Hudba jako útočiště i nástroj odporu. Alma Rosé pohledem Antonie Formanové a Silvie Hessové

Inscenace …because of Alma propojuje činoherní herectví s živou hudbou a rekonstruuje příběh houslistky Almy Rosé, neteře Gustava Mahlera, která vedla ženský orchestr v koncentračním táboře v Osvětimi. Představení je součástí koncertního cyklu Rok na čtyři doby a bude uvedeno 8. května 2025 v Pluhárně v Mladé Boleslavi.
... because of Alma: Antonie Formanová, Vojtěch Bartoš, Alma Ansámbl (zdroj Venuše ve Švehlovce)
… because of Alma: Antonie Formanová, Vojtěch Bartoš, Alma Ansámbl (zdroj Venuše ve Švehlovce)

O hlavní roli Almy se podělily dvě herečky – Anna Brousková a Antonie Formanová, pro kterou jde o první velkou roli v takovémto představení. V rozhovorech s herečkou Antonií Formanovou a hudební režisérkou Silvií Hessovou vystupuje do popředí nejen historický kontext, ale i dramaturgické a interpretační postupy, které umožňují hudbě fungovat jako klíčový výrazový prostředek. Projekt staví na přesně volené hudební dramaturgii a scénické práci se zvukem jako formou autentického vyprávění i symbolického gesta odporu.

Antonie Formanová: Když stojím uprostřed hrajícího kvarteta, je to silný moment

Jaká podle vás Alma byla?
Antonie Formanová: Ztvárňuji šťastnější část jejího života, když byla malá holka a chtěla naplňovat svůj život hudbou. Obdivuji na ní, že přes to, co jí v životě potkalo, vždycky věřila, že hudba i v těch nejtěžších chvílích dokáže všechno zachránit. Byla to silná, tvrdá a někdy až tvrdohlavá žena. Bez té tvrdosti by nejspíš nedosáhla takových úspěchů a nezachránila tolik žen v koncentračním táboře.

Co na představení …because of Alma máte ráda?
Antonie Formanová:
Spoustu věcí, i když příběh, Almin osud je těžký. Pro mě to byla první velká činoherní role, spousta textu a nových věcí. Hodně jsem se naučila. Líbí se mi herecké pojetí a celkové propojení s hudbou. Spojení herců a hudebnic krásně funguje. Něco takového na činoherním jevišti obvykle nezažijete, takže si to užívám. Když stojím uprostřed hrajícího kvarteta, je to silný moment. Na druhou stranu se mi líbí i chvíle úplného ticha, kdy mám pocit, že jsem jevišti skoro sama. 

Oblíbila jste si nějakou konkrétní skladbu z těch, které v představení zazní?
Antonie Formanová: Šostakoviče, ten ve mně hodně rezonuje.

... because of Alma: Antonie Formanová (zdroj Venuše ve Švehlovce)
…because of Alma: Antonie Formanová (zdroj Venuše ve Švehlovce)

Máte vážnou hudbu ráda?
Antonie Formanová: Mám. Dobře se mi při ní učí, soustředí. Mám ráda hudbu i ve filmu, kdy se najednou objeví a dokáže ovlivnit celou atmosféru. Některé skladby mám přímo spojené s filmy, v nichž zazněly. Proto si docela ráda pouštím soundtracky.

Proč by diváci měli přijít právě na představení …because of Alma?
Antonie Formanová: Protože je to neobyčejný příběh, který není tolik známý. Dozvědí se něco nového z doby, o níž si myslíme, že už o ní skoro všechno víme. Byla už tolikrát zpracovaná, ve filmech, v knihách, ale pohled skrze hudbu, tak jak je to právě v tomhle představení, je originální, silný.

Silvie Hessová (zdroj Silvie Hessová)
Silvie Hessová (zdroj Silvie Hessová)

Silvie Hessová: Hudba sice nemůže zachránit život, ale může dodat odvahu

Děj představení …because of Alma je protkán hudbou v podání souboru Alma Ansámbl. Jeho členkou, zároveň iniciátorkou projektu a hudební režisérkou je Silvie Hessová.

Jak jste vybírala hudbu, která v představení zazní?
Silvie Hessová: Hudba nebyla tvořena scénicky, tedy tak, jak je to obvyklé, kdy je znám text a hudba je k němu dotvářena, podbarvuje jej. Je tam například scéna, v níž Alma společně se svým otcem, koncertním mistrem Vídeňské filharmonie, hraje Bachův Houslový dvojkoncert. To se skutečně stalo a my jsme věděli, že právě tahle hudba musí v představení zaznít. Scenáristka Martina Kinská proto napsala scénu podle ní.

Co dalšího ve hře uslyšíme?
Silvie Hessová: Například Šostakoviče, kterého jsem vybrala pro jednu vypjatou scénu. Až později jsem se dozvěděla, že skladbu napsal pod dojmem z válkou zničeného Berlína. Jeho pocity přesně korespondovaly s těmi, které jsem chtěla vyjádřit. Byla to intuice. Máme tam také scénickou hudbu, která má navodit atmosféru. O ni jsem požádala violistu Matěje Kroupu. A zazní tam mimo jiné i píseň, kterou pro Almu upravil její bratr.

Kde jste hledala skladby, které Alma skutečně hrála?
Silvie Hessová: Byla jsem třeba ve Vídni, kde jsem našla noty k písni, kterou Alma ještě před válkou hrála v ženském orchestru. Hrávaly tam takový vyšší populár, vídeňské valčíky a podobně.

Víte z dobových záznamů, jaké skladby Alma nastudovala s dívčím orchestrem v Osvětimi?
Silvie Hessová: Vím. Hrály hodně marše, ale Alma se snažila zařadit i skladby Dvořáka nebo Mozarta, které milovala. Chtěla se jimi alespoň trochu vrátit k hudbě, kterou hrávala před válkou. Možnosti orchestru ale byly omezené. Byly v něm totiž i ženy, které příliš hrát neuměly. Alma dala dohromady padesát žen a dívek a těm, kterým hraní opravdu moc nešlo, dala alespoň přepisovat noty, aby je zachránila. Když přišel někdo, kdo uměl třeba na mandolínu nebo na harmoniku, což nejsou běžné nástroje v orchestru, Alma ho i přesto vzala a díky tomu, že byla hudebně velmi vzdělaná, upravovala skladby tak, aby se tam všechny nástroje využily.

Alma Ansámbl (zdroj Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK)
Alma Ansámbl (zdroj Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK)

Proč vlastně v Osvětimi vznikl orchestr?
Silvie Hessová: Ženské části osvětimského tábora vládla Maria Mandel, jedna z nejkrutějších dozorkyň, kterou pak po válce popravili. Byla hodně ambiciózní, a protože v mužské části měli orchestr, chtěla ho mít i ona. Alma přišla do Osvětimi v létě 1943 pod jinou identitou, a když se zjistilo, kdo skutečně je, dosadila ji Maria Mandel do čela svého vytouženého orchestru.

Při jakých příležitostech orchestr hrál?
Silvie Hessová: Hrál vždycky ráno, když šli vězni do práce a večer, když šli zpátky. Samozřejmě hráli také koncerty pro gestapo. Například Mengelemu museli hrát Schumannovo Snění, které zbožňoval.

Jaký měla Alma vztah k hudbě svého strýce Gustava Mahlera? Hrávala ji?
Silvie Hessová: To bohužel nevíme. Co se ale dá tušit je, že spolu nejspíš neměli užší vztah, protože Alma se narodila v roce 1906 a Gustav Mahler zemřel v roce 1911. Řekla bych, že měla blízko k jeho ženě Almě, podle níž se jmenovala. Přestože se Alma Mahlerová znovu vdala, s rodinou svého bývalého muže zůstala v kontaktu. Byla to hodně novátorská a známá rodina. Architekti, spisovatelé, skladatelé, hudebníci. V období belle epoque byli, jak bychom řekli dnes, celebritami.

Představení …because of Alma je úspěšné nejen u nás, ale i v zahraničí. Jak na něj reagují diváci?
Silvie Hessová: Ohlasy jsou velké. Hráli jsme ve Varšavě, protože v Polsku částečně žiju. Představení bylo v češtině s titulky a divákům to nijak nevadilo. Ve Varšavě jsou pocity ze hry ještě umocněny historií, která je u Poláků víc živá než u nás. S válkou na Ukrajině dostalo téma hry nový rozměr. Začali jsme zkoušet v době, kdy válka vypukla a po internetu kolovalo video houslistky hrající v krytu v koncertních šatech. Připomnělo mi to Almu a sílu hudby. Nemůže sice zachránit život, ale může dodat odvahu, povzbudit. A to platilo v době druhé světové války stejně jako to platí teď.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře