Hana Blažíková a Markéta Cukrová v Mesiáši, Jurkovičovi i Haydnovi na festivalu Lípa Musica

Pěveckými hvězdami letošního devatenáctého ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica budou dvě věrným festivalovým duším důvěrně známé tváře – sopranistka Hana Blažíková a mezzosopranistka Markéta Cukrová. Obě se s úspěchem na festivalu již opakovaně představily a letos se ujmou nejen sólových partů v zahajovacím provedení Händelova Mesiáše, ale vystoupí i v dalších vlastních premiérových projektech. Hana Blažíková s Jurkovičovými ukolébavkami a Markéta Cukrová s Haydnovým kvartetem Sedm posledních slov Vykupitele na kříži.
G. F. Händel: Mesiáš – Collegium 1704 (foto Petra Hajská)

„Musím upřímně říct, že už si ani nepamatuji, kdy jsem na festival začala jezdit! Opravdu zde vystupuji téměř každý rok, a pokud ne, tak je to nějakou nepřízní osudu,“ říká sopranistka Hana Blažíková a pokračuje: „Jezdím moc ráda, několik koncertů mi zůstane v paměti asi navěky, hlavně ty z kostela svaté Barbory v Zahrádkách! Pokud jde o atmosféru, hned si vybavím určitou podzimní melancholii severu Čech. A pak také velmi příjemné lidi, kteří festival organizují, v čele s ředitelem Martinem Prokešem, kterého znám i jako vynikajícího hudebníka, takže festival nemůže být v lepších rukou.“

I mezzosopranistka Markéta Cukrová patří již řadu let do pomyslné festivalové rodiny:
„Fandím všem hudebním akcím, které takzvaně “vyrostly zespoda”, vznikly jako nápad jednoho člověka a rozrostly se do takové kvality i velikosti. Sleduji je s nadšením. Také plné sály, oživený region a čilou přeshraniční česko-německá komunikaci… tak má vypadat moderní evropské kulturní dění. Pokud k tomu mohu svou troškou přispět, neskutečně mě to těší. Zážitek si nesu z loňského provedení Moravských dvojzpěvů Antonína Dvořáka, kdy s námi některé divačky přezpívaly zpaměti celý hlavní cyklus. Pak mi říkaly, že si to pamatují z dětského sboru a prostě si s námi přišly zazpívat. Kde jinde, než v Lípě se vám tohle stane?,“ říká Cukrová.

Markéta Cukrová (foto Ilona Sochorová)

V provedení Händelova Mesiáše na samý úvod devatenáctého ročníku přehlídky se Hana Blažíková a Markéta Cukrová představí společně na jenom pódiu. Zařazení tohoto díla původně na programu festivalu nebylo, avšak aktuální pandemická doba si vyžádala nemalé změny a současně dala i impuls pro vznik unikátního „mezifestivalového“ projektu Spojeni hudbou. Ten programovou linkou několika českých projektů spojí návštěvníky Lípy Musicy s návštěvníky festivalu Concentus Moraviae a Svatováclavského hudebního festivalu a pro české umělce připraví podzimní miniturné. A právě Händelův Mesiáš v kompletní provedení a v nastudování Luksova Collegia 1704 je jedním z bonbonků této výjimečné koncertní řady. Na Lípě Musice zazní v sobotu 12. září v čerstvě zrekonstruovaném libereckém Divadle F. X. Šaldy.

„Přiznávám se, že dřív jsem měla k Mesiáši chladnější vztah, zpívala jsem ho párkrát v takové té klasické majestátní verzi, a to mě moc nebavilo. Pamatuji si turné, kde jsme takového Mesiáše hráli devětkrát po sobě, a po několika dnech bylo hlavní motivací zůstat celou dobu vzhůru… To ale změnil právě pohled Václava Lukse. Když jsem s ním Mesiáše poprvé zpívala, shodou okolností zrovna na vašem festivalu, byla jsem úplně rozjařená! Najednou se z té partitury vyloupla naprosto strhující hudba, a i některé těžkopádnější árie mě bavily! Myslím, že tomuto dílu (a nejen jemu) prospívá zbavit ho interpretačních klišé a piety, v které ho máme zažité,“ říká k tomuto titulu Hana Blažíková. Pro Markétu Cukrovou je Mesiáš pěveckou výzvou: „Mesiáš je výborná volba v dobách nynější podivné krize, kdy se nám všem otřásly základní hodnoty. Je to dílo posluchačsky vstřícné a interpretačně šťavnaté. Lehce uvolňuje onu výměnu energií, která činí živé hraní nezastupitelným. A pro mě osobně to znamená rozběhat koloraturu v hrudním rejstříku, protože händelovští altoví sólisté ji musí mít. V pozdějším mezzosopránovém repertoáru se k hrudní koloratuře často nedostanu, tak jsem ráda za návraty do baroka, které mě donutí ji oživit.”

Hana Blažíková (zdroj hanablazikova.com)

Letošní Lípa Musica však nebude jen ve znamení Mesiáše. Z popudu festivalu se na světlo našich koncertních pódií podívají nově hned dva projekty – nedávno natočené ukolébavky Pavla Jurkoviče a Haydnův kvartet Sedm posledních slov Vykupitele na kříži v úpravě pro ženský hlas. První zmíněný bude proveden 19. října v Doksech.

„Asi si neumím představit dva kontrastnější programy, než právě Mesiáše a Ukolébavky Pavla Jurkoviče!“ říká Hana Blažíková. „Myšlenka nahrát některé z ukolébavek se zrodila ještě za Pavlova života, a že k tomu doopravdy došlo, na tom má největší zásluhu Martin Rudovský, můj spolužák ze základní školy a předseda Společnosti Pavla Jurkoviče. Oba nás Pavel ovlivnil, ale jeho přece jen trochu víc, po dlouhou dobu s Pavlem úzce spolupracoval. Abych přiblížila, o co vlastně jde: Pavel měl ve zvyku napsat vždy pro nově narozené děti svých přátel, kolegů a známých ukolébavku. Za ta léta se jich nashromáždilo ohromné množství! Na nahrávku jsme vybírali tedy ty nejzajímavější a pokud možno kontrastní. K natáčení jsme přizvali Tomáše Krále, který nazpíval ukolébavky pro kluky, já pak pro holky. Na nahrávce uslyšíte nejen profesionální hudebníky, ale často také rodiče oněch dětí, kterým jsou jednotlivé ukolébavky věnovány, hrají třeba Eva Dittrichová, Jan Hádek, Jana Semerádová a další. Malá Beátka Romanovská svojí ukolébavku dokonce sama nazpívala. Na tuto nahrávku jsem obzvlášť pyšná, mám totiž pocit, že se podařilo vytvořit něco výjimečně intimního a dojemného. O to více se těším na upravené živé koncertní provedení spolu s Janou Semerádovou a jejími kolegy. Rozhodli jsme se pro větší pestrost na program zařadit také několik instrumentálek a dvě ukolébavky z jiného času – od Adama Michny a Girolama Kapspergera. Jen bych chtěla posluchače upozornit, aby na koncert nechodili v očekávání klasického pěveckého recitálu, bude to velmi intimní, tak jako opravdová ukolébavka.“

Zemlinsky Quartet (foto Ilona Sochorová)

Výrazným kontrastem k líbezným dětským uspávankám bude i dílo zásadní hloubky, které je řazeno k nejzajímavějším kompozicím Josepha Haydna. Hudební obraz posledních pozemských okamžiků Ježíše Krista vykreslí Markéta Curková za doprovodu Zemlinského kvarteta 4. října v Prysku.

„Tak tady jsem na sebe upřímně zvědavá,“ říká Markéta Cukrová. „Verzi kvartetu se sólovým hlasem jsem neznala. Ale Haydnova vokální díla znám dobře, takže jsem předpokládala, že se to nebude moc lišit. Opak byl pravdou. Mezzosopránový part má rozsah přes 2 oktávy… pohodlně by ho mohly zpívat dvě zpěvačky. Takže mám noty na klavíru a už měsíce ty šílené výšky a hloubky cvičím. Do října by to mohlo být hotovo :-). Jinak kombinace smyčcového kvarteta a zpěvního hlasu je barevně nádherná, sama bych si takový program ráda poslechla.“

Vokální linka „dua“ Blažíková–Cukrová bude v ohnisku letošní festivalové dramaturgie, ovšem ani ostatní programová nabídka není bez zajímavosti. Lípa Musica se v letošním roce těší druhému roku umělecké garance houslistou a uměleckým partnerem České filharmonie Josefem Špačkem, který se představí na čtyřech koncertech a dvou workshopech pro mladé talenty. Festival však zahraje i na lidovou notu spolu s Krčkovou Musicou Bohemicou nebo houslistkou, skladatelkou a zpěvačkou Ivou Bittovou. Závěr bude patřit populárním filmovým melodiím, které představí Jan Kučera Komorní filharmonií Pardubice. Devatenáctá Lípa Musica potrvá až do 28. října.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments