Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Hudba 20. století pro housle a violoncello ozvláštnila atmosféru multifunkčního sálu DOX+
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeZ domova

Hudba 20. století pro housle a violoncello ozvláštnila atmosféru multifunkčního sálu DOX+

Modernější díla klasické hudby jsou velmi náročná na poslech, proto mají mnoho příznivců, ale i odpůrců. Na koncertě houslisty Josefa Špačka a violoncellisty Tomáše Jamníka se sešli především její příznivci. V sále panovala příjemná atmosféra a publikum se těšilo na virtuózní výkony. Ani tentokrát interpreti nezklamali.

Petra Žemličková
Publikováno 15/09/2021
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)
Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)

Zahajovací koncert začal spotem na festival Americké jaro. Úvodního slova se ujala moderátorka Michaela Vostřelová. Na programu dominovala hudební dua pro housle a violoncello od Bohuslava Martinů, Erwina Schulhoffa, nedokončené dílo Gideona Kleina a úprava Janáčkovy Kreutzerovy sonáty.

Duo pro housle a violoncello č. 2 od Bohuslava Martinů je velmi specifické. Četné disonance a charakteristické intervaly se vynořovaly z nástrojů a překvapovaly publikum. Violoncello oplývalo sametovým tónem a podbarvovalo zářivé tóny houslí svým doprovodem. Diskuze hlasů se později přeměnila do jediného toku zvuku, který celé dílo zakončil.

Další Duo pro housle a violoncello zkomponoval Erwin Schulhoff (1894–1942), kterého okouzlil jazz a taneční rytmy. Neobvyklé prvky techniky, jako jsou saltando nebo pizzicato, levou rukou hojně prostupují celou druhou větou Andantino, která zachycuje svízelné okamžiky skladatelova života. V houslích si mohli posluchači vyposlechnout expresivní melodie, které se střídaly s velmi rychlými úseky. Ve violoncellu představovaly umělé flažolety střípky tématu, které se objevilo v houslové melodii rovněž hrané za pomocí flažoletů. Poté následovala pasáž s rychlými trylky. Ve třetí větě Andantino zpívaly housle tklivou subtilní melodii za doprovodu pizzicat, později si nástroje vyměnily role.

Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)
Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)

Po přestávce zaznělo další duo, které obsahuje pouze dvě věty, protože Gideon Klein byl roku 1941 internován v koncentračním táboře Terezín, a neměl tak dostatek času skladbu dokončit. Na začátku první věty hrály housle a violoncello unisono, melodie byla ukončena lámajícími se akordy a poté v houslích ševelily trioly. Jako by se ve skladbách Erwina Schulhoffa a Gideona Kleina zrcadlil bezútěšný obraz doby, v níž žili. Znamenitá interpretace Josefa Špačka a Tomáše Jamníka působila na city diváků a vybízela k potlesku.

Kvartet z podnětu L. N. Tolstého „Kreutzerovy sonáty“ v úpravě pro housle a violoncello (zaranžoval Jiří Kabát) úspěšně zakončil celé představení. Skladba působila na posluchače velmi atonálně, kromě úvodu se pro celkovou nahuštěnost hudebních témat a akordů Janáčkovo dílo v této úpravě obtížně hledá. Nicméně bezchybné provedení plné entuziasmu publikum potěšilo a strhly se dlouhé ovace, které si vyžádaly přídavek. Byla jím coda z Dua pro housle a violoncello č. 2 od Bohulava Martinů.

Od 21:00 hodin proběhlo setkání s hlavními protagonisty koncertu Josefem Špačkem a Tomášem Jamníkem. Byly zmíněny novinky v jejich umělecké práci: nové projekty, nové CD a hovořilo se také o setkání Tomáše Jamníka s violoncellovým mistrem Yo-Yo Mou.

Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)
Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)

Americké jaro
13. září 2021, 19:00 hodin
multifunkční sál DOX+

Program:
Bohuslav Martinů – Duo pro housle a violoncello č. 2
Ervín Schulhoff – Duo pro housle a violoncello
Gideon Klein – Duo pro housle a violoncello
Leoš Janáček – Kvartet z podnětu L. N. Tolstého „Kreutzerovy sonáty“

Účinkující:
Tomáš Jamník – violoncello
Josef Špaček – housle

TémataAmerické jaroDOX+Josef Špaček (1986)SEZTomáš Jamník
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Robot Radius Laterně magice opravdu sluší
Další článek Eva Hornyáková (foto Michal Jakubec) Moravská filharmonie Olomouc zahajuje novou sezonu v katedrále sv. Václava
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up