Filharmonie Brno připravila francouzský týden s mezinárodní dirigentskou hvězdou

Francouzsky laděný „minifestival“ připravila na tento týden pro své posluchače Filharmonie Brno. Ve středu jej odstartuje komorní koncert Belle Époque, ve čtvrtek a pátek následují koncerty Schumann a barvy Paříže.
Marie Jacquot (foto Werner Kmetitsch)
Marie Jacquot (foto Werner Kmetitsch)

„Jsme rádi, že u nás přivítáme mladou francouzskou dirigentku Marii Jacquot, o kterou jsme dlouho usilovali. Její mezinárodní kariéra strmě stoupá, řídí nejvýznamnější evropské orchestry, loni se stala šéfdirigentkou Dánského královského divadla a také získala nominaci na Objev roku od International Opera Awards,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno.

Středeční komorní večer patří uskupení Harmonie brněnských filharmoniků, tedy jedenácti hráčům orchestru pod vedením klarinetisty Emila Drápely. Posluchače přenesou do Paříže přelomu 19. a 20. století, do šťastného období prosperity Paříže, kdy v ní kvetla veškerá umění, včetně hudby, kdy se impresionismus a secese prosazovaly proti klasicismu a hudebnímu pozdnímu romantismu. „Významný pařížský hudebník a pedagog Paul Taffanel v té době založil dechový komorní soubor s párovým obsazením a výrazně volal po nové, kvalitní, dechové komorní literatuře. Vyslyšela ho řada skladatelů a my na koncertě představíme čtyři z nich,“ uvedl umělecký vedoucí souboru Emil Drápela.

Jako první zareagoval na Taffanelovu výzvu Charles Gounod se svou půvabnou, elegantní a barvami hýřící Malou symfonií. Albert Roussel souboru věnoval Divertimento, radostné a idylické dílo, kde dechové nástroje doplňuje klavír. Třetí skladbou večera bude Šanson a tance Vincenta d’Indyho. Patrně nejosobitěji přistoupil k úkolu Louis Théodore Gouvy, jeho Malá galská suita je ryzí esencí francouzské hudby.

Čtvrtek a pátek nabídne srovnání nejen tří francouzských autorů, ale i různých tendencí francouzské hudby 19. a 20. století, které na sebe bezprostředně reagovaly: Debussyho impresionismus byl reakcí na konzervatismus ars gallica, hudba pařížské Šestky se zase vyrovnávala s impresionismem. Tři francouzská díla nepatří k často uváděným, přesto vypovídají mnohé nejen o stylech samotných autorů, ale i o výše zmíněných tendencích. „Schumannův Klavírní koncert a moll, který také zazní, je naopak ikonickou a proslulou skladbou hudby období romantismu,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Sólového partu se ujme německý klavírista Markus Schirmer, uznáván pro svoji charismatickou hru a schopnost vyprávět prostřednictvím nástroje živé příběhy. Vystihuje jej jeden z recenzních ohlasů: Krysař klavíru… Hudba, která vychází přímo ze srdce, mozku a konečků prstů. Za svůj mimořádný umělecký přínos Schirmer obdržel Music Manual Award na Mezinárodním hudebním shromáždění Euromusic, je také držitelem jednoho z nejprestižnějších rakouských ocenění, ceny Karla Böhma. Brněnský koncert provede na vlastní klavír značky Bösendorfer, který si za tímto účelem přiveze.

Francouzský program tohoto týdne je druhým ze tří filharmonických „minifestivalů“ stávající sezony. První z nich se na konci listopadu věnoval Benjaminu Jusupovovi, kdy za osobní účasti autora a částečně v jeho podání zaznělo ve třech večerech pět jeho českých a jedna světová premiéra. Další minifestival je připraven na začátek března: nejprve uvede houslistka Yumi Hwang-Williams pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese Houslový koncert D dur Williama Bolcoma, v následujícím týdnu, opět za řízení šéfdirigenta, se představí Milan Paľa ve Čtvrtém houslovém koncertu Alfreda Schnittkeho. Všichni tři protagonisté doplněni o klavíristku Katarínu Paľovou se mezi těmito dvěma koncerty setkají v Besedním domě, kde zazní mimo jiné druhé sonáty pro housle a klavír obou uvedených skladatelů.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments