Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Hudba by měla vzbuzovat představivost, říká violoncellista Jiří Bárta
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seFilmová HudbaHudbaPR ZprávyZ domova

Hudba by měla vzbuzovat představivost, říká violoncellista Jiří Bárta

Hudba by měla vyprávět příběhy a vzbuzovat představivost, řekl violoncellista Jiří Bárta, který byl hostem doprovodného programu festivalu Letní filmová škola v Uherském Hradišti. Světoznámý muzikant se publiku představil na komorním koncertě a spolu s pianistkou Terezií Fialovou doprovázel živě projekci němého filmu.

ČTKredakce
Publikováno 11/08/2021
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Jiří Bárta (zdroj Prague Chamber Orchestra)
Jiří Bárta (zdroj Prague Chamber Orchestra)

„Vždycky se snažím, aby má hudba vyprávěla příběh. Když máte obraz na plátně, příběh je tam daný. O to je to těžší pro muzikanta, vzbudit nějakou představivost posluchače. Nechci, aby hudba byla jen kuličky, noty, rychle, pomalu, nahlas a potichu, ale aby to byl živý element,“ řekl Jiří Bárta.

Hudební doprovod němých filmů je podle Bárty poměrně náročná disciplína. „U filmu Kabinet doktora Caligariho jsme se některé věci snažili opravdu vybrat podle obrazů a nálad. Ale vzhledem k tomu, že hrajeme dva, tak jsme si to opravdu museli připravit, vybrat hudbu, bylo to hodně náročné,“ přiznal muzikant po projekci expresionistického němého filmu, který spolu s pianistkou živě doprovázel na violoncello.

Jiří Bárta (zdroj Struny Podzimu)
Jiří Bárta (zdroj Struny podzimu)

Bárta uvedl, že hraní u němých filmů mají v rodině – dělal to už jeho prastrýc. „Byl to cellista a legionář, jeden z těch, co prošli tu známou anabázi na Sibiři. Pak se živil hraním po kinech. Tenkrát to byl významný zdroj obživy pro muzikanty. Zdědil jsem po něm obrovský archiv not, které byly na různé druhy nálad,“ řekl Bárta, který doufá, že jednou tento historický materiál ve své práci využije.

Muzikant přiznal, že nemá rád typickou filmovou hudbu. „Všechna ta slavná jména, která vyprodávají koncertní haly. Takovou tu popisnou filmovou hudbu, která se drží děje jak přísavka a nebohého diváka rychtuje do nějakého směru. Mě to uráží,“ uvedl. Bližší jsou mu alternativnější hudební filmové směry, například oceňovaná islandská violoncellistka a skladatelka Hildur Guðnadóttir, autorka hudby k filmu Joker nebo sérii Černobyl. I Bártu prý oslovili filmoví tvůrci, aby složil hudbu k českému snímku o legionářích, zatím jsou ale jednání na začátku a nemůže prozradit víc.

Jiří Bárta (zdroj Koncert proti totalitě)
Jiří Bárta (zdroj Koncert proti totalitě)

Muzikant, co hraje i jazz a poslouchá rock, v poslední době preferuje hraní v malých sálech a pro menší publikum. „Já vždycky snil o velkých slavných festivalech, ale když už máte nějaký věk, tak hraju čím dál tím víc na těch menších. Zklamáním pro mě bylo, že čím prestižnější, čím větší, čím slavnější (festival), tím horší posluchač,“ uvedl muzikant, který si zahrál s Českou filharmonií i Berlínskými filharmoniky.

TémataJiří Bárta (1964)SEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Plzeňská filharmonie vypisuje konkurz na pozici 1. trombónu s povinností altového trombónu
Další článek Bruno Ferrandis, Ostravská banda (zdroj Ostravské dny) Ostravské dny lákají na nadstandardní počet světových premiér
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up