Hudební kurýr

Vydání číslo 43. Letmý pohled na události ze světa klasické hudby, k nimž došlo ve druhé polovině června 2017: Chopinova soutěž na historické nástroje. Dirigent Alan Gilbert v Hamburku. Dvěma nahrávkám českých souborů bylo uděleno prestižní ocenění Diapason d'Or. Evropské turné Collegia 1704. Hlasujte o nejlepší nahrávku roku Gramophone Classical Music Awards a Gramophone Artist of the Year 2017. Skvělé nahrávky Carlose Kleibera. András Schiff prezentuje svoji novou knihu: Musikalisch denken. Koncerty orchestru Concertgebouw volně ke stažení a poslechu. Housle samohrajky, které zvládly Chopina.
International Chopin Piano Competition (foto YT)

 

Chopinova soutěž na historické nástroje
Inaugurační Mezinárodní Chopinova soutěž na historických nástrojích se bude konat ve dnech 2. – 14. září 2018 ve Varšavě. Je organizována Institutem Fryderyka Chopina a soutěž bude jednou z nejdůležitějších událostí společnosti, která touto soutěží oslaví sté výročí nezávislosti Polska. Ti, kteří budou do soutěže vybráni, budou mít k dispozici historické nástroje institutu, jehož sbírka klavírů zahrnuje například klavíry Erard z roku 1838, 1849 a 1855, Pleyel z roku 1848 a 1854 a Broadwood z roku 1843, jakož i kopie dobových nástrojů včetně kopie Chopinova nástroje Buchholtz z Varšavy, který byl speciálně pořízen pro tuto soutěž.

První dvě kola jsou formou sólových recitálů. Repertoár bude zahrnovat díla Fryderyka Chopina, Preludia a Fugy z Bachova Dobře temperovaného klavíru a polonézy polských skladatelů z první poloviny devatenáctého století. Třetí a finálové kolo představí šest finalistů, kteří přednesou Chopinova díla pro klavír s Orchestra of the Eighteenth Century. Kromě peněžitých ocenění (první cena v hodnotě 15.000 eur) vítězové získají koncertní vystoupení s výše jmenovaným orchestrem a také nahrávku CD realizovanou Institutem Fryderyka Chopina. Mezi porotci budou Nelson Goerner, Claire Chevallier, Alexej Lubimov a Andreas Staier a celá soutěž bude vysílána ve vysoké kvalitě na internetu.

Soutěž je otevřena pro klavíristy všech národností ve věku od 18 do 35 let. Přihlášku je nutno podat do 1. května 2018.
více zde


Dirigent Alan Gilbert v Hamburku

Alan Gilbert, odstupující hudební ředitel Newyorské filharmonie, se stane v létě roku 2019 novým šéfdirigentem Hamburského Orchestru NDR Elbphilharmonie. Počáteční smlouva je na období pěti let. Alan Gilbert byl již nějakou dobu spojován s orchestrem – v roce 2004 byl jmenován na nově vytvořenou pozici hostujícího dirigenta orchestru. Orchestr NDR Elbphilharmonie se přestěhoval do svého nového působiště, které má v elegantní budově tři koncertní sály, hotel a výhledovou plošinu.

Alan Gilbert (třetí zleva) s vedením Elbphilharmonie během tiskové konference – Hamburk 23. 6. 2017 (zdroj FB Alana Gilberta)

Alan Gilbert studoval hudbu na Harvardově univerzitě a pokračoval ve studiu na Curtis Institute of Music a Juilliard School. V roce 1994 získal cenu Georga Soltiho a první cenu na soutěži International Competition for Musical Performance. V letech 1995 až 1997 působil jako asistent dirigenta u Cleveland Orchestra. Od roku 2000 do roku 2008 byl hlavním dirigentem Královského stockholmského filharmonického orchestru a v letech 2003–2006 hudebním ředitelem opery Santa Fe. V roce 2009 se stal hlavním dirigentem New York Philharmonic Orchestra. Ačkoli jeho dramaturgie byla pravidelně chválena, finanční potíže orchestru a napjaté vztahy s hudebníky dokazují, že výkon jeho funkce neprobíhal zdaleka hladce.


Dvěma nahrávkám českých souborů bylo uděleno prestižní ocenění Diapason d’Or

Ocenění Diapason d’Or francouzského magazínu Diapason získal jak orchestr L’armonia terrena, tak Ensemble Inégal. V prvním případě se jedná se o nahrávku Stabat Mater Jakuba Jana Ryby, v provedení orchestru L’armonia terrena se sólisty Simonou Houdou Šaturovou, Markétou Cukrovou, Jamesem Krishakem a Adamem Plachetkou. Provedení nastudoval a řídil Zdeněk Klauda.

Stabat Mater Jakuba Jana Ryby je malou revolucí ve všeobecném vnímání tohoto českého skladatele, který je u nás známý především díky České mši vánoční. Světové i domácí kritiky hovoří o velkém objevu. Komorní orchestr L’armonia terrena na sebe upozornil již svým prvním albem Decade (2014), na kterém se v hudbě Mozarta a Myslivečka představila sopranistka Simona Houda Šaturová. Toto CD získalo vysoké hodnocení pěti ladiček.

Jakub Jan Ryba: Stabat Mater – záběr z natáčení (zdroj Nakladatelství Nibiru)

Druhou oceněnou nahrávkou je světová premiéra díla Psalmi Vespertini II. Jana Dismase Zelenky v provedení souborů Ensemble Inégal a Baroque Soloists v čele s Adamem Viktorou a sólisty Gabrielou Eibenovou, Lenkou Cafourkovou, Filippem Mineccia, Tobiášem Hungerem, Mariánem Krejčíkem, Jiřím Miroslavem Procházkou. Pro Ensemble Inégal je to již čtvrtý Diapason d’Or v pořadí.

Diapason d’Or je prestižním hudebním oceněním srovnávaným například s cenami magazínu Gramophone. Každý měsíc magazín Diapason recenzuje sto padesát CD s klasickou hudbou, měsíčně šest z nich získá ocenění Diapason d’Or.
více zde


Evropské turné Collegia 1704

Opera Antonia Vivaldiho Arsilda byla přesně po 301 letech od premiéry uvedena v novodobé světové premiéře Collegiem 1704 dne 9. března 2017 ve Slovenském národním divadle v Bratislavě. Orchestr téměř zapomenutou operu představil v režii Davida Radoka. Po bratislavské repríze 12. března se opera představila v rámci evropského turné v Opéra de Lille a v Théâtre de la ville de Luxembourg. Turné dále pokračuje v Théâtre de Caen (13. a 15. června 2017) a Opéra Royal Château de Versailles (23. a 25. června 2017). Tato scénická verze Arsildy je prvním uvedením díla od premiéry v Benátkách v roce 1716. Sedmá opera mladého Antonia Vivaldiho je skladbou překypující hudebními experimenty, barvitou orchestrací a Vivaldimu tolik vlastní virtuozitou.

Antonio Vivaldi: Arsilda, regina di Ponto – Théâtre de Caen 2017 (zdroj FB Théâtre de Caen)


Hlasujte o nejlepší nahrávku roku Gramophone Classical Music Awards a Gramophone Artist of the Year 2017

Hudební magazín The Gramophone oznámil nominace pro letošní Gramophone Classical Music Awards. Od této chvíle mohou čtenáři hlasovat online. Udělení cen proběhne 13. září 2017. Ocenění magazínu Gramophone patří mezi nejprestižnější ve světě klasické hudby. Letos představuje šest nejlepších nahrávek v každé z dvanácti kategorií, o kterých rozhodla skupina uznávaných kritiků.

V letošním roce je poprvé možnost vychutnat si dosyta seznam nahrávek. Nejprve si můžete přečíst a stáhnout bezplatný digitální časopis, který obsahuje každou recenzi každého alba prostřednictvím aplikace Gramophone (pro uživatele iPad a iPhone) nebo webové stránky Exact Editions. Případně můžete sledovat odkazy v níže uvedeném seznamu a přečíst si originální gramofonové recenze prostřednictvím databází recenzí (na omezenou dobu si můžete přečíst až deset recenzí zdarma – přihlaste se k úplnému přístupu do databází recenzí). První tři nahrávky v každé kategorii budou oznámeny v zářijovém čísle, které bude vydáno 12. srpna.

Současně je možné hlasovat také v kategorii Gramophone Artist of the Year 2017. Hlasování je otevřeno online do 31. července 2017.

Mezi deset nominovaných patří klavíristé Lars Vogt, Imogen Cooper, Jean-Efflam Bavouzet, houslistky Isabelle Faust a Lisa Batiashvili, violoncellistka Sol Gabetta, cembalista Mahan Esfahani, barytonista Matthias Goerne, sopranistka Carolyn Sampson a dirigent Vasily Petrenko.
Hlasovat můžete zde a zde .

Gramophone Classical Music Awards (zdroj gramophone.co.uk)


Skvělé nahrávky Carlose Kleibera

Complete Orchestral Recordings – Carlos Kleiber (zdroj deutschegrammophon.com)

Na dvanáctidílném kompletu CD vydala německá firma Deutsche Grammophon limitovanou edici nahrávek Carlose Kleibera. V nově upravených verzích v pásmu 24 bitů/96 kHz spolu s Blu-ray Audio Disc obsahujícím všechny práce a sedmdesátiminutovým zvukovým dokumentem (Carlos Kleiber – Memoir) můžete sledovat jeho mimořádnou kariéru a schopnost inspirovat hudebníky, se kterými spolupracoval.

Tři CD obsahují symfonická díla Ludwiga van Beethovena, Johannese Brahmse a Franze Schuberta a odhalují plodnou spolupráci dirigenta a Vídeňských filharmoniků.

Čtyři kompletní operní nahrávky doplňují vydání do dalších devíti CD. Čarostřelce Carla Marii von Webera a Tristana a Isoldu od Richarda Wagnera řídil Carlos Kleiber Staatskapelle Dresden. Nahrávky Netopýra Johanna Strausse a La traviaty Giuseppe Verdiho byly uskutečněny ve spolupráci s mnichovským Bayerische Staatsorchester.
více zde


András Schiff prezentuje svojí novou knihu: Musikalisch denken

András Schiff je jedním z největších pianistů naší doby, ale je také skvělý spisovatel. Mezinárodní pozornost získal také za svoji jasnou pozici vůči nacionalistickým postojům Viktora Orbána formou odmítnutí koncertování v Maďarsku. V rozhovoru s Martinem Meyerem hovoří o svých uměleckých základních názorech, o příběhu své židovské rodiny a o politické angažovanosti. Jeho eseje nabízejí portréty velkých umělců, politické příspěvky a pojednání o interpretaci hlavních klavírních skladeb.

Svojí knihu, která vychází u vydavatelství Bärenreiter, představil 15. června 2017 v Berlíně.
více zde

András Schiff (zdroj commons.wikimedia.org/Steve Bowbrick)


Koncerty orchestru Concertgebouw volně ke stažení a poslechu

Od 23. června 2017 můžete sledovat koncertní videa na webu Concertgebouw po tom, co se orchestr rozhodl, že za ně nebude požadovat poplatek. Na níže uvedeném odkazu můžete zdarma sledovat koncerty s Marissem Jansonsem, Danielem Gatti, Ivánem Fischerem, Bernardem Haitinkem, Andrisem Nelsonsem, Herbertem Blomstedtem a Vladimirem Jurowskim.
více zde


Housle samohrajky, které zvládly Chopina

Robotický Phonoliszt-Violin byl v roce 1910 na světové výstavě v Bruselu nazván „Osmým divem světa”. Houslo-klavírní kombo, které doslova hrálo samo, bylo vytvořeno společností Hupfeld. V té době největší světový distributor automatických nástrojů zaměstnával tisíce zaměstnanců. Společnost vznikla díky stoupajícímu zájmu o stále složitější automatické hudební nástroje. Přestože automatické klavíry již dosáhly rozsáhlého využití, stroj Phonoliszt-Violin byl revolučním počinem v komponentu samohrajících smyčcových nástrojů.

Stroj je vybaven třemi houslemi, na které hraje rotující kotouč potažený koňskými žíněmi a stroj je ovládán pneumatickým systémem. Níže uvedené video ukazuje provedení Nokturna Es dur, op. 9, č. 2 Fryderyka Chopina. Je pozoruhodné, že jak klavír, tak housle jsou dynamické, což umožňuje dosud neslýchaný rozsah hlasitosti a tónu od nejjemnějšího pianissima až po silné fortissimo. Tento jedinečný nástroj má schopnost vykreslit hudební skladby se všemi dovednostmi a energií skutečného hudebníka.

Během svého rozkvětu vyvinula společnost Hupfeld okolo devíti set různých hudebních pásek. Prodali tisíce strojů Phonoliszt-Violin, převážně do opulentních hotelů a restaurací. Dnes existuje pouze třiašedesát strojů a jejich cena se nyní pohybuje okolo 885.000 dolarů.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat