Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Harmonické spojení klasiky a experimentu
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Harmonické spojení klasiky a experimentu

Jindřich Bálek
Publikováno 08/05/2016
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Zápisník Jindřicha Bálka (107)

Česká filharmonie měla v uplynulém týdnu na programu soudobou hudbu. Nejstarší byla Ligetiho Melodie z roku 1971, naopak nejnovější Speaking Drums Petera Eötvöse z roku 2013. A někde mezi tím 3. symfonie Witolda Lutoslawského z roku 1983. V sezoně to byl program nejodvážnější, i když byl svým způsobem sázkou na jistotu. Sólista i dirigent jsou nejvýraznějšími osobnostmi svého oboru.

Oním sólistou byl Martin Grubinger, rakouský perkusionista, který už nějaký čas posouvá měřítka v tom, co a jak se dá zahrát. Během skladby Speaking Drums doslova obešel celou sérii bicích nástrojů a se spontánní hravostí dostal z každého jinou zvukovou škálu. A své sólistické číslo doplňoval neartikulovanými zvuky.

Česká filharmonie – P.Eötvös & M.Grubinger (perkuse) - Dvořákova síň Rudolfina Praha 2016 (foto ČF)
Martin Grubinger (perkuse), Česká filharmonie a Peter Eötvös – Dvořákova síň Rudolfina Praha 2016 (foto ČF)

V příloze programu byla většina nástrojů popsána, ale pro bezprostřední účinek skladby to vlastně nebylo potřeba. Jeho hraní na a s bicími nástroji má virtuozitu i spontánní lehkost. Je v něm velká živelná síla, kterou ale dovede ukáznit do téměř lyrického výrazu. Není divu, že pro něj tolik autorů komponuje. Jednu takovou skladbu zahrál i jako sólistický přídavek na buben. Opět s akrobatickou dovedností.

Úvod koncertu patřil Ligetiho skladbě Melodie, která už svým názvem odkazuje na něco, co řada soudobých autorů odkázala minulosti. A patrně ne zcela právem. V charakteristické tlumené barevnosti jsme slyšeli fragmenty melodií, které se přelévaly jeden do druhého.

Česká filharmonie – Peter Eötvös – Dvořákova síň Rudolfina Praha 2016 (foto ČF)
Česká filharmonie – Peter Eötvös – Dvořákova síň Rudolfina Praha 2016 (foto ČF)

Nejvýraznějším opusem přirozeně byla Lutoslawského Symfonie č. 3. I ta pracuje s velmi krátkými melodickými či rytmickými figurami. Ale neuvěřitelně dovedným způsobem pak vytváří celý zvukový a emocionální vesmír. Skladba jako by odrážela tvůrčí neklid a velkou vnitřní živost – nebo touhu po svobodném tvoření. Na symfonii to přitom není tak dlouhé dílo, zhruba třicet minut, posluchače ničím nezahlcuje a naopak láká k opakovanému poslechu. To u hudby dvacátého století nezažíváme často.

Je pravda, že Česká filharmonie hraje soudobou hudbu málo, ale tady se sáhlo v dané oblasti k dramaturgii vstřícné, svým způsobem klasické, a přesto trochu zanedbané. Dirigent a skladatel Peter Eötvös je velká osobnost svého oboru a dovede i složité skladby řídit s charismatickým klidem.

Česká filharmonie – P.Eötvös - Dvořákova síň Rudolfina Praha 2016 (foto ČF)
Česká filharmonie – Peter Eötvös – Dvořákova síň Rudolfina Praha 2016 (foto ČF)

Slyšeli jsme ho před pár lety na Pražském jaru s Ensemblem Intercontemporain – a je dobře, že se znovu vrátil. K České filharmonii, která je tak zabydlena v poměrně úzkém stylovém rozpětí hudby devatenáctého století, by mohl být zván pravidelně. Tento orchestr nikdy nebude experimentátorský, vždycky po něm chceme spíše „prověřené hodnoty“ – ale tady se ukázalo, že se obojí přece jenom dá někdy spojit.

Česká filharmonie – Peter Eötvös – Dvořákova síň Rudolfina Praha 2016 (foto ČF)
Česká filharmonie – Peter Eötvös – Dvořákova síň Rudolfina Praha 2016 (foto ČF)

Autor je redaktorem Českého rozhlasu – Vltava.

TémataČeská filharmonieGyörgy LigetiMartin GrubingerPeter Eötvös
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Omračující virtuozita. Korejský klavírista Seong-Jin Cho v prologu Pražského jara
Další článek Ravelovo Dítě a kouzla v Českých Budějovicích od Skutrů
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up