Flétnistka Monika Štreitová: Je důležité systematicky se věnovat ženské tvorbě

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Monika Štreitová Duarte (1971) je česká flétnistka a pedagožka. Žije a pracuje v Portugalsku. Od dob studií spolupracuje se soudobými tvůrci různých žánrů a stylů. Má stylově velmi rozmanitý repertoár, na své kontě na 200 premiér současných děl. Byla zakládající členkou komorních souborů Ensemble Neue Music Bratislava, Trio Neue Music Bratislava a Duo kontrast Praha, působí i v řadě dalších souborů.

Monika Štreitová (foto Jidřich Štreit)
Monika Štreitová (foto Jidřich Štreit)

Milá Moniko, nejprve aktuální otázka kde a s čím vás zastihla omezení společenského života kvůli Covidu? Jak to v Portugalsku v současnosti vypadá s kulturou? Spolu jsme stihly akorát koncert festivalu Terras sem sombra v únoru, který jsme, zatím, ani nedokončili.
Je to velká zkouška naší odolnosti. Kultura prožívá těžké období. Pokud se ale podíváme do minulosti, epidemie mívaly i pozitivní vliv na uměleckou tvorbu. Paradoxně, v nejtěžších dobách, které byly provázené lidským utrpením, často vznikaly nejzávažnější a nejhlubší díla hudební, výtvarná i literární.

Koncertní činnost v Portugalsku byla, podobně jako v jiných zemích, také omezena. Hodně koncertů bylo zrušeno, nebo se odehrály on-line. Za koncert na Terras sem sombra jsem proto vděčná. Uskutečnil se v době, kdy se o viru sice už vědělo, ale neexistovala ještě žádná omezení. Nezapomenu na plný kostel araiolského kláštera vibrující hudbou a fantastickou atmosférou.

V létě jsem měla podobnou “neskutečnou” příležitost účinkovat po první fázi pandemie na jednom z prvních koncertů pod širým nebem v Klášteře Svatého Ducha, kde sídlí naše Universita v Évore. Je to fascinující místo. Koncert jsem zahájila Hildegardou von Bingen, její skladbou Spiritus Sanctus, kterou jsem si adaptovala pro flétnu. Také jsme, společně s pianistkou Anou Telles, získaly uměleckou residenci v Lisboa Incomum, progresívním centru nové hudby v Lisabonu, vedeným skladatelem Jaime Reisem a účinkovaly tam na festivalu Speed Residency & Stream. Získala jsem finanční podporu na dvě CD, která vychází tento rok. Už opět začaly i prezenční koncerty. Během jednoho týdne jsem například měla čtyři, každý s jiným programem. Nemohu si opravdu stěžovat.

Monika Štreitová (foto Pavlína Novotná)
Monika Štreitová (foto Pavlína Novotná)

Čemu jste se věnovala během posledního roku a čím se zabýváte teď? Vidíte nějaký přínos této nucené změny režimu pro sebe nebo kolem sebe?
Věnovala jsem se nahrávání. První CD Sérenade aux etoiles už vyšlo ve vydavatelství Slovart Music. CD obsahuje díla pro flétnu a klavír hudebních skladatelek od středověku po současnost. To je ten program, který zazněl poprvé právě na festivalu Terras sem sombra. Spolu s klavíristkou Anou Telles budeme pokračovat v uvádění skladatelek. Navázaly jsme spolupráci tentokrát i s mimoevropskými autorkami. Připadá mi důležité se věnovat systematicky ženské tvorbě. V minulé době stály tvůrčí ženy kvůli svému sociálnímu postavení mnohdy stranou. Dnes je situace sice mnohem příznivější, ale když někoho požádáte, aby vyjmenoval alespoň pět skladatelek, zarazí se a bude pátrat v paměti. A tuhle “všeobecnou” paměť právě chceme osvěžit našimi nahrávkami a jejich uváděním na rozhlasových stanicích v Portugalsku i zahraničí.

Další CD Wonderland pro vydavatelství Lisboa Incomum je ze skladeb českých autorů a jsou na něm tři světové premiéry: Passacaglia z Janáčkovy Glagolské mše v úpravě pro flétnu a kytaru od Miloše Štědroně, Podzimní suita pro flétnu a kytaru od Františka Lukáše a Kuchyň nespavosti pro sólovou flétnu Lukáše Sommera. Hraji je s jedním z nejzajímavějších kytaristů a vítězem mnoha soutěží, Pedrem Rodriguesem. Je to už naše třetí společné CD. Kromě toho jsem nahrála taky skladbu Beams Michala Rataje pro flétnu a elektroniku, která vychází na skladatelově novém CD.

Pedro Rodrigues a Monika Štreitová (foto se svolením Moniky Štreitové)
Pedro Rodrigues a Monika Štreitová (foto se svolením Moniky Štreitové)

Jak říká naše filosofka Anna Hogenová, v naší kultuře jsme si většinově příliš zvykli na postoj chtít mít vše pod kontrolou, a současnost ukázala všem, že je to iluze. Pomáhá vám víra k zachování duševního klidu v této mediálně dramatizované době?
Děkuji za tuto milou otázku. Ano, víra mi pomáhá žít a nemít strach z nekontrolovatelného. Tím se mi situace velmi usnadňuje. Ani v minulosti jsme neměli situaci pod kontrolou, jen to tak vypadalo. Věřím, že dnešní doba může těm, kteří opravdu chtějí, otevřít nové obzory. Jsme tu na chvíli, jsme zranitelní, jsme jako “vánek pouhý“, jak říká Bible. Nikdy nevíme, do kdy tu budeme, a proto je dobré žít naplno a předat dobré poselství všem, které máme rádi. I naším nepřátelům. Vnitřní klid, ten opravdový, nám nemůže vzít nikdo! Proto je tak důležité ho hledat. Naše kultura je na křesťanství postavena, ale pro mnohé je to pouze klišé, něco, co dodržovali babička s dědečkem. Víra má být něco doopravdy živého až “divokého”, pramen, ze kterého můžeme čerpat neuvěřitelnou sílu – jako to například dělal J. S. Bach. C. Frank, A. Schweizer, O. Messiaen…

Žijete v Portugalsku, kde jste se vdala a umělecky a pedagogicky působíte. Co se vám v této zemi líbí? Máte ráda fado?
Na Portugalsku se mi líbí snad všechno – lidi, úcta k rodině, jazyk, kultura, krajina, moře, architektura, gastronomie… Fado mám moc rada a už jsem ho i veřejně zpívala na jednom večeru věnovaném portugalským zvykům v Olomouci ve vile Primavesi. Taky ho někdy zpívám pro pobavení portugalské rodiny a přátelům. Je v něm velký smutek, sentimentalita a určitá bezvýchodnost smíchaná zároveň s příjemným pocitem.

Jste umělkyní, která přemýšlí o smyslu umění. Co je podle vás podstatou hudby?
Budu mluvit hlavně jako interpret. Pro mne je to nejkrásnější umění. Jazyk, kterým můžeme vyjadřovat naše pocity, ale zároveň i chválit Boha. Je to sdílení toho nejkrásnějšího, co máme v sobě, odevzdání se. Je to rozšíření obzoru života.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


5 2 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments