Hudební kurýr
Uhádnete, co Hélène Grimaud hraje?
Podívejte se na video, které najdete na Facebooku francouzské klavíristky zde . Správnou odpověď na úvodní otázku najdete v závěru videa.

Nepohodlný průkopník: Gidon Kremer oslavil sedmdesátiny
Gidon Kremer patří mezi největší hudební osobnosti naší doby. 27. února oslavil lotyšsko-německý houslista své sedmdesáté narozeniny. Etiketu moc neuznává a vůbec se sám nevidí jako „intelektuální hudebník“. Pro Gidona Kremera je příznačné, že jeho vlastní zkušenosti a skutečný prožitek určují jeho uměleckou vůli.

Gidon Kremer se narodil v rodině hudebníků. Jeho dědeček byl houslový virtuóz Karel Brückner, který mu dal první lekce. Po absolvování hudební školy v Rize odešel za slavným houslistou Davidem Oistrachem do Moskvy. Když se Sovětský svaz postupně otevřel po roce 1960 západním proudům, setkal se Gidon Kremer brzy s Arnoldem Schoenbergem, Antonem Webernem a Albanem Bergem.
Gidon Kremer odmítá stereotyp „ruského houslového zvuku“ včetně bohatého vibrata a dlouhého smyku. Pro Kremera je hlavní pouze hudební text, ne vkus nebo ideologie. Proto také brzy sovětské kulturní orgány píší o „kremerisaci hudebního života“. Následují šikany a represe. V roce 1980 se usazuje na Západě. Studuje díla dalších avantgardistů jako Luigi Nona nebo Pierra Bouleze. V roce 1977 vzbudí poprask na festivalu v Salcburku, když „zkazí“ populární houslový koncert Ludwiga van Beethovena nově složenými kadencemi Alfreda Schnittkeho. Uskutečnil nespočet premiér, včetně děl Alfreda Schnittkeho, Hanse Wernera Henze, Sofie Gubaiduliny, Edisona Denisova a Arvo Pärta. Je také jeho zásluhou, že publiku představil skladatele Galinu Ustwolskou, Pēterise Vaskse, Wałentyna Sylwestrowa nebo Giyu Kancheli. Také znovuobjevení skladatele Mieczysława Weinberga je spojeno s jeho jménem.
Silnou alternativou ke komerčnímu hudebnímu průmyslu byl jeho festival v rakouském Lockenhausu, který založil v roce 1981. Po politických změnách v roce 1990 Kremer založil soubor Kremerata Baltica, složený z mladých hudebníků ze své vlasti a postsovětského teritoria. Gidon Kremer je stálým hledačem, vždy novým a odlišným, který nikdy neupadá do rutiny.
Ambiciózní Estonsko: Nástroj pro každé dítě
Jako součást oslav stého výročí vzniku Estonska byl představen program zahrnující zvýšení počtu orchestrů, rozšíření sbírek hudebních nástrojů a zvýšenou péči o hudební vzdělání. Jedním z pilířů je program s názvem Hudební nástroj pro každé dítě.

Čtyřletý projekt není o tom rozdávat triangly nebo bubínky, ale usiluje o modernizaci a opravy nástrojů v hudebních sbírkách institucí, které nabízejí hudební vzdělávání v Estonsku. Program má poskytnout možnost studovat hru na nástroj, o který má každý jednotlivec zájem. Hudební instituce (hudební školy, orchestry, školy a školky) mohou každoročně zažádat o grant. Ministerstvo kultury od roku 2015 podpořilo nákup devět set devadesáti čtyři nástrojů a vyčlenilo na tento projekt 1,3 miliónů eur.
Projekt má jednoduchý úkol: podpořit další děti, aby hrály a našly radost ze hry na hudební nástroje. Vědecký výzkum ukazuje, že hudba může mít obrovský vliv na vývoj dítěte.
více zde
Ve Vídni je absolutně vyprodáno, v newyorské Met nikoliv
Zatímco v Metropolitní opeře jsou sedadla v představení z jedné třetiny neobsazena, oznámilo vedení Staatsoper ve Vídni, že podle statistik za sezonu 2015/2016 bylo vyprodáno 98,6 procent všech vstupenek. Celkem 394 představení sledovalo 610.516 návštěvníků. 290 vystoupení na hlavní scéně Wiener Staatsoper dosáhlo průměrnou návštěvnost 98,59 procent kapacity k sezení.

Bylo uskutečněno osm premiér (opera, balet, dětská opera) a bylo provedeno celkem 66 různých děl. Celkové výdaje v letech 2015–2016 činily 114,8 miliónů eur a operní dům podpořila vláda celkovou sumou 60,4 miliónů eur. Tržby za vstupenky v této sezoně dosáhly rekordních sum ve výši 34,8 miliónů eur.
Pořadí prodeje hudby na hudebních nosičích
Německá federace hudebního průmyslu Bundesverband Musikindustrie zveřejnila konečná čísla za rok 2016 a konstatuje zvýšení celkových prodejů v roce 2016 o tři procenta oproti předchozímu roku.
Produkce kompaktních disků zaujímá stále s prodejním podílem téměř 54 procent první místo, po němž následují příjmy ze streamingu ve výši 24 procent a stahování zaujímá s jen něco málo okolo 12 procent třetí pozici. Záznamy hudby na vinylových LP deskách vzrostly o 40 procent a nyní se tlačí na hudební DVD a Blu-ray na čtvrtém místě. Celkem okolo 62 procent bylo dosaženo z prodeje fyzických formátů a 38 procent z digitálních formátů.

Intenzivní spolupráce lipského Gewandhausu a Boston Symphony Orchestra
Spolupráce zahrnuje vedle plánování koncertních sezon také personální rozvoj a vzdělávání hudebníků. Inspirace pro spolupráci přišla od nově angažovaného dirigenta lipského orchestru Andrise Nelsonse. Lotyšský dirigent, který nastupuje v sezoně 2017/2018 v Lipsku, je zároveň od roku 2014 až do roku 2022 také hudebním ředitelem v Bostonu. „Jsem nesmírně rád, že mí kolegové z obou orchestrů chtějí mít toto naprosto unikátní partnerství,“ řekl osmatřicetiletý dirigent.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky