Francis Poulenc: Napůl darebák, napůl mnich

Francis Poulenc se narodil 7. ledna 1899 v osmém pařížském obvodu jako mladší dítě a jediný syn Émila Poulenca a jeho ženy Jenny, rozené Royer. Émile Poulenc byl spolumajitelem firmy Poulenc Frères, úspěšného výrobce léčiv (později Rhône-Poulenc). Pocházel ze zbožné římskokatolické rodiny. Jenny Poulenc pocházela z pařížské rodiny s širokými uměleckými zájmy.
Hudební základy si v pěti letech osvojil díky matce, která byla talentovanou klavíristkou. Místo konzervatoře studoval na popud otce na pařížském Lycée Condorcet. Ve svých patnácti letech se učil hře na klavír u věhlasného španělského virtuóza Ricarda Viñese. V jednom rozhovoru v roce 1953 řekl: “je lui dois tout” (“za všechno mu vděčím”). Když bylo Poulencovi šestnáct let, zemřela mu matka a o dva roky později i otec. Viñes se tak stal více než učitelem. Svého žáka povzbuzoval v komponování a později uvedl premiéry tří raných Poulencových děl. Jeho prostřednictvím se Poulenc spřátelil se dvěma skladateli, kteří pomohli formovat jeho raný vývoj: Georgesem Auricem a Erikem Satiem.
V osmnácti letech napsal svou první skladbu pod názvem Rapsodie négre pro baryton, smyčcový kvartet, flétnu, klarinet a klavír. Byla věnována Satiemu a měla premiéru na jednom z koncertů nové hudby, které pořádala mezzosopranistka Jane Bathori. V té době byla v Paříži móda afrického umění a Poulenc s potěšením narazil na několik publikovaných veršů, údajně liberijských, ale plných pařížského bulvárního slangu. Jednu z básní použil ve dvou částech rapsodie. Ačkoliv nikdy nestudoval kompozici a neabsolvoval systematické hudební studium, v Paříži měla tato skladba obrovský úspěch. Ravel byl skladbou pobaven a komentoval Poulencovu schopnost vymýšlet vlastní folklór. Stravinskij byl natolik ohromen, že využil svého vlivu a zajistil mu smlouvu s nakladatelem.
Od ledna 1918 do ledna 1921 byl Poulenc v posledních měsících první světové války a v bezprostředně poválečném období odveden do francouzské armády. Mezi červencem a říjnem 1918 sloužil na francouzsko-německé frontě, poté dostal řadu pomocných funkcí, které zakončil jako písař na ministerstvu letectví. Během vojenské služby složil tři miniatury.
Protože ho trápilo nedostatečné hudební vzdělání, docházel v letech 1920–1924 přerušovaně na hodiny kompozice a harmonie k francouzskému skladateli Charlesi Koechlinovi.
16. ledna 1920 přišel kritik Henri Collet s názvem “Pařížská šestka” (“Les Six”). Inspiroval se sdružením ruských umělců “Pětka” ve svém článku Les cinq russes, les six français et M. Satie (Pět Rusů, šest Francouzů a pan Satie). Jako Pařížskou šestku označil francouzské skladatele pracující v pařížské administrativní čtvrti Quartier du Montparnasse, kteří vzdorovali wagnerismu a impresionismu. Do Pařížské šestky patřili kromě Poulence i Georges Auric (1899–1983), Louis Durey (1888–1979), Arthur Honegger (1892–1955), Darius Milhaud (1892–1974) a Germaine Tailleferrová (1892–1983).
V roce 1935 zemřel při autonehodě jeho blízký přítel, skladatel Pierre-Octave Ferroud. Tehdy se obrátil ke katolické víře. To se odrazilo v skladatelské tvorbě v řadě duchovních děl, která jsou často považována za jeho nejvýznamnější díla, i když on sám viděl své hlavní těžiště v komponování oper. Další tragickou událostí pro něj byla smrt spisovatele Raymonda Radigueta, který zemřel na tyfus.
Během druhé světové války byl 2. června 1940 povolán do armády a sloužil u protiletadlové jednotky v Bordeaux. Po kapitulaci Francie byl 18. července 1940 demobilizován. V létě 1943 zkomponoval kantátu pro smíšený dvojsbor a cappella Figure humaine (Lidská tvář). Zhudebnil v něm především básně svého oblíbeného básníka Paula Éluarda. Během německé okupace opakovaně dostával anonymní texty od francouzského odboje, včetně těch, které identifikoval jako Éluardovy básně. V těchto básních byla více či méně skrytá výzva k odporu. Ve slavné básni Ode à la liberté, která tvoří závěr skladby, se tak děje velmi otevřeně. Poulenc musel tyto texty tajně zhudebnit, vytisknout u nakladatele Paula Rouarta, aby mohly být provedeny ihned v den vytouženého osvobození. Poulenc chápal své dílo jako akt víry a důvěry. To byl pro něj také důvod, proč se omezil na vokální skladby. Skladba byla před koncem války propašována do Anglie, kde měla v lednu 1945 premiéru v anglickém překladu. Ve Francii byla poprvé uvedena až v roce 1947.
Hudební kritik Claude Rostand označil Poulence v roce 1950 jako „napůl darebáka, napůl mnicha“ („le moine et le voyou“). Protože tato slova vystihují skladatelovu rozpolcenost osobnosti a díla, téměř okamžitě se ujala a často se vyskytují i v Poulencových biografiích.
Zkomponoval odlehčené klavírní skladby a sonáty, ale také vážnou vokální hudbu (cca 150 písní a písňových cyklů). Mezi jeho religiózní díla patří například Stabat mater (1950), balety a další. Nejslavnější Poulencovou skladbou je Koncert pro dva klavíry a orchestr z roku 1932. Byl vynikajícím klavíristou a klavírní hudba dominuje Poulencovým raným dílům. Jeho přátelství s některými básníky z Montparnassu, včetně Guillauma Apollinaira a Paula Éluarda, vedlo ke zkomponování mnoha písní na jejich texty.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]