Filharmonie Brno – osm bicistů zahraje na plechovky, hodinové pružiny i květináče

První koncert svého druhu v historii Filharmonie Brno čeká posluchače příští středu. Sóla se totiž ujmou nástroje, které obvykle bývají ukryté vzadu za orchestrem. Osm bicistů obsadí část hlediště, posluchači budou sedět v jejich blízkosti a také na podiu.
Lukáš Krejčí (zdroj Filharmonie Brno)
Lukáš Krejčí (zdroj Filharmonie Brno)

„Kromě klasických nástrojů hrajeme například i na velké plechovky, brzdové kotouče, hliněné květináče, železné trubice, struny od kontrabasu nebo třeba hodinářské bicí péro, což je pružina z pendlovek,“ uvedl šéf bicistů Filharmonie Brno Lukáš Krejčí. Všechny netradiční předměty se podle něj používají pro větší zvukovou barevnost, proto, aby nezněly jen zvuky ušlechtilé, ale i syrové a zajímavé, které lidé z koncertních síní neznají.

V úvodní skladbě večera se představí postupně všech osm bicistů. Koncert otevře skladba 24 Loops francouzského skladatele Pierra Jodlowského zkomponovaná na principu nabalující se melodie. V hledišti bude rozmístěna sestava bicích nástrojů, kolem které se všichni vystřídají a díky nahraným smyčkám vytvoří před závěrečnou improvizací hutný zvuk. Výsledkem je meditativní až hypnotický charakter díla.

Následuje Psalmus Niger brněnského skladatele Miroslava Ištvana, a to téměř na den přesně padesát let od své premiéry, kterou tehdy provedli bicisté Filharmonie Brno v sále Besedního domu. Ištvan ve skladbě pracuje s rytmy západní Afriky. „Afronegerská hudební kultura je plná rytmické rozmanitosti a barevnosti a svým bezprostředním vztahem k okolnímu světu a přírodě,“ popsal kdysi svoje dílo autor. Skladba je rozčleněna do dvou přibližně tříminutových vět, které mají poněkud rozdílný, kontrastní charakter daný samotnou instrumentací. Pojítkem je rytmické bubnové ostinato či marimbový a xylofonový refrén.

Mezinárodně uznávanou litevskou skladatelku Ramintu Šerkšnytė představí skladba Idée fixe. Jak název napovídá, je postavena na opakujícím se motivu s rostoucí dramatičností, kterou utnou až burácející bubny následně končící v tichu. Na minimalismus Šerkšnyté naváže minimalismus Estonce Arvo Pärta ve skladbě Fratres. „Patří k jeho nejslavnějším dílům, o čemž svědčí i několik variant s odlišnými instrumentacemi od komorního obsazení přes orchestrální se sólovými houslemi až po provedení hudebníky zaměřujícími se na historicky poučenou interpretaci,“ uvedl publicista Jiří Čevela.

Opakem k Pärtově klidu a meditaci je závěrečná skladba prodchnutá indonéským gamelanem a divokými rytmy. Koncert pro housle a orchestr bicích nástrojů amerického autora Lou Harrisona zazní v české premiéře a bicisty v něm doplní houslista Milan Paľa. „Jedná se o jedinečné dílo v použití instrumentace a strhující co do posluchačského zážitku,“ zdůraznil Čevela s tím, že kromě tohoto díla zazní v české premiéře i skladba Jodlowského a Šerkšnyté.

Ištvanovu a Harrisonovu skladbu bude dirigovat Martin Opršál, vedoucí Katedry bicích nástrojů JAMU, která letos slaví čtyřicet let, a zároveň člověk, u kterého studovali všichni interpreti večera s výjimkou Maximiliana Joppa.

Koncertu, který je vyprodán, předchází setkání s bicisty, které povede dramaturg Vítězslav Mikeš. Koná se od 18:00 hodin v ředitelském salonku Besedního domu a může na něj přijít každý, kdo má vstupenku na koncert. Kapacita je omezena, místo lze rezervovat na adrese [email protected].

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments