Festival Prague Sounds startuje za necelý měsíc

Velká světová jména jazzu, soudobé vokální hudby, alternativního hip hopu i world music na pomezí s klasikou, české premiéry a unikátní jednorázové projekty. To vše přinese 28. ročník mezinárodního festivalu Prague Sounds, který proběhne letos od 3. do 20. listopadu v Praze.
Tigran Hamasyan (foto Vahan Stepanyan
Tigran Hamasyan (foto Vahan Stepanyan

Jsem rád, že divákům opět představíme řadu zahraničních jmen v české premiéře a iniciujeme také nové, typicky festivalové jednorázové projekty. Po večerech věnovaných Jiřímu Suchému a Jiřímu Stivínovi připravujeme v roce jeho dvojnásobného kulatého výročí poctu Karlu Krylovi. Oslovil jsem pro ni Davida Kollera a Richarda Müllera a naplánovali jej do Rudolfina. Oba k mému překvapení souhlasili taky rychle, že jde vlastně o nejrychleji sjednaný koncert v historii našeho festivalu,” říká na úvod zakladatel a ředitel Prague Sounds Marek Vrabec.

Letošní ročník zahájí 3. listopadu ve velkém sále Lucerny se svým kvartetem Branford Marsalis, legendární třiašedesátiletý americký saxofonista a člen slavného muzikantského klanu. „Ač je jeho doménou jazz, výraznou stopu zanechal v mnoha dalších žánrech od popu a rocku přes funk a hip hop až po klasickou hudbu,” přibližuje Vrabec. „Marsalis přijíždí na vrcholu tvůrčích sil, kdy se svým kvartetem zúročuje všechny zkušenosti z neuvěřitelně bohatého muzikantského života, který pojmul i dlouholetou spolupráci se Stingem nebo kapelou Grateful Dead,” dodává Vrabec. Kvartet vedle Marsalise tvoří pianista Joey Calderazzo, kontrabasista Eric Revis a bubeník Justin Faulkner.

4. listopadu v La Fabrice si přijdou na své na unikátním dvojkoncertu ctitelé výrazných hlasů, dunivých hip hopových rytmů i společensky angažovaných textů. Hudba filadelfské zpěvačky, básnířky a aktivistky vystupující pod jménem Moor Mother spojuje rap a recitaci poezie s prvky elektroniky, free jazzu, punku a zvukových koláží. „Se silným vnitřním přesvědčením zaměřuje své texty na rasové nepokoje, domácí násilí, otroctví i mýtus tzv. ´postrasové´ Ameriky,” líčí dramaturg Guy Borg. Magazín Pitchfork ji překřtil na „básnířku apokalypsy”. V druhé části večera vystoupí Billy Woods, nejuznávanější americký undergroundový MC, kterého díky skryté identitě obestírá aura tajemství. „Mistrovské texty a rapování se u něj prolínají s výraznými bicími i ozvěnami jazzu a blues – saxofonovými linkami, probleskujícími zvuky klavíru i kytarovými a flétnovými samply,” popisuje Borg jeho strhující produkci.

5. listopadu ve velkém sále Lucerny čeká na diváky zážitek bez žánrových hranic. V české premiéře zde totiž se společným projektem Sirocco vystoupí jihoafrický violoncellista Abel Selaocoe a přední britský soubor soudobé hudby Manchester Collective. „Sirocco zahrnuje společné improvizace, úpravy lidových písní z Evropy a Afriky, ale i interpretaci Haydnových a Stravinského skladeb. Jde o extrémně rytmický hudební zážitek postavený na afrických základech i s hrdelním zpěvem. Výsledkem je hudební smršť, která oslavuje vřelost a rozmanitost kulturních tradic z celého světa,“ popisuje Vrabec.

Festival letos opět přichází s klubovou nocí v La Fabrice. Tentokrát 8. listopadu s českou premiérou jednoho z nejaktuálnějších mladých jmen amerického hip hopu živelným rapperem McKinley Dixonem. „Dixon kombinuje výrazné texty osobní i literární a nakažlivé beaty s příměsí jazzu a funku,” láká Borg. Dixonovo nedávné album Beloved! Paradise? Jazz! je pojmenováno po třech nejslavnějších dílech americké spisovatelky Toni Morrisonové, kterou považuje za „největší rapperku všech dob.”

Letos uplynulo osmdesát let od narození a třicet let od smrti Karla Kryla. Jako jednorázovou poctu proto festival Prague Sounds inicioval večer nazvaný Müller/Koller: Kryl. 12. listopadu tak v Rudolfinu zazní osmnáct písní tohoto zásadního československého antikomunistického písničkáře v podání Davida Kollera a Richarda Müllera. „S písněmi Karla Kryla je obvykle ten problém, že se vzpírají interpretaci jinými zpěváky, protože jeho věrohodnosti, přesvědčivosti a pravdivosti se málokdo vyrovná. Věřím, že jsme v kombinaci Davida Kollera a Richarda Müllera našli ideální řešení. Písně zazní v akustické podobě, za doprovodu kytary nebo s několika málo hudebníky, v aranžmá na míru hudebního svatostánku, kde se krylovská pocta odehraje, Dvořákovy síně Rudolfina,” přibližuje Vrabec.

Prague Sounds uvádí nový koncept ve svém programu. Vybraný umělec či umělkyně přispěje do dramaturgie svým kurátorským výběrem mladých talentů české a slovenské hudební scény. Pro letošní ročník se zhostí v roli kurátorky umělkyně, písničkářka a hudebnice Katarzia. „Katarzia prorazila v roli písničkářky a umělkyně do respektované osobnosti české a slovenské hudební scény. Pro mnoho mladých zpěvaček a skladatelek je vzorem. Jejího výběru v roli kurátorky si velmi vážím. Souzní s dosavadní dramaturgií festivalu a má možnost představit lokální naděje a mladé umělkyně v té nejlepší verzi jejich živého vystoupení,” doplňuje Pierre Urban, dramaturg večera který pod názvem Katarzia´s Choice proběhne 13. listopadu v La Fabrice.

Hlas toho dokáže mnohem mnohem více,” to je přesvědčení Brada Wellse, uměleckého ředitele Roomful of Teeth, průkopnického amerického souboru současné vokální hudby, který v české premiéře vystoupí 15. listopadu v Divadle X10. Držitelé Grammy a dvou nominací uvedou mimo jiné kompozici Partita for 8 Voices skladatelky Caroline Shaw oceněnou Pulitzerovou cenou. „Od svého vzniku v roce 2009 Roomful of Teeth mění vnímání toho, co vůbec může být považováno za vokální hudbu. Jejich živá vystoupení si získala pověst výjimečných zážitků, využívají tradičním i zcela novým způsobem nejrůznější hlasové techniky od hrdelního zpěvu až po jódlování,” zdůrazňuje Borg. Návštěvníci koncertu uslyší také dvě další skladby Psychedelics newyorského skladatele Williama Britella a On Stochastic Wave Behaviour Leilehuy Lanzilotti, skladatelky a zvukové umělkyně, potomkyně původních obyvatel Havaje, která se sama v roce 2022 dostala mezi finalisty Pulitzerovy ceny.

Jazz je původně taneční hudba a já se vlastně vracím k jeho kořenům,“ říká nekompromisní londýnská saxofonistka Nubya Garcia, která 16. listopadu do Lucerna Music Baru přiveze to nejzajímavější z tamější nové jazzové scény. „Jako svoje hlavní vzory sice uctívá velké saxofonisty Sonnyho Rollinse nebo Johna Coltranea, ale zároveň pracuje s nejrůznějšími podněty z černé či latinské hudby – dubstep, reggae, cumbia, calypso, hip hop a soul. Dbá na to, aby její hudba byla především energická a neudržela posluchače v klidu,” popisuje Vrabec.

Letošní Prague Sounds pak zakončí 20. listopadu v Rudolfinu původem arménský klavírista Tigran Hamasyan. „Již od mládí motivy z lidové hudby svého národa začal zapojovat jak do svých improvizací, tak kompozic. Což mu vydrželo i po přestěhování do Spojených států, kde pokračoval v hudebním vzdělávání i praxi,” uzavírá Marek Vrabec. Zde byl začátek jeho velmi aktivní nahrávací kariéry, jejímž výsledkem je deset studiových alb převážně s autorským repertoárem, postaveným na kloubení jazzu a arménské hudby.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments