Hana Blažíková odstartuje jarní řadu jubilejních Barokních podvečerů

Barokní podvečery slaví jubilejní 25. ročník. Dramaturgie představí rozmanitost národních stylů a jejich prolínání v barokní Evropě v kontextu duchovní i světské tvorby. Důraz bude kladen především na francouzský repertoár, který soubor Collegium Marianum pod vedením umělecké vedoucí Jany Semerádové pražským posluchačům pravidelně přináší v nezaměnitelné interpretaci.
Sopranistka Hana Blažíková (foto Petra Hajská)
Sopranistka Hana Blažíková (foto Petra Hajská)

Jarní řada Barokních podvečerů bude zahájena 7. dubna ve slavnostním prostředí Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě. Program připomene nadčasovou a hluboce spirituální krásu árií z duchovních kantát Johanna Sebastiana Bacha, a to v podání jedné z nejpovolanějších interpretek – sopranistky Hany Blažíkové. Ve svých chrámových kantátách Bach mistrně pracoval se zhudebněním textu pomocí různých skladebných postupů včetně tzv. hudebně-rétorických figur. Nejen použitá tónina, ale i průběh melodie či harmonický sled odrážely význam zpívaného slova. Kromě toho se Bach, jakožto skladatel s širokým rozhledem, inspiroval rozličnými hudebními styly, a to včetně italského ariosa či francouzské grácie ve zdobení a rytmice. Znalost a oblibu francouzské hudby mezi německými autory v programu doloží také ouvertura z pera Johanna Bernharda Bacha, druhého bratrance velkého Johanna Sebastiana.

Květnový koncert v letohrádku Hvězda bude věnován starší hudbě, tentokrát literární a hudební tvorbě Guillauma de Machauta. Tato oslava středověké dvorské lyriky přiblíží dílo francouzského básníka a skladatele, jenž byl od mládí ve službách českého krále Jana Lucemburského. Machautovy básně přednese Jaromír Meduna. Komponovaný hudebně-literární večer věnovaný Guillaumu de Machautovi je oslavou středověké dvorské lyriky v podání ansámblu Cappella Mariana. Machaut je jedním z prvních skladatelů, jehož životní osudy se neztratily v propadlišti dějin, ale jsou známy do dnešních dnů. Od mládí byl ve službách českého krále Jana Lucemburského a po jeho smrti dožil jako kanovník v Remeši. Machautovy básně a hudba zrcadlí kurtoazní společnost plnou rafinovanosti a elegance a představují jeden z prvních doložených hudebních mostů mezi Francií a českými zeměmi.

Collegium Marianum, koncert Lobkowiczký palác (foto Petra Hajská)
Collegium Marianum, koncert Lobkowiczký palác (foto Petra Hajská)

Třetí koncert jarní řady zavede posluchače do komnat královského dvora ve Versailles, kde za vlády Ludvíka XIV. zněla na královském dvoře hudba při mnoha příležitostech, od honosných oslav ve versailleském paláci či v zahradách přes neméně vznešené obřady v královské kapli až po takřka každodenní hudební produkce v královských salonech. S nástupem Ludvíka XV. pak převzala záštitu nad pravidelnými komorními koncerty královna Marie Leszczyńská. A právě do palácových komnat přenese posluchače program koncertu, v němž zazní díla plná taneční grácie i vytříbeného vtipu. Program koncertu přiblíží instrumentální tvorbu královských hudebníků v čele s Françoisem Couperinem, Françoisem Francœurem a Louisem Gabrielem Guillemainem.

Komorně laděný program nás přenese do komnat krále Slunce Ludvíka XIV. Na koncertě zazní tvorba dvorních hudebníků Jacquesa-Martina Hotteterra, Marina Maraise a Roberta de Visée, trojice slavných virtuosů, kteří posunuli hranice hry na své nástroje směrem k větší virtuozitě a sólovému využití. Jejich díla pak tvoří velmi zásadní repertoár také pro novodobé hráče na staré nástroje: flauto traverso, violu da gamba a nástroje loutnové rodiny. Úryvky z dopisů Madame de Sévigné bude číst Barbora Munzarová.

Podzimní řada následně od 16. října představí mistrná díla Henryho Purcella, Georga Friedricha Händela, Marina Maraise či Jeana-Baptista Lullyho. Pro barokní autory byl důležitým zdrojem inspirace také mimohudební kontext, často se setkáváme s nápodobou přírodních zvuků či živlů nebo se snahou navodit atmosféru nějakého místa či prostoru, nebo dokonce i přímo s portrétem konkrétní osoby. Úvodní koncert podzimní řady Barokních podvečerů představí takovéto „programní“ kusy spjaté s tajemnou přírodou či dvorskými slavnostmi od Henryho Purcella, Georga Friedricha Händela, Jeana-Baptista Lullyho a Francesca Geminianiho.

Umělecká vedoucí a flétnistka Jana Semerádová (foto Petra Hajská)
Umělecká vedoucí a flétnistka Jana Semerádová (foto Petra Hajská)

Italským skladatelům, kteří zásadní měrou ovlivnili hudební vývoj v celé Evropě, pak bude věnován vánoční koncert. Program vánočního koncertu se zaměří na málo známé vánoční kantáty italských mistrů a doplní tak dramaturgii řady o významnou složku barokního repertoáru, která byla inspirací pro autory zaalpského prostoru. Posluchači koncertní řady tím získají komplexní a zároveň v detailu propracovaný přehled o varietě národních stylů a jejich prolínání v barokní Evropě, a to včetně exkurzu do ranných hudebních památek spjatých s českými zeměmi.

Široký dramaturgický záběr spojený s precizními uměleckými výkony souboru Collegium Marianum je devízou koncertního cyklu Barokních podvečerů, jež slaví svoji 25. sezónu. Koncertní cyklus Barokní podvečery se za dvacet pět let své existence stal nedílnou součástí pražské kulturní scény. Je významnou platformou, na níž se setkávají špičkoví interpreti z nejrůznějších evropských zemí s renomovaným pražským souborem Collegium Marianum. Za originální a objevnou dramaturgií stojí umělecká vedoucí Jana Semerádová. Tematicky zaměřená dramaturgie a úzká návaznost na architektonické památky Prahy řadí cyklus k nejoriginálnějším hudebním projektům metropole. Koncerty se konají v sálech, které stylově i akusticky odpovídají charakteru uváděné hudby. Program cyklu nabízí známá i dosud málo uváděná hudební díla, a to v interpretaci na dobové nástroje. Soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v České republice má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům. S úspěchem koncertuje v zahraničí a má za sebou celou řadu mezinárodních produkcí.

Program jarní řady:
7. dubna 2025, 19 hodin
Lobkowiczký palác, Císařský sál, Jiřská 3, Praha 1
Pod křídly andělů Árie z duchovních kantát Johanna Sebastiana Bacha
Johann Sebastian Bach, Johann Bernhard Bach
Hana Blažíková – soprán
COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová – umělecká vedoucí, flauto traverso
Lenka Torgersen – koncertní mistr

28. května 2025, 19 hodin
Letohrádek Hvězda, Obora Hvězda, Praha 6
Douce dame jolie
Hudba a dvorská lyrika Guillauma de Machauta Jaromír Meduna – přednes
CAPPELLA MARIANA
Hana Blažíková – soprán, gotická harfa
Vojtěch Semerád – umělecký vedoucí, tenor, fidula

10. června 2025, 19 hodin
Břevnovský klášter, Tereziánský sál, Markétská 1, Praha 6
Le concert royal
Komorní pro královské koncerty ve Versailles
François Couperin, Jean-Féry Rebel, François Francœur, Louis Gabriel Guillemain
COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová – umělecká vedoucí, flauto traverso
Lenka Torgersen – barokní housle

Prodej vstupenek na podzimní řadu koncertů bude zahájen 1. října 2025.
Vstupenky je možné rezervovat i zakoupit online přímo na www.baroknipodvecery.cz. Rezervované vstupenky je možné vyzvednout a zaplatit v pokladně, nebo zaplatit kartou online.
Pokladna na adrese GALERIE 1 ve Štěpánské 47, Praha 1, je otevřena každou středu od 10.00 do 18.00.
Systém slev a bonusů výrazně rozšiřuje program pro členy klubu Collegium! (podrobnosti na www.baroknipodvecery.cz).
Abonmá lze zakoupit pouze v pokladně

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře