Herci a herečky v hudebních filmech: Co všechno se museli naučit? (2)

  1. 1
  2. 2
V druhé části příspěvku o hercích a herečkách, kteří museli kvůli filmu či televizi umět nebo se naučit hrát (či to alespoň co nejlépe předstírat) na hudební nástroj, zpívat či tančit (přičemž se zaměřujeme na oblast hudby klasické), se podíváme na několik českých herců s jednou odbočkou k divadlu a na filmy o opeře a baletu.
Ilustrační foto pixnio.com

A co čeští herci?

Herec Josef Kemr hrál velmi dobře na violu, a mohl se tím pochlubit jak v seriálu Chalupáři (1975) režiséra Františka Filipa, kde hraje druhou větu z Mozartovy Malé noční hudby, tak v komedii Jiřího Menzela Na samotě u lesa (1976). Talent pro hru na strunné nástroje probudil v budoucím herci jeho umělecky nadaný otec. Když Josef Kemr na začátku padesátých let vytvořil postavu amatérského violoncellisty Vyhlídky ve filmech Anděl na dovolené a Anděl na horách, na violoncello hrál skutečně on sám.

Violoncellistou byl také Zdeněk Svěrák v oscarovém Koljovi (1996), natočeném Janem Svěrákem podle otcova scénáře. Zdeněk Svěrák se proto musel naučit alespoň základy hry na violoncello kvůli věrohodnosti. Později to zúročil dokonce na koncertě v Obecním domě, kde byla v roce 2013 uvedena premiéra operety Proso, kterou složil všestranný génius Jára Cimrman. Svěrák hrál na violoncello pod taktovkou dirigenta Libora Peška a na otázku novináře, jak to s jeho hrou je, po koncertě odpověděl: „Vždycky, když mě čeká nějaký úkol zapředstírat si, že umím na violoncello, tak beru hodiny. Myslím, že bych si tím mohl přivydělávat, kdyby někdo onemocněl. Předstírání mi včera docela šlo.

Zuzana Stivínová hraje ve filmu Nevěrné hry (2003) režisérky Michaely Pavlátové klavíristku, která marně hledá uplatnění po boku manžela, hudebníka a skladatele, s nímž žije na venkově. Stivínová, pocházející z rodiny flétnisty Jiřího Stivína, hraje velmi dobře na violoncello (a též zpívá), takže se pokoušela přesvědčit režisérku, zda by ve filmu nemohla hrát spíše právě na violoncello než na klavír; hra na violoncello podle herečky navíc působí velmi „sexy“. Režisérka však trvala na klavíru, a tak se Stivínová musela naučit alespoň věrohodně předstírat.

Hlavními postavami filmu Kvarteto (2017) režiséra Miroslava Krobota jsou členové smyčcového kvarteta v podání herců Jaroslava Plesla (housle), Barbory Polákové (violoncello), Lukáše Melníka (housle) a Zdeňka Juliny (viola). Kvarteto připravuje pro koncert skladbu významného hudebního skladatele Aloise Piňose. Herci dostali každý svého učitele hudby a dlouho před natáčením cvičili na své hudební nástroje. „Dostali jsme každý svého učitele a celý jeden rok před natáčením jsme cvičili. Je to vlastně takový sen. Byla jsem opravdu šťastná, že se můžu kvůli filmu něco nového naučit. Každý týden k nám domů chodil pan učitel a nejdřív jsme drtili stupnice a různá cvičení a potom už rovnou ty konkrétní skladby. Takový roční rychlokurz,“ řekla v jednom rozhovoru Barbora Poláková. „V dětství jsem hrál na klavír a musím neskromně poznamenat, že mi to docela šlo. Ovšem na housle jsem nehrál nikdy. Film Kvarteto je filmem, na který jsem se připravoval nejdéle ze všech. Do houslí jsem docházel bezmála rok. Střídali se na mně dva pedagogové se svatou trpělivostí. Dva měsíce před natáčením jsem musel cvičit každý den dvě hodiny, abychom dosáhli alespoň částečné iluze, že jsem houslový profesionál,“ popisoval v rozhovoru přípravy na natáčení Jaroslav Plesl.

Nedá mi to, abych od filmu neudělal jednu odbočku k divadlu, protože tohle si zmínku zaslouží: Ivan Trojan se musel naučit hrát na zvláštní a vůbec ne jednoduchý elektronický nástroj zvaný těremin (též theremin či thereminvox), a to kvůli divadelní hře Petra Zelenky Teremin, v níž populární herec ztvárnil ruského vynálezce nástroje Lva Těrmena (či též Leo Thèremina). A zvládl to na výbornou! Hru uvedlo v roce 2005 Dejvické divadlo v Praze.

Operní zpěv

Operní zpěv se ve filmech objevuje dosti často, ovšem většinou bývá v příbězích o operních pěvcích řešen playbackem: herec tudíž jen předstírá zpěv a ze záznamu zní hlas opravdového pěvce (takto své známé operní filmy, mimo jiné Rusalku, Evžena Oněgina či Zuzanu Vojířovou, pojímal i režisér Petr Weigl). Například ve filmu Božská Ema (1979) režiséra Jiřího Krejčíka hraje světoznámou pěvkyni Emu Destinnovou herečka Božidara Turzonovová, ale pro operní výstupy byl použit hlas sopranistky Gabriely Beňačkové. Mladou Emu Destinnovou, tehdy ještě Kittlovou, si v seriálu Františka Filipa Zlá krev (1986) podle románů Vladimíra Neffa zahrála herečka Libuše Šafránková; pro zpěv byl ale použit hlas dublérky. A to stejně jako v seriálu Náhrdelník (1992) téhož režiséra, v němž Šafránková hraje pražskou operetní hvězdu první třetiny minulého století; všechny pěvecké party ovšem obstarala zpěvačka Hudebního divadla v Karlíně Pavla Břínková, která musela zvládnout velmi různorodý repertoár od operetních až po operní árie či německý šanson.

Poslední, bohužel nepříliš zdařilý film režiséra Jiřího Menzela Donšajni (2013) se točí kolem opery, ostatně název je narážkou na Mozartova Dona Giovanniho, jehož chce uvést operní soubor na malém městě (a připomeňme, že Menzel několik oper režíroval). Pěvecké party herců, mezi nimiž je opět i Libuše Šafránková, však pro film nahráli profesionální zpěváci, například Anda-Louise Bogza nebo Peter Mikuláš, takže herci zpěv pouze zdatně předstírají.

Ve filmu Schůzka s Venuší (1991) režiséra Istvána Szabóa hraje Glenn Close, jež „zpívá“ hlasem Kiri Te Kanawy ukázky z Wagnerova Tannhäusera (role Alžběty). Stává se, že operní pěvci si ve filmu či televizi zahrají roli jiného pěvce z minulosti. Tak například zmíněná slavná sopranistka Kiri Te Kanawa si v jedné epizodě seriálu Panství Downton (2010–2015), ve třetí části čtvrté řady, zahrála slavnou pěvkyni z přelomu 19. a 20. století Nellie Melbu a také zde zpívala. Tenorista Mario Lanza ztvárnil legendárního Enrica Carusa v hollywoodském životopisném filmu Velký Caruso (1951) v režii Richarda Thorpeho.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na