Festival Smetanovské dny končí, už nyní se chystá další ročník

Pod taktovkou proslulého íránského dirigenta Alexandera Rahbariho zakončila dnes v Plzni Slovenská filharmonie spolu s houslovým virtuosem Daliborem Karvayem třicátý čtvrtý ročník Smetanovských dnů. Stejně jako dnešní koncert i většina ostatních hudebních akcí měla vysokou návštěvnost, úspěšné byly i komorní projekty. „Plzeňská filharmonie jako pořadatel už teď chystá příští ročník, jedná s řadou špičkových hudebníků a těles“, řekla ředitelka filharmonie Lenka Kavalová. Návštěvnost byla vynikající. Koncerty byly víceméně plné, což se odrazilo i na příjmu ze vstupného. U hudební části byla účast tak devadesáti procentní, a to je opravdu vysoké číslo,“ uvedla.

Například nevídaný zájem byl podle Kavalové o koncert Jeremy Menuhina a jeho ženy Mookie Lee-Menuhinové, klavírní duo světového věhlasu hrálo v Plzni poprvé, lidé se o lístky téměř prali. Stejně tak plný byl zahajovací koncert mnichovských symfoniků pod taktovkou dirigenta Charlese Olivieri-Munroa a další. Festival nabídl směs koncertů různých stylů a výjimečných hudebníků, ale i divadlo, autorské čtení, výstavy a sympozium.

Podle Kavalové se podařilo Smetanovské dny předpřipravit na klíčový rok 2015, kdy se Plzeň stane Evropským hlavním městem kultury. „Víme, že opět zahájíme 2. března,“ uvedla. Jednou z hvězd festivalu bude například americký dirigent Carl Topilow. Tématem příštího ročníku budou Rakušané, Němci, Češi a česká kultura, tomu se přizpůsobí i dramaturgie.

V souvislosti s Evropským hlavním městem kultury připravuje Plzeňská filharmonie tři velké projekty, originální budou témata i prostory, v nichž se odehrají.

Prvním je Camera Machine, tedy multimediální a multižánrový projekt, jenž spadá do soudobého umění. Skladatelsky se pod něj podepisuje Roman Zdeněk Novák, Čechoněmec žijící v současné době v Mnichově. Koncert zazní v některém z průmyslových objektů v Plzni.

Další připravovaná akce představí Vodní hudbu barokního skladatele Georga Friedricha Händela a tvorbu mladého českého skladatele Petra Wajsara, jenž se pohybuje na pomezí žánrů.

Třetím je projekt nazvaný Umělec a totalita, který Plzeňská filharmonie připravuje spolu s Českým nonetem. Zazní skladby, jež byly vynášeny na smotcích z koncentračních táborů, vznikaly za tíživých situací.

Plzeňská filharmonie, která ročně odehraje kolem sedmdesáti koncertů, se bude podílet také na zahájení Evropského hlavního města kultury 17. ledna 2015.

Filharmonie má od města k dispozici v rámci čtyřletého grantu ročně patnáct milionů Kč, pro rok 2015 o milion více.

Foto archiv

Napsat komentář