Hudební kurýr

  1. 1
  2. 2
Vydání číslo 43. Letmý pohled na události ze světa klasické hudby, k nimž došlo ve druhé polovině června 2017: Chopinova soutěž na historické nástroje. Dirigent Alan Gilbert v Hamburku. Dvěma nahrávkám českých souborů bylo uděleno prestižní ocenění Diapason d'Or. Evropské turné Collegia 1704. Hlasujte o nejlepší nahrávku roku Gramophone Classical Music Awards a Gramophone Artist of the Year 2017. Skvělé nahrávky Carlose Kleibera. András Schiff prezentuje svoji novou knihu: Musikalisch denken. Koncerty orchestru Concertgebouw volně ke stažení a poslechu. Housle samohrajky, které zvládly Chopina.
International Chopin Piano Competition (foto YT)

 

Chopinova soutěž na historické nástroje
Inaugurační Mezinárodní Chopinova soutěž na historických nástrojích se bude konat ve dnech 2. – 14. září 2018 ve Varšavě. Je organizována Institutem Fryderyka Chopina a soutěž bude jednou z nejdůležitějších událostí společnosti, která touto soutěží oslaví sté výročí nezávislosti Polska. Ti, kteří budou do soutěže vybráni, budou mít k dispozici historické nástroje institutu, jehož sbírka klavírů zahrnuje například klavíry Erard z roku 1838, 1849 a 1855, Pleyel z roku 1848 a 1854 a Broadwood z roku 1843, jakož i kopie dobových nástrojů včetně kopie Chopinova nástroje Buchholtz z Varšavy, který byl speciálně pořízen pro tuto soutěž.

První dvě kola jsou formou sólových recitálů. Repertoár bude zahrnovat díla Fryderyka Chopina, Preludia a Fugy z Bachova Dobře temperovaného klavíru a polonézy polských skladatelů z první poloviny devatenáctého století. Třetí a finálové kolo představí šest finalistů, kteří přednesou Chopinova díla pro klavír s Orchestra of the Eighteenth Century. Kromě peněžitých ocenění (první cena v hodnotě 15.000 eur) vítězové získají koncertní vystoupení s výše jmenovaným orchestrem a také nahrávku CD realizovanou Institutem Fryderyka Chopina. Mezi porotci budou Nelson Goerner, Claire Chevallier, Alexej Lubimov a Andreas Staier a celá soutěž bude vysílána ve vysoké kvalitě na internetu.

Soutěž je otevřena pro klavíristy všech národností ve věku od 18 do 35 let. Přihlášku je nutno podat do 1. května 2018.
více zde


Dirigent Alan Gilbert v Hamburku

Alan Gilbert, odstupující hudební ředitel Newyorské filharmonie, se stane v létě roku 2019 novým šéfdirigentem Hamburského Orchestru NDR Elbphilharmonie. Počáteční smlouva je na období pěti let. Alan Gilbert byl již nějakou dobu spojován s orchestrem – v roce 2004 byl jmenován na nově vytvořenou pozici hostujícího dirigenta orchestru. Orchestr NDR Elbphilharmonie se přestěhoval do svého nového působiště, které má v elegantní budově tři koncertní sály, hotel a výhledovou plošinu.

Alan Gilbert (třetí zleva) s vedením Elbphilharmonie během tiskové konference – Hamburk 23. 6. 2017 (zdroj FB Alana Gilberta)

Alan Gilbert studoval hudbu na Harvardově univerzitě a pokračoval ve studiu na Curtis Institute of Music a Juilliard School. V roce 1994 získal cenu Georga Soltiho a první cenu na soutěži International Competition for Musical Performance. V letech 1995 až 1997 působil jako asistent dirigenta u Cleveland Orchestra. Od roku 2000 do roku 2008 byl hlavním dirigentem Královského stockholmského filharmonického orchestru a v letech 2003–2006 hudebním ředitelem opery Santa Fe. V roce 2009 se stal hlavním dirigentem New York Philharmonic Orchestra. Ačkoli jeho dramaturgie byla pravidelně chválena, finanční potíže orchestru a napjaté vztahy s hudebníky dokazují, že výkon jeho funkce neprobíhal zdaleka hladce.


Dvěma nahrávkám českých souborů bylo uděleno prestižní ocenění Diapason d’Or

Ocenění Diapason d’Or francouzského magazínu Diapason získal jak orchestr L’armonia terrena, tak Ensemble Inégal. V prvním případě se jedná se o nahrávku Stabat Mater Jakuba Jana Ryby, v provedení orchestru L’armonia terrena se sólisty Simonou Houdou Šaturovou, Markétou Cukrovou, Jamesem Krishakem a Adamem Plachetkou. Provedení nastudoval a řídil Zdeněk Klauda.

Stabat Mater Jakuba Jana Ryby je malou revolucí ve všeobecném vnímání tohoto českého skladatele, který je u nás známý především díky České mši vánoční. Světové i domácí kritiky hovoří o velkém objevu. Komorní orchestr L’armonia terrena na sebe upozornil již svým prvním albem Decade (2014), na kterém se v hudbě Mozarta a Myslivečka představila sopranistka Simona Houda Šaturová. Toto CD získalo vysoké hodnocení pěti ladiček.

Jakub Jan Ryba: Stabat Mater – záběr z natáčení (zdroj Nakladatelství Nibiru)

Druhou oceněnou nahrávkou je světová premiéra díla Psalmi Vespertini II. Jana Dismase Zelenky v provedení souborů Ensemble Inégal a Baroque Soloists v čele s Adamem Viktorou a sólisty Gabrielou Eibenovou, Lenkou Cafourkovou, Filippem Mineccia, Tobiášem Hungerem, Mariánem Krejčíkem, Jiřím Miroslavem Procházkou. Pro Ensemble Inégal je to již čtvrtý Diapason d’Or v pořadí.

Diapason d’Or je prestižním hudebním oceněním srovnávaným například s cenami magazínu Gramophone. Každý měsíc magazín Diapason recenzuje sto padesát CD s klasickou hudbou, měsíčně šest z nich získá ocenění Diapason d’Or.
více zde


Evropské turné Collegia 1704

Opera Antonia Vivaldiho Arsilda byla přesně po 301 letech od premiéry uvedena v novodobé světové premiéře Collegiem 1704 dne 9. března 2017 ve Slovenském národním divadle v Bratislavě. Orchestr téměř zapomenutou operu představil v režii Davida Radoka. Po bratislavské repríze 12. března se opera představila v rámci evropského turné v Opéra de Lille a v Théâtre de la ville de Luxembourg. Turné dále pokračuje v Théâtre de Caen (13. a 15. června 2017) a Opéra Royal Château de Versailles (23. a 25. června 2017). Tato scénická verze Arsildy je prvním uvedením díla od premiéry v Benátkách v roce 1716. Sedmá opera mladého Antonia Vivaldiho je skladbou překypující hudebními experimenty, barvitou orchestrací a Vivaldimu tolik vlastní virtuozitou.

Antonio Vivaldi: Arsilda, regina di Ponto – Théâtre de Caen 2017 (zdroj FB Théâtre de Caen)
  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář