FOK na dobré cestě

Zápisník Jindřicha Bálka (98)

Finský šéfdirigent Pražských symfoniků Pietari Inkinen je pro tento orchestr jednoznačným příslibem. A to nejen proto, že v české premiéře uvedl další novinku od nejvýznamnějšího žijícího finského skladatele Einojuhani Rautavaary (nar. 1928). Tento týden řídil další svůj program, na kterém dále zazněla Šostakovičova Pátá symfonie a Čajkovského Houslový koncert. Inkinen má přesná gesta a všechny hráče jasně vede – pro Šostakoviče zvolil pomalejší tempo a homogenní symfonický zvuk, ve kterém dobře prokreslil všechny hlasy v orchestru. Temná a hrdinská skladba z konce třicátých let minulého století, považovaná za jeden z portrétů Stalinovy éry, tak byla přesvědčivým vrcholem koncertů tohoto týdne. A v dnešní atmosféře, kdy jde z Putinova autoritativního vládnutí a jeho rozdmychávání světových konfliktů znovu strach, se takový Šostakovič zase poslouchá s trochu jinou emocí.

Pietari Inkinen - Symfonický orchestr hl.m.Phy FOK - 2./3.3.2016 (zdroj FB FOKu)
Pietari Inkinen – Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK – Praha 2./3. 3. 2016 (zdroj FB FOKu)

Vydařená ale byla i první polovina koncertu. Jako sólista přijel znovu Daishin Kashimoto, od roku 2009 koncertní mistr Berlínských filharmoniků, který má ale za sebou i bohatou sólistickou dráhu. Sedmatřicetiletý japonský hudebník působil od prvního taktu jako výrazná interpretační osobnost. Hrál plným tónem, ve kterém krásně zněly všechny Čajkovského melodie. V technických pasážích byl naprosto suverénní, až si v samém závěru řekl o zbytečně virtuózně rychlé tempo. Taktéž lyrický začátek druhé věty mu vyšel v mimořádném tónovém bohatství. Nemohl jsem si odpustit srovnání s Josefem Špačkem, který jakožto koncertní mistr směřuje k sólové dráze – i přes krásný tón a řadu dispozic se mi prostě nejeví tak výraznou sólistickou osobností, která prostě umí opanovat skladbu i pódium. Precizní a tónem obdařený Kashimoto hrál s přehledem, bez jakéhokoli okázalého gesta, se vkusem i dávkou romantického cítění.

Daishin Kashimoto - Symfonický orchestr hl.m.Phy FOK - 2./3.3.2016 (zdroj FB FOKu)
Daishin Kashimoto – Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK – Praha 2./3. 3. 2016 (zdroj FB FOKu)

A zajímavou novinkou konečně byla i avizovaná česká premiéra Ostrov blaženosti od Einojuhani Rautavaary. Jak bylo možné dočíst se v programu, název Ostrov blaženosti je nepřesným překladem jména Lintukoto. Slovo z finské mytologie označuje mýtickou krajinu situovanou na jihozápad Finska, krajinu nacházející se tam, „kde se na obzoru stýkají tváře země a nebes“. A tako krajina skutečně je sídlem ptáků. Poetický obraz – a harmonizující, k posluchačům vstřícná je i skladba. Bylo zajímavé sledovat, že i po všech vzájemně protichůdných ismech hudby dvacátého století je možné složit originální hudbu veskrze romantického vyznění. A je za ní i kus severského duchovně laděného vztahu k přírodě.

Čtvrteční abonentní koncert nebyl špatně navštíven, ač nebylo vyprodáno. Je ovšem potěšující, že ani program, který mezi mnoha dalšími koncerty nepatří k těm ostře sledovaným, měl takto „spolehlivou“ úroveň. A sešlo se publikum, které evidentně přišlo opravdu na hudbu, což se zdaleka o všech mediálně výraznějších koncertech hvězd v Obecním domě říct nedá.

Přátelské a sympatické publikum se sešlo také o týden dříve na abonentním koncertu Pražského filharmonického sboru. V tom vidím jistou spojitost, protože i tam zamířili všichni, které prostě zajímaly skladby na programu. Lukáš Vasilek nabídl efektní Brahmsovy sbory s lesním rohem a harfou, zpěvného Dvořáka i dvě díla pro postní období, pečlivě propracované Bachovo Moteto Komm, Jesu Komm i Stabat Mater od jiného seveřana, norského skladatele Knuta Nystedta.

Pražský filharmonický sbor - Lukáš Vasilek - Praha 24.2.2016 (zdroj FB PFS)
Pražský filharmonický sbor – Lukáš Vasilek – Praha 24. 2. 2016 (zdroj FB PFS)

Úctyhodná dramaturgie, precizní provedení a soustředění posluchači, kteří přesně věděli, na jakou hudbu chtějí jít. Že se najde publikum pro koncerty FOKu i sboru, ke kterým není výrazná mediální kampaň s fotografií mladé sólistky, to je myslím dobrá zpráva.

Autor je redaktorem Českého rozhlasu-Vltava

Mohlo by vás zajímat


2
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
lukpospi

Stabat Mater Knuta Nystedta určitě nebylo provedeno v české premiéře. Sám jsem ho hrál 2x se sborem Canticorum iubilo a sbor tuto vynikající skladbu provedl i před tím. Lukáš Pospíšil