Expozice nové hudby: Hudba Erika Satieho rozezní ulice Brna, kabaret i kostel

„Dramaturgie se tentokrát opírá o myšlenku, že Satieho vliv prostupuje hudbou i dnes, a to napříč žánry či prostředím. Opět chceme oslovit nejen milovníky progresivní hudby, ale i ty, kdo hledají nové způsoby naslouchání světu kolem sebe,“ vysvětlila ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.
Festival připomíná francouzského skladatele v roce, kdy uplyne 100 let od jeho úmrtí. „Je pro nás symbolem svobodného i neobvyklého, a to nejenom, hudebního myšlení. Jeho tvorba přesahovala stylové škatulky a často se pohybovala na hraně vžitých představ, co je, nebo může být, považováno za umění. Právě toto se snažíme vyjádřit programem letošního ročníku,“ uvedl dramaturg festivalu Daniel Matej. Zdůraznil, že festivalové projekty se proto odehrávají nejen v koncertních sálech, ale i na místech, kde se hudba přirozeně potkává s každodenním životem, například v ulicích.
Festival zahájí v sobotu 31. května akce s názvem SATIE CITY – site-specific „hudební jízda“, která nechá Satieho hudbu rozeznít v ulicích města Brna i v historické tramvaji. Ožije tak Mendlovo, Moravské či Římské náměstí, kde se lidé mohou těšit na klavíristu, tzv. nábytkovou hudbu, které by se dnes dalo říkat ambientní, nebo DJ set. Satieovskou odpolední jízdu Brnem zakončí slavnostní provedení jeho Mše chudých v kostele sv. Máří Magdalény v Masarykově ulici. Předcházet jí bude Meditace před Mší chudých Petera Grahama napsaná na objednávku festivalu. „Využívám v ní úryvky Satieho melodií, ovšem ve značně transformované podobě. Ty mají navodit atmosféru očekávání a ztišení se před jeho pozoruhodným dílem,“ popsal svoje dílo Graham.
Večer téhož dne nabídne koncert slovenského Ensemble Spectrum s názvem Quiet Fan for Erik Satie. V Besedním domě tak zazní díla Julia Eastmana, Jamese Tenneyho či Juraje Vajóa – tvůrců, kteří se Satieho dědictvím inspirují každý po svém.
Následující festivalové dny přinesou pestrou přehlídku současné tvorby reagující na Satieho dílo. Projekt SATIOLLAGE v Divadle na Orlí spojí nové elektronické kompozice s živým elektronickým koncertem pedagogů a studentů JAMU. Ve vile Tugendhat zazní ve světové premiéře kompoziční zpracování cyklu MORCEAUX EN FORME DE POIRE více než dvaceti skladatelů z celého světa. V kabaretu Cabaret des Péchés ožijí Satieho kabaretní písně i jeho slavný klavírní cyklus Sports et Divertissements.
Festival zakončí 4. června orchestrální večer MUSICIRCUS v Besedním domě, kde se propojí díla Satieho a Johna Cage. V podání Brno Contemporary Orchestra zazní Satieho Parade a Cageova „laciná imitace“ Sokrata s názvem Cheap Imitation. Na závěr se odehraje Cageův kultovní hudební happening Musicircus, na kterém budou participovat účinkující Expozice nové hudby posledních pěti let. „Každý rok se snažíme, aby festival překvapil – novým místem, nečekanou kombinací, neobvyklou formou. Letos jsme to našli v Satiem, který nás všechny mimo jiné také učí, že hudba nemusí být komplikovaná, aby měla hloubku,“ doplnil Matej. Festival tak zůstává věrný své dlouhodobé misi – vytvářet prostor pro soudobou hudbu, která mnohdy posouvá hranice, a přitom zůstává otevřená vnímavému posluchači.
Vstupenky na festival jsou k dostání online na webu filharmonie-brno.cz, ve filharmonickém předprodeji nebo na místě před konáním akce. Zájemci si mohou sestavit Festival na míru, při kterém získají tím větší slevu, čím více koncertů si koupí. Začíná se na 20 % za dva koncerty.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]