Francouzské múzy v Trojském zámku. Začaly Letní slavnosti staré hudby
Kouzelné prostředí Trojského zámku bylo místem, kde započal již šestnáctý ročník Letních slavností staré hudby. Zahájení jednoznačně potvrdilo pozici festivalu jako prvořadé kulturní události v Praze. Hostem prvního koncertu byl francouzský komorní soubor La Sainte Folie Fantastique a sopranistka Maïlys de Villoutreys. Dramaturgie byla sestavena ze skladeb, pocházejících z pozdního období vlády Ludvíka XIV. a regentského panování vévody Filipa II. Orleánského. Nechyběly zde ženy, jimž je celý festival letos věnován. Kromě děl Françoise Couperina, Michela Pignoleta de Montéclair a Marca-Antoina Charpentiera zde totiž zazněly skladby od skladatelek Élisabeth-Claude Jacquet de la Guerre a Julie Pinel, které se obě ve své době těšily velké popularitě.Bylo by nemožné vynášet nad ostatní výkony konkrétních hudebníků, neboť celý soubor hrál skutečně v dokonalé jednotě a zvuku, čímž tento repertoár, který neakcentuje virtuozitu a vnější efekt, ale naopak vnitřní hru detailů, náznaků emocí a barev, mohl vyznít v celé své kráse. Velká část repertoáru ležela především na bedrech sopranistky Maïlys de Villoutreys, která disponuje velmi čistým hlasem s jemným a plným témbrem. Díky velmi dobře propracované pěvecké technice se pohybovala i ve vysokém rozsahu s naprostou intonační jistotou a bez výkyvů v dynamice. Využívala také bohaté spektrum specifické francouzské ornamentiky, včetně broderies, pouze ports-de-voix působila někdy příliš uspěchaným dojmem. Zpočátku nebylo příliš rozumět zpívanému slovu, což se však v průběhu koncertu zlepšovalo spolu s tím, jak se sólistka stylizovala do jednotlivých příběhů. Zejména v kantátách La mort de Didon a Ariane et Bachus od Michela Pignoleta de Montéclair pak výtečně vystihla dramatický děj, zpracovaný v obou dílech. U airs Julie Pinel je třeba ocenit především již zmíněnou techniku, která je zde významně exponována.Vynikající výkony předvedli také všichni instrumentalisté. Jak jsem již uvedl výše, technická i umělecká jednota a dokonalá vzájemná komunikace byly hlavními aspekty celého souboru, které měly zásadní podíl na vydařené interpretaci. Flétnista François Nicolet využíval především jemnost barvy i artikulace a ani náročné technické pasáže, v nichž zachoval příslovečný francouzský klid, nezněly zbytečně afektovaně. Malým otazníkem byla vhodnost jeho posazení koncem nástroje do cembala, neboť pak flétna byla hlouběji v sále slyšet rozhodně méně. Občas se potýkal s problémy v intonaci, zejména f‘ bylo vysoko poněkud častěji. Velmi spolehlivý a stylově vytříbený výkon podal houslista Gabriel Grosbard. Vyzdvihl bych zvláště jeho nesmírně jistý tah smyčcem, plnou kontrolu nad zvukem a také výtečnou intonaci. Pohyby nástroje a strun při měnícím se počasí (na konci koncertu pršelo) nebyly téměř vůbec patrny. Dokonalý výkon předvedla rovněž gambistka Lucile Boulanger. Zůstávala většinou spíše v měkčích dynamických odstínech, přitom byla skvělým hybatelem basové linky. V několika sólových místech však předvedla také svoji brilantní techniku. Poněkud nenápadným hráčem byl cembalista Arnaud De Pasquale. Jeho nápaditá realizace continua však bohatou měrou přispěla k celkové bohatosti provedení. Patří bezesporu k těm hráčům, kteří se nebojí pracovat i s naprosto minimálními prostředky (sazba snížena na dva či jeden hlas, nebo též tacet), čímž si maximálně rozšíří paletu možností. Zahajovací koncert festivalu tak svojí hudební i dramaturgickou kvalitou potvrdil vysokou metu Letních slavností staré hudby.
Hodnocení autora recenze: 95 %
Letní slavnosti staré hudby 2015
La Muse
Maïlys de Villoutreys (soprán)
La Sainte Folie Fantastique
– François Nicolet (flauto traverso)
– Gabriel Grosbard (barokní housle)
– Lucile Boulanger (viola da gamba)
– Arnaud De Pasquale (cembalo)
13. července 2015 Zámek Troja Praha
program:
François Couperin:
– L’Impériale – Sonade
– La Piémontaise
Elisabeth Jacquet de La Guerre:
– Sonate IIIa pour deux dessus, viole et basse continue en Ré majeur
– Bémol Aria affetuoso
– Sonate Ia pour deux dessus, viole et basse continue en Si bémol Majeur
Michel Pignolet de Montéclair:
– La Mort de Didon
– Ariane et Bacchus
Julie Pinel:
– Air: Rossignols vous chantez les douceurs du Printems
– Air: Ruisseaux suspendez vôtre cours
– Air à boire: Amans constans vous pouvez boire
Marc-Antoine Charpentier:
– Air: Ruisseau qui nourrit dans ce bois
– Air Louré: Bergers de Suresne, Vous Etes Heureux
– Musette et Chanson Pastorale: Bergers reprenez vos Musettes, L’aimable Paix est de retour
– Air: Lieux écartés, paisible solitude
přídavek:
– Michel Lambert: Vos mespris chaque jour
Foto Petra Hajská
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]