Expozici nové hudby zakončí Filharmonie Brno čtyřmi premiérami

Čtyři skladby, z toho všechny v české premiéře. Tři klavíristé: český, polský a vlámský. Filharmonie Brno pod taktovkou Pavla Šnajdra. To je závěrečný koncert letošního ročníku Expozice nové hudby, na kterém orchestr v neděli zahraje lidem naposled před prázdninami.
Jaroslav Šťastný (zdroj Filharmonie Brno)
Jaroslav Šťastný (zdroj Filharmonie Brno)

Večer nabídne čtyři koncertantní skladby. Na úvod Fourteen Johna Cage. „Od roku 1987 do své smrti v roce 1992 napsal Cage takovýchto number pieces sedmačtyřicet. Přestože jsou velmi rozdílné, všechny jsou založeny na principu, který odpozoroval z počasí: je dáno, co se stane, ale neví se přesně kdy. Jednotlivé zvuky, velmi často čisté tóny, jsou zasazeny do časových rozmezí, v jejichž rámci se mohou objevit kdykoliv a v jakékoliv délce,“ uvedl dramaturg festivalu Daniel Matej s tím, že každé provedení si tak uchovává svoji jedinečnost. Koncertantního partu se ujme skladatel a klavírista Jaroslav Šťastný, který mimo jiné řídil tým překladatelů českého vydání Cageovy knihy Silence a v letech 1993–2009 byl dramaturgem Expozice nové hudby.

V dalších dvou skladbách ho vystřídá mezinárodně uznávaný interpret klavírní hudby 20. a 21. století Daan Vandewalle. Zahraje Concert pour piano et orchestre no. 2 – Aux fins des quelques siècles, který Clarence Barlow komponoval několik let. „Začal jsem na skladbě pracovat, když mi bylo patnáct let. Na jedné straně načrtává vývoj mých osobních schopností a postojů, na další úrovni stylistický vývoj hudby od éry 1800 přes 1900 až po 2000. Obsahuje i minutovou pasáž s elektronickými zvuky generovanými softwarem, který jsem napsal zvlášť pro tuto příležitost,“ popisuje své dílo Barlow.

Daan Vandewalle (zdroj Filharmonie Brno)
Daan Vandewalle (zdroj Filharmonie Brno)

Následující skladba od Johna Oswalda nese název Oswald´s First Piano Concerto by Tchaikovsky (as suggested by Michael Snow) Minus One in B minor. „S prostým výchozím nápadem přišel právě Michael Snow. Orchestr hraje podle not v partituře a klavírista naopak bez jakýchkoliv omezení, je osvobozen od zapsaného partu sólisty a improvizuje jak kadence, tak doprovod orchestru. Zvolili jsme pro tento princip ikonické dílo, Čajkovského První klavírní koncert,“ řekl Oswald. Hra sólisty přitom může ovlivnit tempo, dynamiku, vstupy a pauzy pro kadence.

Koncert a celý festival uzavře legenda polské avantgardy, Zygmunt Krauze, se svojí skladbou Piano Concerto No. 3 – Fragments of Memory. „Zásadní myšlenkou díla je můj nesouhlas s realitou moderního světa, plného nespravedlnosti a nerovnosti lidí na všech kontinentech. Vyjadřuje bolest, není však agresivní, místo toho jí proniká naděje, že přijdou lepší časy,“ řekl Krauze. Sólový part obsahuje i divadelní prvek. Klavírista vyslovuje a vykřikuje slova evokující pocity zmatku, nervozity, paniky a pochyb.

Zygmunt Krauze (foto Adam Stępień)
Zygmunt Krauze (foto Adam Stępień)

Vstupenky na nedělní koncert, který začíná v 19:00 hodin v besedním domě, jsou k dostání v předprodeji, na webu filharmonie nebo na místě před akcí.

S Filharmonií Brno se posluchači naživo opět setkají až na Festivalu Špilberk. 15. srpna tam orchestr zahraje koncert s hudbou k počítačové hře Mafia a 22. srpna pod taktovkou šéfdirigenta skladby Brahmse, Dvořáka a Janáčka.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments