Hudební festival v polských Katowicích zahajoval Český filharmonický sbor Brno

  1. 1
  2. 2
Polské Katowice, centrum Horního Slezska, jsou jen 100 kilometrů od Ostravy v dostupné vzdálenosti autem po kvalitní dálnici. Staly se proto pro moravské obyvatele, milující klasickou hudbu, přitažlivým místem. Mají tu totiž nový koncertní sál, který se stal vzorem pro brněnské sny o koncertním sále. Ten sen se dokonce díky katowickému vzoru zdál být dosažitelným, i když se v současné době poněkud rozplývá.
Sál NOSPR, Katowice 2019 (foto Karla Hofmannová)

Jak to, že se uskutečnění nového sálu Polákům povedlo? Především jsou dostatečně hrdí a sebevědomí, a vědí, co chtějí a jsou také schopní se domluvit. V době, kdy bylo možné dosáhnout pro výstavbu kulturní infrastruktury na evropské dotace, stála v čele ministerstva kultury ředitelka Národního symfonického orchestru Polského rozhlasu – NOSPR. A vydupala tento sál ze země, která předtím byla kamenouhelným revírem. Katowice mají totiž spoustu prostoru přímo určenému ke kultivaci, a tak tu vedle staré zástavby a těžebních věží vznikají futuristické stavby budov, sloužící veřejnosti. UFO, které zde přistálo, se nazývá „Spodek“, tedy v překladu podšálek a je to sportovní a kulturní hala, největší v Polsku, pro více jak 11 tisíc návštěvníků.

V sousedství na dohled vznikl koncertní sál, tvořící vedle futuristického monstra dojem fádní budovy, která pojme „pouze“ 1800 posluchačů v hlavním sále. Jeho interiér je nejen krásný, ale především akusticky dokonalý. Poslech je tu vynikající z jakéhokoli místa a dá se říci, že čím větší odstup, tím je poslech lepší. I proto je sál současně i nahrávacím studiem, neboť se jedná o sídlo rozhlasového orchestru. Proto se tu také koná hudební festival s názvem Kultura Natura.

Alexander Liebreich a Petr Fiala, Katowice 2019 (foto Karla Hofmannová)

Festival se koná již po páté, letos pod patronací šéfdirigenta rozhlasového orchestru Alexandera Liebreicha. Letos je tématem festivalu KOBIETA, tedy žena. Tohle téma se objevuje jak v interpretaci, tak v dramaturgii. A hned první koncert byl v historii ojedinělým příběhem jedné ženy. Panna Orleánská, Jana z Arku. Zahajovací koncert 10. května uvedl oratorium Artura Honeggera Jana z Arku na hranici  – Jeanne d´Arc au bȗcher v jedenácti scénách s prologem podle textu Paula Claudela z roku 1935.

Národní symfonický orchestr Polského rozhlasu – NOSPR dirigoval jeho šéf Alexander Liebreich, který zde letos ve funkci končí poté, co se stal šéfdirigentem Symfonického orchestru českého rozhlasu – SOČR. Ve spolupráci s polským orchestrem bude ale pokračovat, stejně jako s Filharmonií Brno, kde je častým hostem. Zná velmi dobře české hudební prostředí, a proto si ke spolupráci na festivalu přizval sbor, jenž považuje za evropskou špičku a se kterým rád spolupracuje: Český filharmonický sbor Brno, vedený sbormistrem Petrem Fialou. Na večeru spolupracoval též Varšavský chlapecký sbor, připravený sbormistrem Krysztofem Kusiel-Morozem.

NOSPR, ČFS, Alexander Liebreich – Katowice 2019 (foto Karla Hofmannová)

Jana z Arku je obdivuhodným dílem Artura Honeggera z roku 1935. Dramatické oratorium nese silné znaky duchovního středověkého lidového divadla a geniálně propojuje recitativní deklamační části s hudbou, se sólovým zpěvem a se sbory. Jde o výsostný umělecký tvar, nemající konkurenci. Skladatel pracuje mistrovsky s emocemi a dává do kontrastu lidský živočišný fanatismus a pokrytectví, ukázané na zvířecích charakterech, s čistou a silnou vírou v nadpozemské boží síly odsouzené Jany. Vše se odehrává v předvečer jejího upálení, kdy hrdinka bilancuje za pomoci bratra Dominika (jedná se o mluvené role) a za vstupů sopránu Svaté panenky a hlasů, které ji vedly, Markéty a Kateřiny. Další role obstarávají tenorista a barytonista, kteří nejen zpívají, ale i recitují.

Hudebně je dílo nesmírně působivě zpracované a propracované do nejjemnějších efektů. Honegger byl příslušníkem Pařížské šestky, hledající nová vyjádření oproti předchozím impresionistům, nicméně se od jejich vlivu těžko oprošťovala. Honeggerovi se podařilo skloubit impresionistické barvy s expresionistickým vyjádřením i s neoklasicistním cítěním a formou, za účinného použití disharmonických postupů a neobvyklých nástrojů, jako jsou Martenotovy vlny. Dirigent propracovával barevné plochy především v pianech, podporovaných v účinnosti akustikou sálu. Zde jsou piana nejsilnější hudební zbraní, přibíjí posluchače do sedadel a nutí ho zatajovat dech. Tím vzniká dlouhá dynamická škála pro crescenda a hudební vrcholy, jejichž účinnost se tím zvyšuje, čehož dokázal dirigent maximálně využít.

NOSPR, ČFS, Alexander Liebreich – Katowice 2019 (foto Karla Hofmannová)

Role Jany se ujala Florence Darel, francouzská filmová a divadelní herečka. Její exteriér i způsob hlasového vyjádření byl zcela přesvědčivý a bral za srdce, ona sama dávala do projevu duši a celou osobnost. Jako bratr Dominik měl vystoupit Jacek Borkowski, polský herec, ten však musel být pro nemoc na poslední chvíli nahrazen Xavierem Gallaisem, který se role zhostil s nadhledem a suverenitou. Svatou Panenku zpívala z horního podlaží vedle varhan francouzská zpěvačka Sarah Aristidou jasným a svěžím sopránem. Další sopránovou roli Markéty zastala Marita Sølberg, norská operní pěvkyně. Gerhild Romberger v roli Kateřiny zaujala sytým a tmavým altem se sametovou barvou a jejich duet byl příjemně barevně vyvážený. Rolf Romei, německý lyrický tenorista, měl těžký úkol zejména v náročné roli Prasete, zvládl jej ovšem se ctí. Spolehlivý a přesvědčivý výkon podal i francouzský barytonista Marcin Habela.

Chlapecký sbor z Varšavy překvapil profesionálním nasazením a vycizelovanou lehkou barvou hlasů, přesností nástupů i vyvážeností, dětský sólista jemným, nosným a intonačně jistým hlasem. Skvělý výkon podal Český filharmonický sbor Brno, jehož lehká piana a brumenda se rozvíjela od téměř tušených tónů do barevně vyváženého a dech beroucího kompaktního celku. Sbormistr Petr Fiala zde opět prokázal, že se pečlivá a soustavná práce se sborem vyplácí, a že je možné vycizelovat těleso, patřící mezi evropské špičky.

  1. 1
  2. 2

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na