Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Franz Welser-Möst byl v Rudolfinu odměněn dlouhým aplausem
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaRecenze

Franz Welser-Möst byl v Rudolfinu odměněn dlouhým aplausem

Česká filharmonie uvedla na svém abonentním koncertě 31. března 2022 Koncert pro housle a orchestr č. 5 A dur, K 219 Wolfganga Amadea Mozarta se sólistou Janem Mráčkem a vrcholné dílo rakouského skladatele 19. století Antona Brucknera – jeho nedokončenou 9. symfonii d moll, WAB 109. Čeští filharmonici hráli pod taktovkou předního rakouského dirigenta Franze Welser-Mösta, nynějšího dlouholetého šéfdirigenta Clevelandského orchestru.

Gabriela Špalková
Publikováno 02/04/2022
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Franz Welser-Möst a Česká Filharmonie (foto Petra Hajská)
Franz Welser-Möst a Česká Filharmonie (foto Petra Hajská)

Koncert A dur, K 219, poslední z 5 houslových koncertů, jež devatenáctiletý Mozart napsal v roce 1775, je u houslistů i posluchačů velmi oblíben. Bývá také nazýván pro své „turecké“ téma v triu poslední věty „Turecký“. Toto optimistické, až by se chtělo říci rozverné dílo, provedl Jan Mráček přesvědčivě nejen ve všech jeho výrazových nuancích, ale také s mimořádnou kultivovaností hlavních složek houslistického umění – intonace, frázování a tónu. Na jeho výkonu bylo na první poslech i pohled znát, že prošel také vídeňskou houslovou školou – studoval mimo jiné u profesora Jana Pospíchala, bývalého koncertního mistra Vídeňských symfoniků.

Jan Mráček hrál muzikálně, rytmicky, čistě, krásným štíhlým a světlým tónem, s mozartovským frázováním (někdy trochu odlišným oproti orchestru). Zaujal rovněž brilantním provedením tří kadencí Josepha Joachima, romanticky virtuózních s dramatickými finesami, v nichž se zjevně cítil báječně. Za bouřlivý potlesk se sólista publiku odměnil sólovou Sarabandou z 2. partity d moll J. S. Bacha. Franz Welser-Möst dirigoval Mozarta s lehkostí a s důrazem na lyričnost, orchestr v komorním obsazení doprovázel sólistu křehkým, subtilním zvukem.

Jan Mráček, Franz Welser-Möst a Česká Filharmonie (foto Petra Hajská)
Jan Mráček, Franz Welser-Möst a Česká Filharmonie (foto Petra Hajská)

Po přestávce zazněla Symfonie č. 9 d moll Antona Brucknera jako monumentální hudební kontrast. Ve vyvážených tempech v ní Welser-Möst uplatnil rozsáhlou dynamickou škálu od sotva slyšitelných pianissim až k burácivému fortissimo, s účinnou melodickou linkou, zvýrazněnou především v první a v závěru třetí věty. Ve velkém obsazení pozdně romantického symfonického orchestru, rozšířeného o čtyři wagnerovské tuby, prokázali členové České filharmonie své vynikající hráčské kvality. Hudebně nesmírně působivému dílu, ve kterém Bruckner přesvědčivě spojil ukázněnou wagnerovskou hudební řeč s klasicky pojatou formou, se tak dostalo důstojného provedení.

Uvedením této velkolepé symfonie Česká filharmonie znovu upozornila na výjimečnou skladatelskou osobnost Antona Brucknera, což je významný dramaturgický počin. Naposledy hráli čeští filharmonici jeho dílo v roce 2019, a to jeho 4. symfonii (dirigoval Pablo Heras-Casado). 9. symfonii hráli v roce 2013 (Kent Nagano), před tím ji uvedl v roce 1994 Gerd Albrecht. Po nynějším provedení tohoto skladatelova díla je zřejmé, že Bruckner by měl být na repertoár tuzemských orchestrů zařazován častěji, než je tomu dosud. Dlouhotrvající aplaus publika dokládá, že by byl hostem vítaným.

Hodnocení recenzentky: 70%

Franz Welser-Möst a Česká Filharmonie (foto Petra Hajská)
Franz Welser-Möst a Česká Filharmonie (foto Petra Hajská)

Česká filharmonie • Franz Welser-Möst
31. března 2022, 19:30 hodin
Rudolfinum – Dvořákova síň

Program:
Wolgang Amadeus Mozart: Koncert pro housle a orchestr č. 5 A dur, K 219
Anton Bruckner: Symfonie č. 9 d moll, WAB 109

Účinkující:
Jan Mráček – housle
Franz Welser-Möst – dirigent
Česká filharmonie

TémataČeská filharmonieFranz Welser-MöstJan MráčekSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Národní divadlo - logo Národní divadlo přijme do směnného provozu historické budovy ND garderobiéra
Další článek F. Schreker: Vzdálený zvuk - Světlana Aksenová a Ivo Hrachovec - Státní opera Praha 2022 (foto Zděnek Sokol) Operní panorama Heleny Havlíkové (359) – Vzdálený zvuk ve Státní opeře jen odezněl
4.5 2 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up