Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Festival Opera 2025 umožnil nahlédnout do hlubin klavíristovy duše
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaRecenzeZ domova

Festival Opera 2025 umožnil nahlédnout do hlubin klavíristovy duše

Festival Opera 2025 představil v sobotu 1. února 2025 v holešovickém kulturním centru La fabrika experimentální operu Sára´smile, která je společným dílem autorské trojice Sára Medková, Ivo Medek a Vít Zouhar, dílo režíroval Rocc.

Svatava Barančicová
Publikováno 02/02/2025
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Sára Medková, Ivo Medek, Vít Zouhar: SÁRA´SMILE, 1. února 2025, La Fabrika (zdroj Opera 2025)
Sára Medková, Ivo Medek, Vít Zouhar: SÁRA´SMILE, 1. února 2025, La Fabrika (zdroj Opera 2025)

Nad scénou odtikává čas na obřím displeji digitálních hodin, ze tmy se line jemný zpěv ženského vokálu, načež je ukončen bouřlivým „brutálním“ spláchnutím WC. Z nadčasové kontemplace jsme rázem uzemněni v prostředí domácnosti. Hlavní místo v ní zabírá koncertní křídlo, které není jen kulisou a užitým hudebním nástrojem, ale stává se i jedním z hlavních protagonistů děje.

Dílo mělo světovou premiéru v roce 2022 v Brně v Divadle na Orlí. Název Sára´smile odkazuje jednak na jméno klavíristky Sáry Medkové, která zde hraje klavíristku, tedy sebe samu, ale také připomíná příběh ze Starého zákona o Abrahámovi a Sáře, kteří nemohli mít dítě a dočkali se jej až jako století manželé. Jejich dítě Izák v příběhu splývá s klavíristčiným dítětem Ondrou. Dvakrát zazní starodávná Sářina píseň s kytarou. Ivo Medek, byť je umístěn se svým arzenálem bicích stranou scény, je tak automaticky vnímán jako manžel klavíristky i Abrahám. V jednom místě omývá rituálně své ženě nohy, jak bylo zvykem v dobách před Kristem.

Je to zvláštní opera, kde se víc hraje na klavír, mluví nebo mlčí, než zpívá. Monodrama zachycuje běžný pracovní den klavíristky chystající se na vystoupení. Slyšíme její vnitřní monology – velmi autentické, pochyby o svém výkonu, praktické úvahy, jak zvládnout povinnosti, čas na cvičení i myšlenky odbíhající k dítěti, frustraci ze stárnutí a zdravotních komplikací. To vše se točí kolem klavíru, který se chová jako domácí mazlíček, přitahuje její pozornost, občas sám spustí koncert (projekce hudby a videa), aby se k němu přidala, jindy si libuje, jak jej jeho paní leští hladkým flanelem.

Hudební složka je postavena na minimalismu, Vít Zouhar pracuje s opakovanými krátkými pasážemi, občas cituje ze skladeb jako Schumannův klavírní koncert nebo Albenizova Legenda Asturias, do nichž se vkládá živá bravurní hra klavíristky a zvuk se tak násobí a vytváří příjemné mohutné clustery. Stejnou metodou opakovaného záběru a koláží pracuje i videoprojekce. Zajímavým a zvukově originálním doprovodem je hra Ivo Medka na rozličný perkusní instrumentář včetně různých „pískátek“, „vrzátek“ a dětských hraček. Bohatství těch zvuků bylo osvěžující a obdiv zasloužila přesná sehranost s videem i s klavírem.

Sára Medková, Ivo Medek, Vít Zouhar: SÁRA´SMILE, 1. února 2025, La Fabrika (zdroj Opera 2025)
Sára Medková, Ivo Medek, Vít Zouhar: SÁRA´SMILE, 1. února 2025, La Fabrika (zdroj Opera 2025)

Sára Medková vystoupila na festivalu v indispozici – dva týdny před konáním představení utrpěla úraz na lyžích a většinu vystoupení musela odvolat. Na pódiu se pohybovala s pomocí berlí. Proto byl pro mě až bolestivý pohled na závěr, kdy jí Ivo Medek snímá ortézu, nazouvá lodičky a ona předstupuje v krásných šatech před publikum v koncertní síni. A několikrát v těch lodičkách musí i s berlemi vyjít po schodech na pódium nebo hrát s pedálem. Ano, koncert je ten cíl všech klavíristů, tam směřuje všechno to cvičení, trápení a pochybnosti. Někdy radost a někdy i bolest a sebezapření.

Sára Medková, Ivo Medek, Vít Zouhar: SÁRA´SMILE
Sobota 1. února 2025, 19:30 hodin
La Fabrika, Praha

Účinkující
Sára Medková – klavír, hlas
Ivo Medek – dětské hračky, perkuse
Vít Zouhar – laptop

Inscenační tým
Režie: Rocc
Video: Lukáš Medek

TémataIvo MedekOpera 2025Sára MedkováSEZVít Zouhar
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Mobilní konzervační pracoviště určené pro záchranu ukrajinského listinného dědictví Archa I (zdroj Martin Baxa) Českem darované mobilní pracoviště bude chránit ukrajinské kulturní dědictví
Další článek Jean-Christophe Paré (zdroj FB MA scène nationale) Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA pořádá Choreografický seminář s Jeanem-Christophem Paré
3 2 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up