Festival Baroko vdechne nový život zapomenutým skladbám

Festival Baroko systematicky oživuje skladby z období 17.–19. století a představuje je ve světových premiérách v autentické interpretaci na dobové nástroje. Je vyvrcholením dlouhodobé badatelské činnosti, která propojuje hudební vědu a interpretační odvahu. V letošním programu zazní skladby českých kantorů (například T. N. Koutník, D. A. F. Milčinský), duchovních autorů (například V. Kalous) i hudebníků působících v zahraničí (například J. Kohout).
„Záměrem festivalu je vdechnout nový život zapomenutým skladbám, které kdysi zněly v kostelích, zámcích a salónech. Díky autentické interpretaci se můžeme přiblížit tomu, jak tato hudba skutečně zněla. A právě v tom spočívá její jedinečnost,“ říká Tomáš Hanzlík, zakladatel a umělecký vedoucí festivalu.
Vogtův cyklus a nová barokní opera
Za klíčovou událost letošního ročníku označuje Hanzlík provedení kompletního cyklu 31 árií Vertumnus vanitatis od Mauricia Vogta, známého především jako kartografa. „Tato sbírka nikdy nezazněla jako celek. Až nyní se ukazuje její myšlenková hloubka a barokní monumentalita,“ doplňuje organizátor.
Další výjimečnou událostí bude scénické uvedení nové zbarokizované opery Římská Lukrécie. Libreto z roku 1730, považované za první operní parodii vážné opery ve střední Evropě, přeložila z němčiny do češtiny Kateřina Bohadlová. Hudba se nedochovala, a tak ji Tomáš Hanzlík nově zkomponoval ve stylu tehdejšího hudebního jazyka.
Věda, hudba a odvaha
V programu se objeví pět koncertů, jedno scénické operní představení a pět tematických přednášek. Vystoupí přední čeští i zahraniční interpreti specializující se na starou hudbu. Hrát se bude na historické nástroje.
„Ráda bych pozvala i na doprovodný program – přednášky o skladatelích, jejichž díla festival uvádí, i o tématech typických pro barokní umění. Novinkou je také komentovaná prohlídka, během níž návštěvníci nahlédnou do zákulisí festivalu a setkají se osobně s jeho dramaturgem,“ říká Pavlína Kalábková z Vlastivědné společnosti muzejní.
Festival Baroko vznikl v roce 1998 z iniciativy Tomáše Hanzlíka s cílem oživit českou barokní hudbu. Od roku 2023 jej pořádá Vlastivědná společnost muzejní v Olomouci, z. s., ve spolupráci s Vlastivědným muzeem v Olomouci, souborem Ensemble Damian a Katedrou hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého. Za dobu své existence uvedl festival desítky premiér, rekonstruoval ztracené opery, natočil řadu CD a vytvořil unikátní barokní scénu Theatrum Schrattenbach.
Vlastivědné muzeum v Olomouci, jehož zřizovatelem je Olomoucký kraj, sídlí v komplexu někdejšího kláštera klarisek. Původně gotický klášter byl barokně přestavěn ve druhé polovině 18. století a je památkově chráněn. Aktuálně má instituce přes 1.000.000 sbírkových předmětů a z hlediska rozsahu své sbírky se řadí mezi největší muzea v České republice.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]