Festival hudebního divadla Opera 2022 se uskuteční již po patnácté

15. ročník Festivalu hudebního divadla OPERA 2022 se uskuteční od 16. ledna do 29. března 2022. Své nejlepší inscenace v Praze nabídnou operní soubory z celé České republiky i ze Slovenska, představení stálých operních domů i tentokrát doplní produkce vzniklé nezávisle na tradiční operní síti divadel. Většina představení se opět odehraje na scénách Národního divadla, festival ale expanduje i do dalších divadelních i nedivadelních prostor.
Národní divadlo moravskoslezské, Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší (foto Martin Popelář)
Jaroslav Křička: Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší – Národní divadlo moravskoslezské (foto Martin Popelář)

Festival Opera, který tradičně pořádá Jednota hudebního divadla, je společnou akcí všech divadel, a to z pohledu ekonomického i uměleckého. Národní divadlo, které je hlavním partnerem festivalu, dává své operní domy k dispozici za nekomerčních podmínek, mimopražským divadlům se dostane úhrady jen části nákladů na představení. Festival finančně podporují především Ministerstvo kultury České republiky a Hlavní město Praha, slovenské soubory jsou částečně podporovány též Ministerstvem kultury Slovenské republiky.

Festival hudebního divadla Opera vznikl v roce 1993 s cílem nabídnout souborům i divákům srovnání a připomenout, že si operní divadlo zaslouží pozornost a podporu. S cílem ukázat, že vynikající operní inscenace vznikají jak ve velkých centrech, tak v menších regionálních divadlech. Připravuje se 15. ročník festivalu v době, kdy je obzvláště důležité zdůrazňovat nejen unikátnost tuzemské operní sítě, ale vůbec význam divadla a celé kultury – jak zásadně spoluurčuje, kým jsme. Divadla v posledních dvou letech ve velmi komplikovaných podmínkách udržovala svůj repertoár a připravovala nové inscenace, z nichž ty nejlepší nyní nominovala do programu festivalu Opera.

Základem přehlídky jsou od počátku představení operních souborů z českých, moravských a slezských divadel zřizovaných státem nebo obcemi. Je to především jejich festival, a proto i rozhodnutí, jakou inscenací se prezentují, je od prvního ročníku zcela na vedení divadel: je na nich, aby se pochlubili tím, co je pro ně typické, co považují ze své nedávné tvorby za nejzajímavější, ať už dramaturgicky či inscenačně.

V roce 2015 se festivalu poprvé zúčastnily operní soubory ze Slovenska. Festival tak připomíná, že operní soubory z České i Slovenské republiky i po rozdělení Československa patří do jednoho společného divadelního kontextu a že mezi českým a slovenským divadlem stále existují významné vazby. Dvě slovenská divadla letos nabídnou české tituly – Slovenské národné divadlo inscenaci Dvořákovy opery Čert a Káča, banskobystrická Štátna opera Foersterovu operu Eva.

Baroko 2021, Tomáš Hanzlík: Piráti, 29. července 2021, Bedřich Lévi, Jiří Poláček (zdroj Michal Málek)
Baroko 2021, Tomáš Hanzlík: Piráti, 29. července 2021, Bedřich Lévi, Jiří Poláček (zdroj Michal Málek)

Ambicí Jednoty hudebního divadla, pořadatele festivalu, je nabídnout co možná nejširší obrázek českého operního divadla, festival tak zahrnuje také projekty vzniklé nezávisle na tradiční operní síti divadel. Pravidelně se festivalu účastní Ensemble Opera Diversa (tentokráte s hravými tituly pro děti), Ensemble Damian (po loňském, velmi úspěšném provedení volné rekonstrukce Monteverdiho opery L´Arianna představí autorský projekt Tomáše Hanzlíka nazvaný Piráti) a Opera Povera (s dalším komorním projektem). S originálními projekty opět přicházejí Opera studio Praha, Run OpeRun, Hausopera nabídne další site-specifik akci. Reprízu na festivalu bude mít i inscenace nastudovaná v roce 2020 v Ostravě v rámci festivalu NODO (Svadba).

15. ročník festivalu celkem zahrnuje devatenáct inscenací: operní klasiku, málo známé tituly i novinky. Nabízí operní díla od Mozarta až po současnost. Z pozapomenutých či méně hraných titulů se mohou diváci těšit například na Donizettiho operu Roberto Devereux v titulní roli s nastupující slovenskou hvězdou Evou Bodorovou či na Boitova Mefistofela ve výtvarně efektní i spirituelně zaměřené inscenaci Tomáše Ondřeje Pilaře. V Ostravě režisér Ondřej Havelka nastudoval komickou operu Jaroslava Křičky Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší, dílo odrážející Havelkovi tak blízký hudební svět 20. let 20. století.

Arrigo Boito: Mefistofeles – Sbor opery Jihočeského divadla, Jihočeské divadlo (foto Martina Root)
Arrigo Boito: Mefistofeles – Sbor opery Jihočeského divadla, Jihočeské divadlo (foto Martina Root)

Nabídka je pestrá nejen z dramaturgického hlediska, festival nabídne i různé náhledy na to, jak dnes inscenovat operu. Městská divadla sice nyní nepřicházejí s inscenacemi, které by se tak výrazně, provokativně vymezovaly vůči tradici, jak tomu bylo při minulém ročníku, ale ani tentokráte samozřejmě nebudou chybět originální jevištní interpretace děl. 16. ledna festival začíná poetickou i vtipnou inscenací Janáčkových Příhod lišky Bystroušky týmu Martin Doubravský – Linda Keprtová, v minulých letech opakovaně oceněný jak porotou kritiků, tak v divácké anketě (inscenace Foersterovy Evy a Massenetovy Thaïs, Rachmaninovy aktovky Lakomý rytíř), v titulní roli s Lívií Obručník Vénosovou, která dvakrát po sobě získala cenu diváků za mimořádnou interpretaci role.

Festival je prezentací jednotlivých souborů a jejich „hvězd“. Na 15. ročníku festivalu se objeví respektovaní interpreti jako Jana Šrejma Kačírková (v českobudějovické inscenaci Mefistofela), místní opory souborů, na které festival upozorňuje od jejich divadelních začátků – Emilii Marty v plzeňské inscenaci zpívá Ivana Veberová, která na festivalu poprvé vystoupila ve třiadvaceti letech. V olomoucké inscenaci Lovců perel a v opavské inscenaci Figarovy svatby diváci poznají pozoruhodné představitele nejmladší generace, mj. Daniela Matouška, Helenu Beránkovou, Daniela Kfelíře, Evu Benett, Markétu Klaudovou, Vojtěcha Pelku.

Výjimečné festivalové výkony budou opět oceněny tzv. Libuškami – čestnými cenami festivalu. Odborníci (porota kritiků) i diváci (prostřednictvím ankety) budou vybírat nejlepší festival inscenaci a oceňovat mimořádné pěvecko-herecké výkony. Jednu cenu opět udělí ředitelka festivalu.

Jedním z cílů festivalu je umožnit milovníkům opery udělat si celkový obrázek o operním divadle u nás, i proto je cenová hladina vstupného nižší, nežli je v současnosti na pražských operních scénách běžné, zájemci o více představení jsou navíc zvýhodňováni slevami.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments