Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Estetický ideál nebo krásný zvukový zážitek?
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Čtenářský blog

Estetický ideál nebo krásný zvukový zážitek?

Štěpán Hájek
Publikováno 05/11/2012
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Je mi přes čtyřicet. Když jsem začal poslouchat operu bylo mi něco k pětadvaceti. Tehdy byl idolem Pavarotti a Metropolitní znamenala pro komunizmem zasaženou operní kulturu v Československu něco jako zjevení. Krásné stavby a režie Zeffirelliho, opulentní kostýmy a také opulentní pěvci v nich. Vzpomínám na to, jak jsem s očima otevřenýma dokořán jsem snad stokrát  prohlédl tam i zpátky VHS kazetu s Highlights z představení z Metropolitní opery. Byl tam Stiffelio, Tosca, Turandot, Aida… Vždycky tak čtvrt hodiny dvacet minut z každého představení. Zpívali Pavarotti, Norman, Price, Freni…Všechno vyprecizované, dekorace víc než realistické, kostýmy nádherné zdobné, jako když se díváte na film. Až na jednu věc, která mně už tenkrát byla protivnou. Hlavní představitelé většinou stáli a nebo jen pomalu přecházeli od portálu k portálu a s rukama rozmáchlýma v operáckých gestech zpívali. Krásně, dokonale. Už tehdy mi však chybělo něco, co divadlo dělá sdělným: bezprostřednost, spontaneita, herectví. Tyto atributy chyběly právě díky absolutní absenci herectví pěvců. Mnohdy také díky tomu, že autentické herectví nebylo možné projevit pro korpulentnost pěvcovy postavy.

Za dvacet let se toho mnoho změnilo. V Evropě. Nikoliv v Americe. Tam stále při svých návštěvách divadel vídám toporná a často až směšně působící angažmá a také často obézní sólisty sotva stojící na jevišti. V Evropě pochopili, že opera musí být souznít s dneškem, reflektovat problematiku naší doby a přinášet nám divákům něco pro život, který žijeme. Proto tu existují skvělé režie, které dokáží vypíchnout z příběhu to nejpalčivější a podat to divákovi za doprovodu sugestivní hudby a zpěvu tak, že odcházíte se zážitkem na celý život, včetně atributu, který k opeře patří – atributu autentického herectví autenticky vypadajících protagonistů. A souvisí s tím zde v Evropě i konkurence pěvecká. Dobrých nebo alespoň provozně spolehlivých pěvců je v Evropě dostatek. A tak přednost dostávají ti, jejichž herecké vlohy a také vzezření a postava jsou pro současná režijní pojetí vhodné. Onehdy jsem měl možnost hovořit s jedním dobrým a proslulým basbarytonistou světové úrovně. Bavili jsme se spolu na téma opera na začátku jeho kariéry a dnes. Výsledek debaty nebyl paradoxně o technice zpěvu a pěveckých kvalitách, ale o změně, kterou zaznamenala režie a také estetické vnímání diváka. A výsledkem té debaty bylo i to, že onen pěvec tak trochu s povzdechem, ale trochu také se zadostiučiněním kvitoval fakt, že aby si udržel dobrá angažmá v dobrých operních domech v inscenacích dobrých operních režisérů, musí krom standardní úrovně pěvecké udržovat i svou fyzickou stránku a vzhled. Už jenom proto, že režiséři si vybírají mnohdy spíš podle fyzické kondice a vzhledu, než podle kvality zpěvu daného kandidáta.Inu, každá doba má své. A dnes už alespoň v operní  Evropě neplatí, že se stačí postavit na jeviště a krásně zpívat – jedno jak vypadáte a kolik vážíte.

I váš text rádi v Blogu čtenářů uveřejníme. Naše adresa: [email protected] 

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Operní panorama Heleny Havlíkové (95)
Další článek Kateřina Englichová: Hudba je riskantní byznys!
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
21 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up