Hudební kurýr

Vydání číslo 40. Letmý pohled na události ze světa klasické hudby, k nimž došlo v první polovině května 2017: Opéra Comique v Paříži znovu otevřena. Murray Perahia se stal patronem klavírní soutěže v Leedsu. Poslední sezona Sira Simona Rattlea v Berlíně. Stradivari, Guarneri & Co.: Odkrývá nová studie mýty o historických nástrojích? Glyndebourne Opera Cup – mezinárodní soutěž pro operní zpěváky. Projekt londýnské koncertní síně za 250 milionů liber začíná hledat architekty. Air Canada je nejlepší leteckou společností pro hudebníky. Housle Matteo Goffriller (1720), ukradené v Londýně, byly nalezeny a vráceny. Polský klavírista Szymon Nehring se stal vítězem 15. ročníku soutěže Arthura Rubinsteina v Izraeli.

Opéra Comique v Paříži znovu otevřena
Po jednadvaceti měsících renovace byla produkcí opery Marina Maraise Alcione z roku 1706, kterou dirigoval Jordi Savall, otevřena tato historická budova. V ní se uskutečnily premiéry oper Georgese Bizeta Carmen a Debussyho díla Pelléas a Mélisanda. Stavba ve stylu Belle Époque se skví v celé své nádheře. Mezi největší úspěchy restaurátorů patří opětovné vytvoření jedinečného odstínu červené kombinací korálového a cihlového odstínu.

Opéra Comique de Paris (zdroj commons.wikimedia.org/Moonik)


Murray Perahia se stal patronem klavírní soutěže v Leedsu

Vedení soutěže, které je v rukách u nás velmi dobře známého klavíristy Paula Lewise a bývalého produkčního BBC Radio 3 Adama Gatehouse, přizvalo ke spolupráci klavíristu Murraye Perahiu. Umělec tuto soutěž vyhrál v roce 1972 a bude poskytovat zvláštní podporu účastníkům a vítězům soutěže.

Dame Fanny Waterman, doživotní prezidentka soutěže a zakladatelka, je velmi ráda, že „Murray Perahia dá talentovanému týmu, který vede soutěž, stejnou neocenitelnou podporu, povzbuzení a dar přátelství, jakou mělo toto klání mladých klavíristů za působení předchozí patronky, zpěvačky Janet Baker”.

Murray Perahia se ujme funkce 1. června, kdy budou přijímány přihlášky do soutěže konané v roce 2018. Podrobné informace o tom, jak se přihlásit, a seznam repertoáru jsou nyní k dispozici online zde . Žádosti musí být odeslány do 31. října 2017.


Poslední sezona Sira Simona Rattlea v Berlíně

Sezona 2017/2018 je pro Sira Simona Rattlea poslední v roli šéfdirigenta a uměleckého ředitele Berlínské filharmonie. Programově se jedná o „the best of“ dirigentova oblíbeného repertoáru sestaveného z děl orchestrálních i operních. Ve vokálních dílech posluchači uslyší jak Wagnerova Parsifala, kterého provede na Velikonočním festivalu v Baden-Badenu a v Berlíně, tak Schumannovo oratorium Ráj a Peri, jakož i Haydnovo Stvoření. V číslech: Simon Rattle bude dirigovat Berlínskou filharmonii na 52 koncertech a 8 operních představeních. Na dalších 27 koncertech bude stát za pultem v rámci koncertních zájezdů.

Simon Rattle (zdroj FB S. Rattlea / foto © Johann Sebastian Hanel)

Známý a dlouholetý spolupracovník dirigenta, Peter Sellars, bude režisérem závěrečného období působení anglického dirigenta v Berlíně. Jistě velmi zajímavý bude jejich společný výklad opery Příhody lišky Bystroušky Leoše Janáčka. V symfonickém repertoáru série Tapas uvede orchestr nová díla skladatelů Georga Friedricha Haase, Unsuk Chin, Brett Deana, Magnuse Lindberga, Hanse Abrahamsena, Andrewa Normana a Jörga Widmanna. Kromě těchto premiér Sir Simon Rattle uvede mimo jiné Stravinského Petrušku, 4. symfonii Johannese Brahmse nebo Symfonii č. 9 Antona Brucknera.

Mezi sólisty se objeví dirigentovi blízcí přátelé Daniel Barenboim, Mitsuko Uchida a Krystian Zimerman. Kromě toho se Sir Simon Rattle objeví jako klavírista spolu se členy Berlínské filharmonie v díle Oliviera Messiaena Quatuor pour la fin du temps.
více zde


Stradivari, Guarneri & Co.: Odkrývá nová studie mýty o historických nástrojích?

Francouzská vědkyně zabývající se akustikou Claudia Fritz provedla spolu se svými kolegy Josephem Curtinem, Jacquesem Poitevineauem a Fan-Chia Tao studii, zkoumající zvukové přednosti historických houslí z dílny Antonia Stradivariho, Giuseppe Guarneriho a dalších. Již v roce 2014 uskutečnil tým první test společně s profesionálními hudebníky, kteří ve slepém testu nebyli schopni rozlišit zvukové kvality historických strunných nástrojů ve srovnání s nástroji moderními.

ilustrační foto (zdroj pixabay.com)

Nyní výzkumný tým předložil navazující studii Listener evaluations of new and Old Italian violins. V ní vědci zkoumali dva mýty o historických houslích. Zjišťovali, zda historické nástroje skutečně mají výraznější zvuk jak při sólové hře, tak za orchestrálního doprovodu. Oba mýty byly ve jmenované studii vyvráceny. Zkoušky byly provedeny rovněž ve slepém testu porovnáním tří Stradivariho nástrojů a tří moderních houslí. Testu se zúčastnilo v koncertním sále pětapadesát profesionálních hudebně vyškolených posluchačů. Jak při hraní sóla, tak za doprovodu orchestru.

Test ukázal, že většina posluchačů lépe ohodnotila a upřednostnila tři moderní nástroje pro průraznější zvuk. Kromě toho interpreti napsali protokol o zvukové kvalitě každého zkoušeného nástroje v koncertním sále. Stradivariho nástroje byly na pódiu tišší a v koncertním sále byly zvukově i méně slyšet. Kromě toho dali testující hráči přednost modernímu nástroji před historickými houslemi z dílny Stradivariho.

Jen doufejme, že vědci pracovali nezaujatě. Jeden ze spoluautorů studie, Joseph Curtin, je totiž sám houslař, takže by mohl mít na výsledku tohoto výzkumného projektu obchodní zájem.


Glyndebourne Opera Cup – mezinárodní soutěž pro operní zpěváky

Glyndebourne Opera House (zdroj glyndebourne.com / foto Leigh Simpson)

Nová soutěž pořádaná v Glyndebourne je určena nejlepším mladým zpěvákům z celého světa a nabízí špičkovou odměnu pro vítěze – 15.000 liber a platformu pro zahájení mezinárodní operní kariéry. Kompletní detaily, včetně informací o procesu podávání žádostí, budou zveřejněny letos v létě. Soutěž se bude konat každé dva roky. Pokaždé se zaměří na jiného skladatele nebo složku repertoáru, aby se zajistily různé specializace v rámci operního výcviku. Soutěžící budou doprovázeni orchestrem s nástroji používanými v příslušném období. Kritéria způsobilosti, včetně věkové hranice, se budou lišit podle zvoleného tématu.

Soutěž vytvořil generální ředitel společnosti Glyndebourne Sebastian F. Schwarz, který předsedá panelu hodnotitelů, složenému z hudebních ředitelů velkých operních domů. Semifinále a finále soutěže budou přístupné široké veřejnosti. Sky Arts, oficiální britský vysílací partner Glyndebourne, bude soutěž přenášet do televizní sítě. Zahajovací soutěž, která vyvrcholí v březnu 2018, bude vyžadovat, aby se zpěváci soustředili na dílo Wolfganga Amadea Mozarta. Soutěž je otevřena pro osoby ve věku do osmadvaceti let a vybrané soutěžící doprovodí Orchestra of the Age of Enlightenment.
více zde


Projekt londýnské koncertní síně za 250 milionů liber začíná hledat architekty

Začátek soutěže o design je velkým krokem vpřed při vytváření nového sídla London Symphony Orchestra. Zástupci nové koncertní síně v Londýně začali hledat architekty, inženýry a akustiky, aby vytvořili budovu od nuly v srdci náměstí Square Mile. Oznámení soutěžního procesu představuje významný krok vpřed pro projekt, který se zdál mrtvý poté, co vláda v loňském roce odstoupila od jeho podpory. Původní odhad nákladů ve výši 278 milionů liber byl revidován na 200 až 250 milionů liber.

Museum of London (zdroj commons.wikimedia.org / foto Maarten Jansen)

Projekt Centre for Music počítá s vytvořením koncertní síně světové třídy v místě, na kterém v současné době sídlí Museum of London. Tato lokalita bude uvolněna poté, co muzeum dokončí přesun na nové, větší a přístupnější místo na Smithfield Market. Plán byl původně podpořen vládou, přičemž bývalý kancléř George Osborne nabídl 5 milionů liber na zaplacení obchodního plánu. Jeho nástupce Philip Hammond financování zrušil v listopadu 2016 a řekl, že plán není „cenově dostupný”.

Realizace se v současné době připravuje poté, co město (City of London) podpořilo výstavbu částkou 2,5 milionu liber, a oznámení o zahájení zadávacího procesu je považováno za znamení významného pokroku. V porotě výběrového řízení je i česká architektka Eva Jiřičná.

Designovaný šéf London Symphony Orchestra Sir Simon Rattle tvrdí, že v Londýně momentálně neexistuje odpovídající koncertní síň světové úrovně a v současném domově London Symphony Orchestra v Barbicanu nelze realizovat ani pětinu orchestrálního repertoáru.


Air Canada je nejlepší leteckou společností pro hudebníky

Mezinárodní federace hudebníků vyznamenala poprvé leteckou společnost Air Canada „za vynikající obchodní politiku na podporu cestujících hudebníků“. Cena byla předána při zahájení čtvrté mezinárodní konference v Montrealu. Air Canada je již více než pětatřicet let oficiálním leteckým přepravcem osmi velkých orchestrů v Kanadě. Od roku 2015 nabízí zvláštní podmínky pro hudebníky. Patří k nim přednostní nástup na palubu letadel a 50 procentní sleva na nástroje, které přesahují velikost příručních zavazadel a potřebují další sedadlo.

Air Canada (zdroj commons.wikimedia.org/flickr.com / Brian)

Mezinárodní federace hudebníků se zasadila o spravedlivé podmínky při přepravě nástrojů v letadlech. Tato aktivita se stala nutností, protože hudebníkům je často odepřeno brát s sebou drahé nástroje na palubu a musí být dopravovány v nákladovém prostoru. Často bývají těžce poškozeny.


Housle Matteo Goffriller (1720), ukradené v Londýně, byly nalezeny a vráceny

Britská dopravní policie zachránila tři sta let staré housle, které byly 24. března letošního roku ukradeny z vrchního zavazadlového prostoru vlaku London Gatwick Express. Nástroj ze sedmnáctého století patří londýnské houslistce Carol Slater a byl darem od jejího otce před více než čtyřiceti lety.

housle Matteo Goffriller – 1720 (zdroj archiv autora)

Carol Slater a její manžel, violista Ian Jewel, si uvědomili, že nástroj chybí, když chtěli vystoupit z vlaku v 18.30 hodin v londýnské stanici Victoria, aby stihli letecký spoj. Policie po důsledném pátrání a vyšetřování nyní nástroj nalezla v domě v severozápadní části Londýna. Podle sdělení policie byl přístroj „mírně poškozen, ale byl bezpečně vrácen majiteli”. Z krádeže byla obviněna jednapadesátiletá žena.


Polský klavírista Szymon Nehring se stal vítězem 15. ročníku soutěže Arthura Rubinsteina v Izraeli

Kromě první ceny 40.000 USD získal dalších pět dalších ocenění. Na druhém místě se umístil rumunský účastník Daniel Petrica Ciobanu a třetí byla americká finalistka Sara Daneshpour. Jednadvacetiletý Szymon Nehring je považován za nejlepšího mladého klavíristu v Polsku.

Szymon Nehring (zdroj YouTube)

V soutěži Fryderyka Chopina ve Varšavě v roce 2015 skončil šestý. Peter Donohoe, jeden z porotců sdělil, že hlasování poroty bylo téměř jednomyslné. Ve finále hrál vítěz Koncert č. 1 Ludwiga van Beethovena a Koncert č. 3 Sergeje Rachmaninova.
více zde

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat