Farma v jeskyni představila svou filmovou tvorbu

V úterý 23. listopadu představila Farma v jeskyni na své domovské scéně Centrum pro současné umění DOX hned dva filmové projekty. První, taneční film Efeméry, měl na slavnostním večeru českou premiéru, druhý, s názvem Commander, byl uveden teprve jako rozpracovaný projekt a zasazen do širšího kontextu nastolené problematiky. Farma v jeskyni, respektive Viliam Dočolomanský, tak poprvé vstoupila na pole filmové tvorby. I v tomto případě se jedná o důsledek pandemie a uzavření kultury do karantény.


Farma v jeskyni – Efeméry (záběr z filmu)

Večer v multimediálním sále DOX zahájil hudebník, herec a moderátor Ondřej Havlík beatboxovým výstupem a následně se ujal mikrofonu a přestěhoval do role moderátora. V úvodu krátce vyzpovídal jednoho z režisérů snímku Efeméry a uměleckého šéfa Farmy v jeskyni Viliama Dočolomanského, který popsal genezi celého projektu.

Efeméry původně vznikly jako reakce na epidemiologické restrikce, kdy mohli vedle sebe sedět pouze dva diváci, kteří jsou ze stejné domácnosti. Farma v jeskyni chtěla podmínkám vyhovět tak, že diváky usadí po dvou do kabin výtahu páternoster v pražské Lucerně a nechá je sledovat dění na jednotlivých chodbách Paláce. Na každém patře by tak divák zastihl umělce přibližně na patnáct vteřin. Nakonec ale i tuto formu realizace kultury hygieničtí pracovníci nepovolili a podnítili tak přesun celého záměru na plátno.

Farma v jeskyni představila aktuální projekty (Ondřej Endru Havlík, foto Michal Hančovský 2021)

„Premýšľali sme, jak to urobiť, aby to šlo, a vyšiel nám z toho tento koncept. Keď sme mali generálkový týždeň a malo sa to odpremiérovať, tak to hygiena zrazu zatrhla kvôli tomu, že by vznikol nebezpečný precedens,“ vzpomínal Viliam Dočolomanský.

Celý film se pak rodil ve velmi rychlém tempu a kompletní natáčení tvůrci zvládli za čtyři dny. K Viliamovi Dočolomanskému se k režii přidal ještě filmař Jiří Matoušek, který během premiérového večera vyzdvihl nasazení účinkujících performerů: „Tanečníci byli tak neuvěřitelně připravení a vycepovaní, že byli schopni 15 hodin denně, co jsme to točili, makat na sto procent. Při zkouškách jsem jim říkal, ne, to nemusíte jet na plno, šetřete síly, budeme tu ještě dlouho. Tak to je hlavní věc, která mě na práci s tanečníky hrozně překvapila.“

Farma v jeskyni představila aktuální projekty (Ondřej Endru Havlík, Jiří Matoušek, Andrej Štepita a Viliam Dočolomanský, foto Michal Hančovský)

Film Efeméry byl již uveden na některých festivalech v zahraničí a na festivalu Screendance Idaho získal hned dvě ocenění – Cenu pro nejlepší performery a Cenu diváků. Zájemci mohou dvacetiminutový snímek zhlédnout formou online streamu 2. a 9. prosince.

Uvedení živého představení pro dvojice usazené v páternosteru a 18 performerů je stále ve hře a Farma v jeskyni ve spolupráci s Lucernou pro něj plánuje využít období před chystanou rekonstrukcí Paláce. „Bolo by to úžasné. Sedíte a rotujete a oni makajú. A jazdíte stále dookola a stále sa niečo deje. Na každom poschodí sa voyersky pozeráte na poschodie do vnútra tých príbehov. Ja sám by som chcel takéto predstavenie zažiť, glosoval divadelní verzi Dočolomanský.

V druhé části večera tvůrci představili interdisciplinární přesahový projekt Commander, jehož je film pouze jednou složkou. Mezinárodní umělecko-edukativní projekt upozorňuje na nebezpečí radikalizace dětí na internetu. Impuls k realizaci dala Viliamovi Dočolomanskému novinová zpráva informující o tom, že v Estonsku byl dopaden třináctiletý chlapec, který online pod skrytou identitou založil a vedl extremistickou skupinu.

Slavnostního večera se účastnila také odbornice na radikalizaci a extremismus doc. PhDr. Barbora Vegrichtová, Ph.D., MBA, která realizačnímu týmu poskytuje odborné konzultace. Paní docentka před publikem autorům Commandera poděkovala a zdůraznila jeho výjimečnost a důležitost: „Jsem z projektu nadšená. Této problematice se věnuji dlouhodobě na akademické i preventivní úrovni a považuji ho za velmi originální, původní a bohužel, musím z pozice experta říct, i za ojedinělý a průkopnický. Líbí se mi právě to, že projekt v sobě snoubí umělecký počin a velké poselství v oblasti edukace, osvěty a prevence.“

Farma v jeskyni představila aktuální projekty (Ondřej Endru Havlík, Barbora Vegrichtová, Renata Brenton a Viliam Dočolomanský, foto Michal Hančovský)

Snímek Commander už není čistě taneční film. Do velké míry je postaven na dialozích, které jsou doslovným přepisem neonacistických chatů v podání dětských herců.

Commander zahrnuje kromě filmu ještě instalaci, jež je součástí výstavy Nadějné vyhlídky, dítě v současném světě umění Centru současného umění DOX. Ta je k vidění až do 24. dubna 2022. Poslední uměleckou složkou je představení, které je postaveno do koncepčního protikladu filmu: „Vo filme sa deti správajú ako dospelí a pokúšajú sa týmto zúfalým spôsobom preberať zodpovednosť za príšerný svet, v ktorom sa ocitli. Divadelná časť bude zobrazovať dospelých, ktorí sa chovajú ako deti,“ přiblížil Dočolomanský představení i film, jejichž premiéry zatím nemají stanovené datum.

Farma v jeskyni – Commander – behind the scenes (foto Michal Hančovský)

Poslední částí projektu Commander jsou edukační videa, která vznikla ve spolupráci s Nadací O2 pro jejich platformu O2 Chytrá škola a jsou určena studentům i učitelům. Jak potvrdila docentka Vegrichtová, hrozba radikalizace dětí iniciovaná z online prostředí se stala v době pandemie, kdy tráví děti u počítače znatelně více času než dříve, ještě aktuálnější a je třeba jí věnovat pozornost. Oba projekty uvedené během večera tak mají více či méně pojítko k pandemii a jsou ukázkou osobité reakce souboru Farma v jeskyni na nastalou situaci.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments