Expozici nové hudby zakončí Filharmonie Brno čtyřmi premiérami
Večer nabídne čtyři koncertantní skladby. Na úvod Fourteen Johna Cage. „Od roku 1987 do své smrti v roce 1992 napsal Cage takovýchto number pieces sedmačtyřicet. Přestože jsou velmi rozdílné, všechny jsou založeny na principu, který odpozoroval z počasí: je dáno, co se stane, ale neví se přesně kdy. Jednotlivé zvuky, velmi často čisté tóny, jsou zasazeny do časových rozmezí, v jejichž rámci se mohou objevit kdykoliv a v jakékoliv délce,“ uvedl dramaturg festivalu Daniel Matej s tím, že každé provedení si tak uchovává svoji jedinečnost. Koncertantního partu se ujme skladatel a klavírista Jaroslav Šťastný, který mimo jiné řídil tým překladatelů českého vydání Cageovy knihy Silence a v letech 1993–2009 byl dramaturgem Expozice nové hudby.
V dalších dvou skladbách ho vystřídá mezinárodně uznávaný interpret klavírní hudby 20. a 21. století Daan Vandewalle. Zahraje Concert pour piano et orchestre no. 2 – Aux fins des quelques siècles, který Clarence Barlow komponoval několik let. „Začal jsem na skladbě pracovat, když mi bylo patnáct let. Na jedné straně načrtává vývoj mých osobních schopností a postojů, na další úrovni stylistický vývoj hudby od éry 1800 přes 1900 až po 2000. Obsahuje i minutovou pasáž s elektronickými zvuky generovanými softwarem, který jsem napsal zvlášť pro tuto příležitost,“ popisuje své dílo Barlow.
Následující skladba od Johna Oswalda nese název Oswald´s First Piano Concerto by Tchaikovsky (as suggested by Michael Snow) Minus One in B minor. „S prostým výchozím nápadem přišel právě Michael Snow. Orchestr hraje podle not v partituře a klavírista naopak bez jakýchkoliv omezení, je osvobozen od zapsaného partu sólisty a improvizuje jak kadence, tak doprovod orchestru. Zvolili jsme pro tento princip ikonické dílo, Čajkovského První klavírní koncert,“ řekl Oswald. Hra sólisty přitom může ovlivnit tempo, dynamiku, vstupy a pauzy pro kadence.
Koncert a celý festival uzavře legenda polské avantgardy, Zygmunt Krauze, se svojí skladbou Piano Concerto No. 3 – Fragments of Memory. „Zásadní myšlenkou díla je můj nesouhlas s realitou moderního světa, plného nespravedlnosti a nerovnosti lidí na všech kontinentech. Vyjadřuje bolest, není však agresivní, místo toho jí proniká naděje, že přijdou lepší časy,“ řekl Krauze. Sólový part obsahuje i divadelní prvek. Klavírista vyslovuje a vykřikuje slova evokující pocity zmatku, nervozity, paniky a pochyb.
Vstupenky na nedělní koncert, který začíná v 19:00 hodin v besedním domě, jsou k dostání v předprodeji, na webu filharmonie nebo na místě před akcí.
S Filharmonií Brno se posluchači naživo opět setkají až na Festivalu Špilberk. 15. srpna tam orchestr zahraje koncert s hudbou k počítačové hře Mafia a 22. srpna pod taktovkou šéfdirigenta skladby Brahmse, Dvořáka a Janáčka.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]