Filharmonie Brno tento týden: Steven Isserlis a jedna z nejnáročnějších symfonií 20. století

Jeden z nejlepších světových violoncellistů a jedna z hráčsky nejnáročnějších symfonií 20. století. To je program koncertu Schumann a Šostakovič, který Filharmonie Brno připravila na 27. a 28. března 2025. Do Brna přijíždí hvězdný Steven Isserlis, který hraje s nejlepšími světovými orchestry a dirigenty, aby zde provedl Violoncellový koncert Roberta Schumanna. „Tomuto autorovi se věnuje intenzivně, ostatně napsal také divadelní hru mapující poslední roky jeho života a připravil o něm řadu rozhlasových dokumentů,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.
Steven Isserlis (foto Tom Miller)
Steven Isserlis (foto Tom Miller)

Violoncellový koncert napsal Schumann ve svém nejradostnějším životním i profesním období. „Záhy po premiéře v roce 1860 se stal pilířem romantického koncertantního repertoáru, jako jeden z prvních koncertů totiž vedle nezbytné virtuózní složky propracovává i orchestrální part a dílu tak dodává symfonickou závažnost,“ uvedl muzikolog Jan Špaček. Steven Isserlis, držitel mnoha prestižních hudebních cen, ho v Brně provede na Stradivariho violoncellu „Marquis de Corberon“ z roku 1726, které mu zapůjčila Královská akademie hudby v Londýně.

Druhá půle večera přinese mimořádně působivou Symfonii č. 4 c moll Dmitrije Šostakoviče, při které se na pódiu objeví více než stovka hudebníků. Je technicky krajně hráčsky náročná, ale i po fyzické stránce je obtížné hodinový kolos uhrát. Šostakovič využívá orchestr nebývalého rozsahu dvaceti dřev, sedmnácti žesťů včetně dvou tub a široké baterie bicích se dvěma soupravami tympánů. „Zvuk symfonie je rafinovaný, exotický, stěží hledá obdobu. Již prvních třicet taktů první věty naznačí posunuté mantinely krajnosti: řezavé fortissimo nástrojů v nejvyšší poloze, ubíjející gradující pochod s agresivně pojatými bicími a následně propad do prázdnoty a zlověstného bezčasí,“ popsal Špaček.

Šostakovič o své Čtvrté říkal, že právě ona je jeho vůbec největším dílem a že by býval byl zcela jiným skladatelem, kdyby jí bylo dáno zaznít už v roce 1936, kdy vznikla, a on na ni mohl dále navazovat. „My ale víme, že pokud by tehdy opravdu zazněla, sám skladatel by pravděpodobně rok 1936 nepřežil, a dost možná ani partitura. Je totiž psychologicky efektním svědectvím o nastupujícím strachu, pocitu zmaru a smíření s krutou všudypřítomnou smrtí. Je působivým symfonickým portrétem triumfujícího zla,“ uvedl Špaček. Po čistě hudební stránce, i bez aspektu svědectví o děsivé době, se podle něj jedná o nadčasové mistrovské dílo, v kontextu hudby 20. století ojedinělé zvukem, výstavbou i účinkem.

Koncert pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese se koná 27. a 28. března 2025 v Janáčkově divadle. Na oba večery zbývá posledních pár vstupenek, které jsou k dostání ve filharmonickém předprodeji, online na webu filharmonie-brno.cz a na místě půl hodiny před koncertem.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře