimu 1726 do roku 1727. Birkmannovy texty významně ovlivnily charakter Bachovy kantátové tvorby svým důrazem na vnitřní duchovní prožitek a osobní vztah k víře.

Zajímavosti

Identifikace Birkmanna jako Bachova libretisty byla možná díky porovnání rukopisů uložených v Norimberské státní knihovně. Dlouho se mělo za to, že autoři textů mnoha Bachových kantát zůstanou navždy neznámí. Birkmannovo spojení matematiky s teologií se projevilo i v jeho textech – například v kantátě „Ich will den Kreuzstab gerne tragen“ se křížová hůl může vztahovat nejen k Kristovu kříži, ale také k námořnímu měřicímu přístroji, který byl předchůdcem sextantu. Toto propojení odráží Birkmannovy matematické a geografické zájmy.

Související články

Hudební kurýr (3)

Letmý pohled na události ze světa hudby, které se udály v druhé polovině října 2015. Jak se hodnotily výkony na Chopinově klavírní soutěži 2015?…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Luciano Biondini
Další článek Leonard Bíró
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up