Generální manažer newyorské MET přijel do Vídně

Generální manažer newyorské Metropolitní opery Peter Gelb přijel do Vídně jednat o spolupráci s vídeňskou Státní operou, především s Franzem Welserem-Möstem, kterého chce získat pro připravovaný projekt MET. Novinářům o projektu samotném ovšem nic neprozradil, a i v odpovědích na některé další otázky (Kurier, 1.7.2011, ptal se Gert Korentschnig) se projevil jako diplomat ve světě divadla. Pochválil inscenaci Rigoletta v režii Luca Bondyho, uvedenou v rámci Wiener Festwochen, především to, že se Bondy „vždy snaží vystihnout podstatu díla. Má obrovský cit pro divadlo. V sezóně 2012/13 tuto inscenaci uvedeme, ovšem s jiným dirigentem, totiž s Fabiem Luisim“ (při Wiener Festwochen dirigoval třicetiletý izraelský dirigent Omer Meir Welber). Nyní jedná Peter Gelb o možné koprodukci s Dominiquem Meyerem, víc zatím rovněž neprozradil. Zdrženlivý byl i pokud jde o otázku nástupnictví po ukončení kariéry Jamese Levina:

Hovořil jste o Fabiovi Luisim. Spekuluje se, že to bude on, kdo nahradí ve funkci hudebního ředitele Jamese Levina.

Spekulace se objevily ve chvíli, kdy jsme Luisiho ke konci minulé sezóny jmenovali hlavním hostujícím dirigentem, a v souvislosti s Levinovým zdravotním stavem.


Bude tedy Luisi nový šéf?

Není důvod rozhodovat teď. Dokud je Levine schopen dirigovat, zůstane na svém místě. Je to jeden z největších současných dirigentů a pro New York toho mnoho udělal. To poslední, co bych chtěl, by bylo tohoto génia muset sesadit. Karajanovi v Salcburku by to také nikdo neudělal. Na druhé straně samozřejmě musíme myslet na budoucnost.

Kdo nakonec rozhodne, Levine, nebo Vy?

Tak jednoduché to není. Na Levinovi záleží, jak dlouho bude moci dirigovat. Moje rozhodnutí to bude, až už nebude moci, ale nejprve je to na něm – vlastně na jeho zdraví.

Luisi je tedy čekatel?

Fabia si velmi vážím, a moc si ho cení i orchestr. Stavíme na něm a hlavním hostujícím dirigentem jsme ho nejmenovali jen tak. Nevíme, co bude, ale chceme, aby v MET hrál důležitou roli.

V říjnu má premiéru Siegfried. Nová produkce Prstenu Nibelungova s gigantickou scénou stála 26 milionů dolarů a je údajně nejdražší v historii MET.

Když se suma vztáhne k jednomu dílu tetralogie, tak ano, ale stejnou scénu používáme pro celý Prsten, tedy pro čtyři opery. V tom případě odpovídají náklady průměru na jednu premiéru MET. Ve srovnání s muzikálem Spiderman na Broadwayi , který stál 70 milionů dolarů, je Prsten relativně levný. Myslím však, že nejde o to, co je „nej“, ale čemu to slouží.

A to je?

Lepage se Prstenem zabývá 25 let. Přesně studoval Wagnerovy režijní poznámky. U nás lze vidět každou scénu tak, jak ji chtěl Wagner na jevišti mít, tato jedinečná scénografie to umožnila. V podobné podobě to tu ještě nebylo. Jenže mnoho kritiků nechce Prsten s takto precizně vyprávěným příběhem. Chtějí nové interpretace, začínající tam, kde příběh sám končí. A to není fér. Opera nesmí být svět jen pro zasvěcené. Kdyby byli jen takoví režiséři, znamenalo by to smrt opery. K mým nejdůležitějším úkolům patří nacházet režiséry, kteří vyprávějí příběhy tak, aby byly zajímavé pro znalce i pro nové publikum. Protože nové publikum naléhavě potřebujeme.

Je pravda, že bude v Siegfriedovi uplatněna technika 3D?

Jen v části představení. Prostřednictvím speciální projekce bude dekorace lesa působit trojrozměrně, ale brýle nebudou potřeba. A z každého místa bude ten les vypadat jinak.

Jak je na tom MET finančně?

Finance jsou pro MET problém odjakživa, protože systém v USA je úplně jiný než v Evropě. Máme rozpočet na 300 milionů, ani ne milion přijde od státu. Potřebujeme mecenáše, dárce, kteří nám dají zbytek – přičemž si mohou částky odpočítat z daní, takže i zde se nepřímo podílí stát. Tento systém však pro mě znamená těžkou práci, nemohu počítat s pevnými subvencemi, neustále musím o peníze žádat sponzory.

Máte velké úspěchy s přenosy do kin. Kolik lidí taková představení vidí?

Metropolitní operu navštíví ročně 800 a 900 tisíc diváků. V kině je to na celém světě 2,5 až tři miliony za rok. 75 procent diváků tedy vidí naše inscenace v kině. Ročně to pro nás znamená zisk 50 až 60 milionů dolarů.


***

Peter Gelb převzal funkci generálního manažera MET roku 2006. Předtím byl agentem klavíristy Vladimira Horowitze a Bostonských symfoniků. Roku 1993 stanul v čele americké pobočky Sony Classical Record. Pro srovnání – MET rozpočet 300 milionů dolarů, tedy asi 207 milionů euro. Vídeňská Státní opera má rozpočet 100 milionů euro.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments