Fotogalerie: V Ostravě se poprvé hrál Mozartův Titus

Poprvé ve své historii mělo Národní divadlo moravskoslezské dnes večer na svém repertoáru Mozartovu operu La clemenza di Tito (Dobrotivost Titova). Premiéru uvedlo v hudebním nastudování Jakuba Kleckera, režijní koncepce je dílem tandemu SKUTR čili Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského.

Svou novou inscenací ostravská opera připomíná 260. výročí narození skladatele. Titus měl svoji původní premiéru před 225 lety, 6. září 1791 v Praze v Nosticově, dnes Stavovském divadle, dílo vzniklo na objednávku českých stavů u příležitosti korunovace Leopolda II. českým králem. Z více než dvou desítek Mozartových oper přitom nepatří mezi nejčastěji hrané.

„Rozhodli jsme se uvést jeho předposlední operu La clemenza di Tito, kterou se Mozart navrátil ke stylu svých počátků,“ uvedla dramaturgyně opery Eva Mikulášková. „Dáváme okusit dílo, do kterého jsme vnesli několik desítek škrtů v recitativech secco, recitativech, které nenapsal Mozart. Usazujeme orchestr na zvýšenou hladinu orchestřiště. Ochutnáváme příběh, který má oslavovat moc, malou výseč zdánlivé skutečnosti hořkosladce vonící intrikami, různou mírou náklonnosti a dobrotivosti. Necháváme vyjevit psychické pohnutky, které jsou lidské, které se nám vyjevují mezi řádky.“

Pro režijní tandem SKUTR je dílo semknuto v principu určitého vnitřního světa lidí, absurdit chování překračujících tenkou hranici mezi kalkulem a vášní. Několik žen nesoucích mužská jména, muži chovající se jako ženy, ctnost, bipolarita a majestát: „Opera by měla vyznít krásným poučením ve velkorysosti a odpuštění. My jsme ale zavrhli černobílé vidění postav a situací a otevřeli se dalším motivům chování, ostrým hranám, na kterých se všichni pohybují. Ty samozřejmě nejsou v díle přímo rozepsány, a tak se je snažíme společně najít. Co k sobě vlastně postavy cítí a kdy? Jak se jejich postoje mění a vůči čemu?“ uvedla k Titovi režisérská dvojice. „V uvažování nad vlastním dějem se snažíme nahlédnout do vnitřního světa muže, který se právě teď dostal na trůn. Ocitá se mezi lidmi, kteří se v  paláci pohybují daleko přirozeněji než on. Jeho přátelé se k němu najednou staví jako k císaři. Vitelie plánuje atentát. Jeho palác hoří, všichni se najednou začnou jevit jako ženy, které krouží kolem jeho trůnu, a on si z nich má vybrat svou manželku. Vidíme Tita v naddimenzované realitě, v unisexových kostýmech, jejichž funkčnost se posouvá spolu s dějem, v prosklené scéně, kde se každý může doslechnout něco, co by neměli vědět ostatní…“

Mozartova Tita v Ostravě nastudovali v italském originále s českými titulky, titulní roli alternují Mikołaj Adamczak a Jorge Garza, Vitelii zpívají Kateřina Kněžíková a Jana Šrejma Kačírková. Recenzi přineseme z jednoho z nejbližších říjnových představení.

Wolfgang Amadeus Mozart:
La clemenza di Tito
Hudební nastudování: Jakub Klecker
Dirigent: Jakub Klecker (alt. Robert Kružík)

Režie: SKUTR
Scéna: Jakub Kopecký
Kostýmy: Simona Rybáková
Sbormistr: Jurij Galatenko
Dramaturgie: Eva Mikulášková
Orchestr a sbor opery Národního divadla moravskoslezského

Premiéry 6. a 8. října 2016 Divadlo Antonína Dvořáka Ostrava

Tito Vespasiano – Jorge Garza / Mikołaj Adamczak
Vitellia – Kateřina Kněžíková / Jana Šrejma Kačírková
Servilia – Barbora Řeřichová / Markéta Böhmová
Sesto – Sonja Runje / Alena Kropáčková
Annio – Alžběta Vomáčková / Anna Nitrová
Publio – David Nykl / Martin Gurbaľ
Berenice – Hana Veselá
Lentulo – Jan Rychtář

www.ndm.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Mozart: La clemenza di Tito (NDM Ostrava)

[yasr_visitor_votes postid="227551" size="small"]

Mohlo by vás zajímat